گشودن یک جبهه جدید در خاک امارات پاسخ یمن به خیانت ابوظبی بود / انصارالله اکنون در موضع قدرت قرار دارد

شارمین نروانی با اشاره به نقض توافق ضمنی با انصارالله برای دور ماندن از درگیری‌های توسط امارات، حملات اخیر به ابوظبی را گشودن یک جبهه جدید در عمق امارات و پاسخ قاطع به خیانت حاکمان ابوظبی نامید.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، مبارزان یمنی در چند سال درگیری با ائتلاف سعودی-اماراتی به خوبی نشان داده‌اند که دربرابر هیچ تحرکی از سوی دشمنان مقاومت یمن کوتاه نمی‌آیند و به قاطع‌ترین شکل پاسخ متجاوزان را می‌دهند. به نظر می‌رسد حملات موشکلی و پهپادی به ابوظبی که گفته می‌شود موجب دست برداشتن و عقب نشینی اماراتی‌ها از جنوب یمن شد، در همین راستا ارزیابی شود. گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز برای بررسی این موضوع، مصاحبه‌ای با خانم «شارمین نروانی» -روزنامه‌نگار و تحلیلگر ارشد راشاتودی- انجام داد. به گفته این تحلیلگر شناخته شده، مقامات انصارالله معتقدند امارات از عربستان سعودی خطرناک‌تر است؛ زیرا در حالی که دومی می‌خواهد یمن را اشغال یا تسلط داشته باشد، اولی می‌خواهد آن را تجزیه کند.

متن کامل گفتگو با «شارمین نروانی» بدین شرح است:

- به نظر می‌رسد در حال حاضر شاهد فصل جدید از جنگ یمن هستیم و می‌توان حملات موشکی انصارلله به ابوظبی را در همین راستا ارزیابی کرد. نظر شما دراین خصوص چیست؟

حملات به امارات نشان می‌دهد که انصارالله اکنون در موضع قدرت قرار گرفته که به آنها اجازه می‌دهد جبهه جدیدی را باز کنند. آنها می‌دانند که ائتلاف سعودی-اماراتی نمی‌تواند روی زمین پیشروی کند و قادر نیست به جز از طریق چند حمله هوایی بی‌هدف، آسیبی به انصارالله وارد کند. همچنین این «فصل جدید» با نبردهای استان مارب ارتباط دارد؛ جایی که اخیرا انصارالله توانست دستاوردهای ارضی کند اما محکمی از جنوب به دست بیاورد که توسط شبه نظامیان (عمالقه) مورد حمایت امارات متحده عربی با مانع مواجه شده بود. ابوظبی به وضوح توافق ضمنی خود با حوثی‌ها را برای دور ماندن از درگیری‌های شمالی نقض کرد. بنابراین گشودن یک جبهه جدید در عمق امارات پاسخ انصارالله به این خیانت است.

از منظر کلان‌تر باید به دو نکته اشاره کرد: اول اینکه مقامات انصارالله معتقدند امارات از عربستان سعودی خطرناک‌تر است؛ زیرا در حالی که دومی می‌خواهد یمن را اشغال یا تسلط داشته باشد، اولی می‌خواهد آن را تجزیه کند. دوم اینکه، انصارالله چندین بار اعلام کرده که قصد دارد تمام یمن از سقطری تا صعده را تحت کنترل درآورد. تشدید تنش اخیر توسط امارات، این فرصت خوب را برای مقاومت یمن فراهم کرد تا در همین راستا به پیشروی خود ادامه دهند.

- جنابعالی به عنوان یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه، چه آینده‌ای را برای جنگ یمن متصور هستید و فکر می‌کنید این جنگ تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

به نظر می‌رسد که امروز انصارالله کارت‌های بسیار بیشتری نسبت به مخالفان خود در دست دارد. ببینید این جنبش تنها در هفت سال چگونه تکامل یافته است. آنها با سلاح‌های سبک شروع کردند و اکنون دبی و ابوظبی را هدف قرار داده‌اند؛ قبلا نیز تمام شهرهای اصلی عربستان را هدف قرار دادند. انصارالله همچنین در این زمان به بلوغ سیاسی رسیده است؛ ما اکنون شاهد هستیم که مناطق تحت کنترل آنها در یمن از ثبات، اقتصادی و امنیتی بیشتری برخوردار است. این در واقع یکی از شکایات شبه نظامیان و غیرنظامیان طرفدار ائتلاف است؛ مناطق تحت کنترل آنها ناامن و نرخ ارز دائما در نوسان است.

سعودی‌ها و اماراتی‌ها ارتش‌های لازم را برای جنگ زمینی ندارند؛ جنگی که انصارالله همیشه پیروز آن است. در حقیقت ائتلاف به مزدوران خارجی سودان، یمنی‌های جدایی طلب جنوبی و اسلام گراها وابسته است. تنها مزیت آنها در نبرد هوایی است؛ زیرا آنها از تجهیزات نظامی خارجی برای بمباران شهرها و شهرک‌های یمن استفاده می‌کنند: اما این در برای پیروزی در جنگ کافی نیست. این امر همچنین خشم غیرنظامیان را برانگیخته است و این موشک‌ها باید دائما با هزینه‌های گزاف و کاملا وابسته به هوس‌های پایتخت‌های خارجی دوباره پر شوند. سلاح‌های انصارالله ساخت داخل، ارزان و مدام قوی‌تر و دقیق‌تر می‌شوند.

اکنون این جنبش شروع به تحمیل هزینه‌های سنگین مخالفان خود در خلیج فارس کرده و آنها امروز آرزو می‌کنند که ای کاش هرگز آن را شروع نکرده بودند. زمانی که هزینه [دشمنان] به اندازه کافی بالا برود، تنها در این صورت جنگ متوقف خواهد شد.

- با توجه به پاسخ قاطع انصارالله به توطئه‌های امارات علیه یمن، فکر می‌کنید حاکمان اماراتی به اقدامات خصمانه خود علیه مردم یمن ادامه خواهند داد؟

امارات با عربستان سعودی -که در آن محمد بن سلمان تنها تصمیم‌گیرنده است-  بسیار تفاوت دارد. منافع ملی بسیاری در امارات متحده عربی وجود دارد که همه آنها می‌توانند بر برنامه‌های ابوظبی تأثیر بگذارند. اقتصاد امارات به قدری به گردشگری، املاک و تجارت منطقه‌ای وابسته است که نمی‌تواند حملات مکرر در قلمرو خود را تحمل کند؛ [در این صورت] شرکت‌ها و مهاجران خارج می‌شوند و سرمایه سرمایه‌هایشان را با خود می‌برند.

اما امارات در یک دهه گذشته پول زیادی را صرف ایجاد ارتش‌های مزدور و زیرساخت‌های نظامی خود کرده است. ممکن است آنها فکر کنند برای تشدید درگیری یمن آماده هستند، اما من معتقدم که عزم امارات متحده عربی با یک ضربه غیرمنتظره و ویرانگر از بین خواهد رفت.

- به نظر شما آینده مذاکرات به کجا خواهد رسید؟

هر گونه مذاکرات صلح یمن که در آینده نزدیک برگزار شود، برای موفقیت باید با ذهنیت جدیدی همراه باشد. واقعیت این است که دستاوردهای انصارالله دیگر قابل بازگشت نیست؛ آنها در بدترین حالت، در مناطق تحت کنترل خود محدود می‌شوند. همچنین بحث‌ها باید بین جنبه‌های انسانی و نظامی جنگ مورد تفکیک و تمایز قرار بگیرد. اولین گام باید پایان دادن به محاصره یمن، باز کردن بنادر این کشور به روی تجارت و توقف توقیف کشتی‌های یکدیگر باشد؛ چه عملیات نظامی ادامه داشته باشد یا نباشد.

دستاوردهای انصارالله حتما باید در نظر گرفته شود: از نظر انصارالله؛ خسارات‌ها باید جبران شود، نیروهای خارجی اخراج شوند، اسرا و اجساد تبادل شوند و از همه مهمتر اینکه مذاکرات صرفا بین انصارالله و نیروهای مخالف یمنی بدون مشارکت خارجی انجام شود. اما به خاطر داشته باشید که بسیاری از احزاب با حل و فصل واقعی صلح‌آمیز که انصارالله را در موضع قدرت قرار می‌دهد، مخالفند.

سعودی‌ها نمی‌توانند این حقارت را تحمل کنند، طرح امارات برای کنترل بنادر از خلیج فارس تا سوئز و آفریقا با شکست مواجه خواهد شد، اسرائیلی‌ها می‌ترسند هدف بعدی انصارالله باشند، نیروهای ائتلاف از آنچه در سطح جهانی به عنوان پیروزی مقاومت تلقی می‌شود؛ در هراس هستند و آنها شکست در یمن را به منزله گشودن آن سرزمین و آب‌های اطراف به روی نفوذ ایران، چین و روسیه می‌دانند.

به طور خلاصه، با توجه به ذهنیت متعصب نیروهای ائتلاف، من مطمئن نیستم که جنگ یمن بر سر میز مذاکره حل شود. فکر می کنم میدان نبرد جایی است که بردها و باخت‌ها در نهایت به جنگ پایان می‌دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1128573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =