تعاملات بانکی میان ایران و روسیه ضروری باید تقویت شود

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: ایران و روسیه با توجه به پهنای جغرافیایی و ظرفیت‌های جمعیتی در بُعد بازار مصرف از ظرفیت بالایی در گسترش مراودات تجاری برخوردارند و در این خصوص لازم است حوزه بانکی برای تقویت تعاملات مورد توجه جدی‌تر قرار گیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، محسن کوشش‌تبار در چهارمین نشست کارگروه همکاری‌های تجاری- اقتصادی ایران و فدراسیون روسیه که به صورت وبیناری برگزار شد، افزود: ایران و روسیه به عنوان ۲ کشور بزرگ از  ظرفیت‌های همکاری مناسبی در حوزه‌های اقتصادی و تجاری برخوردارند که نیازمند گسترش همکاری‌ها به نفع اقتصاد ۲ کشور هستیم.

معاون اقتصادی وزیر کشور با اشاره به سفر رییس جمهوری  به روسیه، گفت: این سفر نقطه قوت و زمینه‌ای برای گسترش مبادلات در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری است و باید از فرصت‌های پیش رو برای تقویت این مناسبات بهره گیریم.

وی گفت: ضرورت دارد استان‌ها و نمایندگان مناطق ۲ کشور به صورت فعال در زمینه توسعه روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی تعامل نزدیک و مستمر داشته باشند.

کوشش‌تبار توضیح داد: یکی از رویکردهای محوری در سیاست خارجی دولت سیزدهم، توسعه مناسبات با همسایگان است و در این راستا روسیه به عنوان همسایه آبی ایران از جایگاه مهمی در گسترش روابط اقتصادی و تجاری دارد و سفر آیت‌الله رییسی، رئیس جمهوری کشورمان به همراه تیم اقتصادی به روسیه نشان از اهمیت این کشور دارد.

وی اضافه کرد: روابط میان ۲ کشور در شرایط متفاوت و جدی‌تر از گذشته قرار گرفته و باید تلاش کنیم که روابط اقتصادی بنگاه‌های تولیدی، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان ۲ کشور در سطح قابل انتظاری تقویت و توسعه یابد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور یادآور شد: سطح مبادلات کنونی تجاری ۲ کشور متناسب با ظرفیت‌های متعدد اقتصادی ۲ کشور نیست با این وجود تراز تجاری ۲ کشور در ۹ ماه گذشته اگر چه به مدت مشابه سال گذشته روند افزایشی داشته، اما در مجموع با توجه به زمینه‌های متنوع، حوزه‌های همکاری ۲ کشور در سطح پایینی قرار دارد.

وی اضافه کرد: براساس بررسی‌های کارشناسی حدود یک دهه است که گردش مالی ایران و فدراسیون روسیه از ۱.۷ تا ۲.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ میلادی در نوسان بوده و این رقم گرچه در سال ۲۰۲۱ افزایش داشته است اما همچنان از سطح مورد انتظار فاصله دارد.

کوشش تبار اظهار داشت: در سال ۲۰۱۹ به میزان ۳۹۴ میلیون دلار محصول و کالای ایرانی به روسیه صادر شده  که این رقم با افزایش حدود ۱۰۵ درصدی در سال ۲۰۲۰ به ۸۰۵  میلیون دلار و در نهایت در سال ۲۰۲۱ به حدود یک میلیارد دلار رسیده است.

وی تصریح کرد: روسیه کشوری با ظرفیت جمعیتی و جغرافیایی بالا و همچنین ایران با تنوع اقلیمی و توانمندی‌های خوب اقتصادی است و برای همین بستر و زمینه برای تقویت تعاملات در حوزه‌های اقتصادی و به خصوص در محصولات کشاورزی بسیار بالاست که نیازمند توجهات جدی‌تر است.

موضوع  نقل و انتقالات بانکی از دیگر محورهای مورد اشاره کوشش‌تبار در نشست مشترک امروز بود و در این خصوص گفت: هر ۲ کشور متاثر از شرایط تحریمی هستند و برای همین می‌توانند وارد فضای جدی در حوزه همکاری‌های بانکی شوند و از این جهت تجار و بازرگانان ۲ کشور با خیالی آسوده‌تر می‌توانند وارد زمینه‌های همکاری و تجاری شوند.

معاون اقتصادی وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت توسعه کریدور بین‌المللی شمال- جنوب اشاره کرد و گفت: توسعه این کریدور بین‌المللی به عنوان کوتاه‌ترین مسیر از اروپا به کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا از طریق ایران و روسیه، برای هر ۲ کشور حائز اهمیت است و به سهم خود می‌تواند ستون فقرات توسعه اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تشکیل دهد.

وی همچنین گفت: بی‌ثباتی و فقدان امنیت پایدار در غرب آسیا و به تبع آن ناامنی مسیرهای دریایی در این حوزه از جهان، این ظرفیت را هم ایجاد کرده که کریدور شمال- جنوب جایگزین کانال سوئز در مبادلات دریایی و بازرگانی باشد.

وی در پایان گفت: عملیاتی شدن این مهم نیازمند تکمیل و بهره‌برداری از راه ریلی رشت به آستارا است که باعث می‌شود مسیر ریلی کریدور بین‌المللی که از چین، هند و پاکستان شروع شده و قرار است با تکمیل مسیرش در ایران به روسیه و فنلاند امتداد یابد؛ در عمل ایران را به حوزه اقتصادی اوراسیا و در گام بعدی اروپا متصل می‌سازد.

در ادامه این نشست کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه هم گفت: در تقویت همکاری‌های اقتصادی ۲ کشور، تعاملات استانی می‌تواند تحرک‌بخش جدی تعاملات تجاری ۲ کشور باشد.

وی خاطر نشان کرد: نگاه و رویکرد دولت سیزدهم توجه به ظرفیت کشورهای همسایه است و طبعا در این نگاه روسیه به عنوان قدرتی بزرگ و دارای ظرفیت‌های اقتصادی جایگاه بالایی دارد.

سفیر ایران در روسیه گفت: اخیرا در بازدیدی که از استان اوستیای شمالی داشتم شاهد ظرفیت‌های بسیار بالای همکاری بین استانی با ایران بودم و باید نگاهی جدی‌تر به این موضوع داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1128427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =