مقامات آمریکایی خواستار توافقی متفاوت از برجام با ایران شدند

یک روزنامه آمریکایی با فضاسازی در جریان مذاکرات وین ضمن مطرح کردن مسئله گریز هسته‌ای ایران، به نقل از مقام‌های آمریکایی خواستار توافقی متفاوت از برجام با ایران شد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در یادداشتی به قلم «لارنس نورمن» ادعاهایی را درباره زمان «گریز هسته‌ای» ایران مطرح کرد و به نقل از مقام‌های آمریکایی گفت که باید به زودی به توافقی متفاوت از برجام با ایران رسید.

این روزنامه آمریکایی مقدمه گزارش خود را اینگونه آغاز کرد که مقام‌های آمریکایی مطلع می‌گویند که دولت بایدن انتظار دارد که توافق احیا شده هسته‌ای، ایران را قادر به جمع‌آوری سوخت هسته‌ای کافی برای ساخت یک بمب در کمتر از یکسال کند که این بازه زمانی کوتاهتر از زمانی است که در برجام اولیه سال ۲۰۱۵ تعیین شده بود.

این گزارش سپس به نقل از مقام‌های آمریکایی مدعی شد، مقام‌های دولت بایدن اواخر سال گذشته به این نتیجه رسیدند که برنامه هسته‌ای ایران به قدری پیشرفت کرده است که دیگر نمی‌تواند بازه زمانی ۱۲ ماهه گریز هسته‌ای را که در برجام تعیین شده بود، مجدداً ایجاد کرد.

وال استریت ژورنال سپس با اشاره به این موارد به نقل از مقام‌های آمریکایی خواستار یک توافق متفاوت با برجام شد و نوشت که مقام‌های آمریکایی می‌گویند، باید به زودی یک توافق بازبینی شده حاصل شود تا به ایالات متحده و همپیمانانش زمان کافی دهد تا به موقع به پیشروی‌های هسته‌ای ایران پاسخ دهند.

واشنگتن: برنامه هسته‌ای ایران به قدری پیشرفت کرده است که دیگر نمی‌تواند بازه زمانی ۱۲ ماهه گریز هسته‌ای را که در برجام تعیین شده بود، مجدداً ایجاد کرد.

ادعاهایی که درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده است، در حالی است که ایران بارها به وضوح اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای کاملاً صلح‌آمیز دارد و به هیچ‌ عنوان به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست و حتی فتوای مقام معظم رهبری نیز، ساخت بمب را حرام اعلام کرده است.

با این حال وال استریت ژورنال ادامه داد، اینکه این دوره گریز هسته‌ای چقدر محدود خواهد بود بستگی به گام‌های دقیقی دارد که ایران برای برچیدن، ارسال به خارج، از بین بردن ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود، ماشین‌های تولید سوخت هسته‌ای و ظرفیت تولید سانتریفیوژها با آن‌ها موافقت کند.

بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی گفته‌اند در صورت پیوستن مجدد ایران به توافق، واشنگتن بخش عمده تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ را رفع خواهد کرد. مذاکراتی در وین در حال انجام است مبنی بر اینکه واشنگتن چه تضمین هایی را برای کمک به ایران برای بهره مندی از مزایای اقتصادی توافق ترمیم شده ارائه خواهد کرد.

میزان محدود بودن زمان گریز هسته‌ای بستگی به موافقت ایران با گام‌هایی برای برچیدن، ارسال به خارج، از بین بردن ذخایر اورانیوم غنی‌شده‌اش دارد.

وال استریت ژورنال ادامه داد که یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره جزئیات ارزیابی‌های دولت بایدن از زمان گریز هسته‌ای ودداری کرد و  تنها گفت که دولت بایدن مطمئن است که یک توافق «نگرانی‌های فوری ما درباره عدم اشاعه را برطرف می‌کند».

این مقام وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «همانطور که گفتیم، تنها چند هفته فرصت داریم تا تفاهم را به نتیجه برسانیم و پس از آن، سرعت پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، بازگشت به برجام را غیرممکن خواهد کرد».

بسیاری از مقام‌های آمریکایی تلاش می‌کنند تا با مطرح کردن ادعاهایی القا کنند که احیای برجام به شکل اولیه‌اش در سال ۲۰۱۵ چندان فایده‌ای ندارد و در همین راستا، «رابرت آینهورن» یکی از مقامات ارشد سابق کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «برجام احیا شده هیچ کاری برای جبران دانش و تجربه افزایش یافته ایران انجام نخواهد داد».

مسئله گریز هسته‌ای جزء مسائلی است که مقام‌های آمریکایی در روزهای گذشته بر روی آن متمرکز شده‌اند و سعی می‌کنند در جریان دور فعلی مذاکرات وین، فضا را با این ادعاها متشنج کنند، به طوریکه «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز گذشته (چهارشنبه) با مطرح کردن مسئله کاهش زمان گریز هسته‌ای ایران گفت که پنجره فرست برای احیای برجام رو به بسته شدن است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1128418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =