صندوق ارائه تسهیلات به زنان خانوار تشکیل می‌شود

معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری از تشکیل «صندوق ضمانت تسهیلات لازم الحمایه زنان سرپرست خانوار» خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، لزوم حمایت اجتماعی از زنان سرپرست خانوار همواره از ضرورت‌های دوره بحران‌های اقتصادی و اجتماعی بوده و از این رو به عنوان یکی از الزامات تحقق و ارتقای عدالت اجتماعی با تأکید بر اسناد بالادستی جهت ایجاد امکانات عادلانه برای عموم در تمام زمینه‌های مادی و معنوی و نیز تأکید بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در گفتمان انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.

به موجب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تأمین امکانات مساوی و متناسب و ایجاد کار برای همه افراد و رفع نیازهای ضروری جهت استمرار حرکت تکاملی بر عهده حکومت اسلامی است و طبق بند (۹) اصل سوم قانون اساسی نیز رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی از وظایف جمهوری اسلامی عنوان شده است.

زنان سرپرست خانوار از اقشار آسیب‌پذیری هستند که عدم توجه به آنها از بُعد اقتصادی و اجتماعی موجب بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شود. باید توجه داشت که آسیب‌پذیری زنان در برابر فقر تنها با حمایت‌های اجتماعی تغییر نمی‌کند. اقداماتی از قبیل تضمین دسترسی زنان به زمین و منابع تولیدی، دسترسی به تسهیلات آسان، دسترسی به عدالت و رفع محدودیت فعالیت‌های آنان برای استراتژی‌های مؤثر توسعه بسیار مهم است. برای  اطمینان از دسترسی آسان زنان سرپرست خانوار به تسهیلات، نظام‌های حمایت اجتماعی باید به خطرات چرخه زندگی زنان و فشار مسئولیت‌های مراقبتی که بر عهده آنهاست، توجه کنند. در واقع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تلاشی برای ارتقای سطح اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آنان به حساب می‌آید؛ به‌گونه‌ای که این قشر به‌دلیل چند نقشی بودن و نیز وظیفه مهم تأمین معاش خانوار مسئولیت سنگین‌تری را متحمل نشوند. توانمندسازی و ارتقای سطح کمی و کیفی زندگی این گروه می‌تواند زمینه‌های کاهش فقر و ارتقای وضعیت اقتصادی آنان را فراهم آورد.

در این راستا، معاونت امور زنان و خانواده رییس‌جمهور با عنایت به مطالبات زنان سرپرست خانوار در سفرهای استانی اخیر رییس‌جمهور در دولت سیزدهم پیشنهاد «تشکیل صندوق ضمانت تسهیلات لازم الحمایه زنان سرپرست خانوار (دهک‌های درآمدی ۱ تا ۵)» را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به دولت ارائه کرده که در نوبت رسیدگی و بررسی کارشناسی کمیسیون اقتصاد دولت قرار دارد.

به موجب طرح پیشنهادی فوق، تمامی وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط موظفند به‌منظور ارائه خدمات حمایتی به زنان سرپرست خانوار نیازمند دریافت تسهیلات قرض الحسنه تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال از بانک‌های عامل، نسبت به تشکیل صندوق ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار لازم الحمایه که در دهک‌های درآمدی یک تا پنج قرار دارند، اقدام کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1127995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =