زنان در جامعه ما بزرگترین ظرفیت هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: زنان در جامعه ما بزرگترین ظرفیت هستند و محور پویایی و رشد در همه زمینه‌ها حتی اقتصاد کشور، خانواده است که زنان و مادران خانواده ستون آن هستند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (پنجشنبه) در نشست هم‌اندیشی زنان عضو شوراهای اسلامی شهرهای مختلف کشور که عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی نیز هستند، ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر و میلاد امام محمدباقر (ع) گفت: اینکه بعد از ۴۰ سال در برخی از حوزه‌ها دچار مشکلات جدی هستیم، سؤالاتی را در ذهن ایجاد می‌کند مبنی بر اینکه آیا در مبانی و اصول انقلاب اسلامی است که نسل امروز و شرایط تغییر یافته و سبک زندگی تغییر یافته ما را با این حجم از مسائل روبرو کرده است. در حقیقت برای پاسخ به این سؤال‌ها باید توجه داشته باشیم که اساس انقلاب دو رکن داشت؛ نخست مبتنی بر سنت‌های الهی و دیگری قدرت و حرکتی بود که از مردم نشأت گرفت و ما برای پاسخ به مشکلات و چالش‌ها باید به این دو عنصر توجه داشته باشیم.

وی با اشاره به سال‌های پیروزی انقلاب افزود: در همان سال‌ها روش‌های زیادی برای مبارزه با رژیم مستبد پهلوی وجود داشت، اما امام خمینی (ره) از هیچکدام از روش‌ها استفاده نکرد. امام (ره) نه تشکیلات آنچنانی به راه انداخت و نه گروه‌های مسلح را به کار گرفت. ایشان از قدرت‌های بیرونی نیز استفاده نکردند، در حقیقت امام خمینی (ره) به طور مستقیم با مردم صحبت کردند و حتی در دوران پیروزی انقلاب اگر خطایی در اداره کشور رخ می‌داد، دولت‌ها را از طریق مردم تهدید می‌کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: ما به دوران دفاع مقدس بعد از پیروزی انقلاب افتخار می‌کنیم، چرا که دو عنصر سنت‌های الهی و مردم‌باوری رکن و اساس آن دوران بود. بسیاری از فرماندهان جنگ و سرداران شهید که به جبهه آمدند، یا کارگر، معلم، دانش‌آموز، دانشجو و یا بازاری بودند و در عرصه پیچیده علوم نظامی که از همه جهات پیچیدگی‌هایی دارد، مردم امور را در دست گرفتند و بهترین بازدهی را در کمترین زمان از خود نشان دادند.

قالیباف در ادامه بحث خود به موضوع زنان اشاره کرد و گفت: با همین نگاه می‌بینیم که در برخی زمان‌ها ما حتی در جبهه انقلاب در بعضی از موضوعات دچار ضعف، تردید یا لکنت زبان شدیم که یکی از این حوزه‌ها، حوزه‌های مرتبط با زنان است.

وی افزود: ما خواسته یا ناخواسته زنان و مادران را در دو راهی قرار دادیم که بین مادری، خانه‌داری و تربیت فرزندان و محیط اجتماعی و علم و رشد در جامعه یکی را انتخاب کنند؛ حتی اگر در مقطعی این حرف را نزدیم، در عمل فرصتی هم برای زنان ایجاد نکردیم، این در حالی است که زنان در بخش‌های مختلف مدیریتی، در مسائل اجرایی می‌توانند از مردان بهتر عمل کنند.

رئیس مجلس با بیان اینکه زنان از جهات مختلف کارآمدتر و شفاف‌تر هستند و آسیب‌ها و مفاسدی که در نظام‌های اداری و اجرایی وجود دارد، در بین زنان در حداقل ممکن است تأکید کرد: البته معنای این حرف آن نیست که زنان هر کجا وارد شوند باید مردوارگی کنند تا بگوییم مدیران خوبی هستند، زیرا این بی‌حرمتی به شأن زنان است.

رئیس قوه مقننه افزود: خانم‌ها با تمام ویژگی‌های زنانه و مادر بودن می‌توانند در جایگاه‌های مختلف قرار گیرند، ما همه انسانیم و در بعد انسانیت هیچ تفاوتی بین زنان و مردان وجود ندارد، اما حتماً شئونات زن و مرد در محیط‌های اجتماعی متفاوت است و این به معنای محدودیت نیست.

وی تأکید کرد: زنان در جامعه ما بزرگترین ظرفیت هستند و محور پویایی و رشد در همه زمینه‌ها حتی اقتصاد کشور، خانواده است که زنان و مادران خانواده ستون آن هستند.

رئیس مجلس در پاسخ به سؤالی درباره تبعیض‌های ناروا و بی‌عدالتی‌ها در نگاه مدیریتی به زنان گفت: همه ما باور داریم که در جبهه نیروهای انقلاب اسلامی به این بی‌عدالتی‌ها با شایسته‌سالاری، شایسته‌گزینی و شایسته‌پروری پایان دهیم و آن را سامان بخشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر سنت‌های الهی و مردم‌باوری مبنا قرار گیرد، انقلاب با قدرت و بر پایه و اساس کارش پیش می‌رود، گفت: هر فعالیت اجتماعی، سیاسی، علمی و مدیریتی به کار سازمانی و سازماندهی کارهای تشکیلاتی نیاز دارد، برای آشنایی با کارهای تشکیلاتی می‌توان به یادداشت‌ها و سخنرانی‌های شهید بهشتی مراجعه کرد که قوی‌ترین، منسجم‌ترین و مؤثرترین یادداشت‌ها را در حوزه تشکیلاتی دارد.

وی اضافه کرد: ما به ظرفیت جوانان باید توجه داشته باشیم، البته جوانگرایی به معنای حذف سرمایه‌ها و تجربیات، غلط‌ترین برداشت از کار تشکیلاتی است.

قالیباف تأکید کرد: ما با تکیه بر سنت‌های الهی و مردم‌باوری باید کار تشکیلاتی را پیش ببریم، به همین دلیل است که می‌گوئیم اقتصاد ما درست نمی‌شود، مگر آنکه نگاه دولتی از حوزه اقتصاد رخت بربندد.

رئیس قوه مقننه همچنین با تأکید بر اینکه ما باید فرزند زمانه خویش باشیم، افزود: در مکتب امام خمینی (ره) عقلانیت، معنویت و عدالت مبنا بود و ما بر همین اساس باید عمل کنیم، ما به نوگرایی نیاز داریم، لذا با توجه به اتفاقات باید خلاقانه عمل کنیم و تصمیم بگیریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1128417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =