طراحی الگوی جامع کارآمد و ماموریت‌گرا برای تدوین کتاب‌های درسی

وزیر علوم در نامه ای به روسای دانشگاه‌ها گفت: مقرر شده تألیف و تدوین کتاب‌های دروس براساس الگویی جامع کارآمد و مأموریت‌گرا طراحی و پس‌ از تصویب در هیئت امنای دانشگاه‌ها مبنا قرار گیرد.

به گزاش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد علی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نامه‌ای خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها از تألیف و تدوین کتاب‌های دروس براساس الگویی جامع کارآمد و مأموریت‌گرا خبر داد.

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: با تبریک فرارسیدن چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب شکوه‌مند اسلامی همچنان که استحضار دارید محتوای کتب مبتنی بر سرفصل‌های آموزشی به‌منزله چارچوب نظری و عملی دروس دانشگاهی نقش بسیار مهمی در اثربخشی نظام آموزشی و تحقق کامل اهداف آموزشی و پژوهشی به‌عهده دارد بر همین اساس مقرر شده‌است که 《الگویی جامع، کارآمد و مأموریت‌گرایی تألیف و تدوین کتاب‌های درس دانشگاهی》 طراحی و پس‌از تصویب در هیأت امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مبنای کار قرار گیرد.

در این نامه مطرح شده است: به‌همین‌منظور مستدعی است دستور فرمائید تجارب مفید و پیشنهادات اثربخش اعضای محترم هیأت علمی و شوراهای انتشارات و مراکز نشر آن دانشگاه، مؤسسه آموزش عالی حداکثر تا نیمه اسفند ماه سال جاری در اختیار مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی قرار گیرد. بدیهی است تجارب ارزشمند سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی 《سمت》و مرکز نشر دانشگاهی به‌طور ویژه در این فرآیند مورد توجه قرار خواهند گرفت.

در نامه وزیر علوم عنوان شده است: مزید استحضار برخی از رویکردها و ملاحظات و ضرورت‌هایی که مورد توجه خواهند بود در ذیل تقدیم می‌شود؛

توجه به تاریخ و فلسفه علوم و آشنایی با مشاهیر بومی و بین المللی در حوزه‌های مورد نظر.

استفاده از منابع ملی و بین‌المللی تولید و تدوین محتوا.

توجه به موضوع تقویت مهارت‌های مرتبط و افزایش ظرفیت‌های اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان.

توجه به پیوست‌ها و پیامدهای فرهنگی‌اجتماعی هویتی و سیاستی محتوا.

استفاده از محتواهای تکمیلی از جمله محتواهای چندرسانه‌ای و پرده نگار (پاورپوینت).

در بخش پایانی این نامه آمده است: بدیهی است پس‌از دریافت نظرات و پیشنهادات ارزشمند دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و ارزیابی این پیشنهادات شیوه‌نامه نهایی تدوین برای تصویب در هیئت امنا ارائه خواهد شد همچنین ترتیبی اتخاذ خواهد شد تا کتاب‌های درسی که مطابق الگوی مصوب تدوین و تألیف می‌شوند در سرفصل مصوب به فهرست منابع دروس مرتبط قبلی اضافه شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1128457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =