رئیس جمهور گفت: در رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم مبنی بر گسترش روابط با کشورهای همسایه و منطقه، عراق جایگاهی ممتاز دارد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر شنبه در تماس تلفنی «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، با بیان اینکه گسترش و تعمیق روابط بین دو کشور همواره مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران بوده، افزود: در رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم مبنی بر گسترش روابط با کشورهای همسایه و منطقه، عراق جایگاهی ممتاز دارد.

رئیس جمهور با اشاره به جایگاه ممتاز عراق در سیاست گسترش حداکثری روابط همسایگی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: امیدواریم فرایند تشکیل ساختارهای سیاسی در عراق از طریق وفاق ملی و حفظ وحدت پیش رود تا منجر به ثبات و پیشرفت روزافزون ملت عراق گردد.

رئیس جمهور افزود: یک حکومت قدرتمند و منسجم و یک جامعه قوی و متحد در عراق همواره مورد تاکید ایران بوده است.

رئیسی با اشاره به اینکه تهران و بغداد در مقابله با گروه‌های داعشی و تکفیری تجربه موفقی داشتند که می‌تواند در عرصه تحکیم امنیت و ثبات منطقه‌ای نیز تداوم یابد، اظهار داشت: همه مشکلات و مسائل منطقه قابل حل و فصل است به شرط آنکه مداخله قدرت‌های فرامنطقه‌ای متوقف شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: مشکلات منطقه ناشی از زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها است و اگر ‌آنها به شکل واقعی و نه ظاهری از منطقه اخراج شوند، خواهیم دید که خود کشورهای منطقه می‌توانند صلح، ثبات و امنیت را با همکاری یکدیگر در منطقه به طور کامل برقرار کنند.

رئیسی از تلاش‌های دولت عراق برای برگزاری مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی قدردانی و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به این مذاکرات تا حصول نتیجه ادامه دهد، به شرط آنکه سعودی‌ها نیز در فضای تفاهم و احترام متقابل حاضر به ادامه مذاکرات باشند.

رئیس جمهور ضمن یادآوری مصائب و سختی‌های وارده بر ملت یمن، اظهار امیدواری کرد که دولت عراق در این زمینه هم بتواند پیشرو در ابتکار منطقه‌ای برای رفع محاصره و استیفای حقوق یمنی‌ها باشد.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز در این تماس تلفنی با بیان اینکه افزایش سطح تبادلات اقتصادی با ایران برای عراق بسیار اهمیت دارد، افزود: بغداد از سیاست گسترش تعاملات همسایگی و منطقه‌ای ایران کاملا استقبال کرده و امیدواریم سطح همکاری‌ها و مناسبات دو کشور بیش از پیش گسترش یافته و تعمیق یابد.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1128635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =