تاثیر کاهش وزن بر خطر تبدیل پولیپ به سرطان روده

نرخ سرطان روده بزرگ همراه با نرخ چاقی در جوانان در حال افزایش است. حال محققان به این موضوع پرداخته اند که آیا لاغری می تواند خطر بدخیمی در جوانان را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، نتایج مطالعه جدید محققان دانشگاه مریلند نشان می‌دهد که حتی مقدار کمی کاهش وزن ممکن است احتمال رشد غده خوش خیم روده بزرگ به نام آدنوم یا پولیپ را کاهش دهد. در صورت عدم کنترل، این رشد می‌تواند منجر به سرطان روده بزرگ شود.

بیشتر بخوانید:

سرطان را چگونه مهار کنیم؟

«کاترین بری»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما بر اساس یافته‌های خود دو پیام اصلی داریم. اولین مورد این است که اجتناب از افزایش وزن در بزرگسالی ممکن است به کاهش خطر آدنوم روده بزرگ کمک کند. و این ممکن است به نوبه خود خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.»

وی در ادامه افزود: «پیام دوم این است که کاهش وزن در بزرگسالی، به ویژه برای بزرگسالان دارای اضافه وزن و چاق، ممکن است به کاهش خطر آدنوم علاوه بر سایر فواید سلامتی احتمالی کمک کند.»

برای این مطالعه، محققان از داده‌های وزن مربوط به آزمایش غربالگری سرطان پروستات، ریه، کولورکتال (روده بزرگ) و تخمدان استفاده کردند که در آن تقریباً ۱۵۵ هزار مرد و زن ۵۵ تا ۷۴ ساله از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ ثبت‌نام کرده بودند.

محققان دریافتند که کاهش وزن در بزرگسالی با کاهش ۴۶ درصدی خطر ابتلاء به پولیپ روده بزرگ همراه است.

مقدار کاهش وزن به اندازه نیم کیلوگرم در هر پنج سال بود. این مطالعه نشان داد که این میزان کاهش وزن به ویژه در بزرگسالانی که در ابتدا دارای اضافه وزن یا چاق بودند، به خصوص در مردان، آشکار بود.

به گفته بری، «برعکس، بزرگسالانی که در طول پنج سال حدود ۲.۷ کیلوگرم اضافه وزن داشتند، ۳۰ درصد با افزایش خطر روبرو بودند.»

سن توصیه شده برای کولونوسکوپی و سایر تکنیک‌های غربالگری در سال ۲۰۲۱ به ۴۵ سال کاهش یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1128517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =