کاهش هزینه دانشگاه‌ها در صورت ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی/ ادغام از لحاظ منافع ملی و اعتبارات مزیت‌های بسیاری دارد

وزیر علوم با اشاره به کاهش هزینه دانشگاه‌ها در صورت ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی گفت: تصور کنید یک دانشگاه به جای اینکه ۲ سری‌ رئیس و معاون داشته باشد، یک سری مقام مسئول خواهد داشت، تعداد پرسنل نیز کاهش می‌یابد. این ادغام از لحاظ منافع ملی و اعتبارات مزیت‌های بسیاری دارد.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی اظهار کرد: تصور می‌کنم باید اقدامات کارشناسی در این زمینه صورت گیرد. تفکیک آموزش پزشکی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارای محاسنی بوده و الحاق آن نیز دارای مزیت‌هایی است.

وی ادامه داد: من تصور می‌کنم محاسن الحاق آموزش پزشکی و آموزش عالی بیشتر از معایب آن باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی با ذکر مثالی یادآور شد: زمانی که دانشگاه‌های علوم پزشکی با دانشگاه‌های جامع یکی شوند، رتبه بین‌المللی دانشگاه‌ها بسیار بالا می‌رود، زیرا برون‌دادها و مستندات علمی و فناوری آن‌ها اصطلاحا یک کاسه می‌شود.

وی افزود: با ادغام دانشگاه‌های پزشکی و دانشگاه‌های جامع،  بهره‌وری دانشگاه‌ها نیز افزایش می‌یابد؛ زیرا در دانشگاه‌های علوم پزشکی مجبوریم رشته هایی مانند ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست‌ شناسی، ادبیات، معارف و تربیت بدنی داشته باشیم که رشته اصلی این دانشگاه‌ها محسوب نمی‌شوند که دانشجوی ارشد و دکتری داشته باشند و اساتید فقط به تدریس این دروس مشغول می‌شوند. این در حالی است که این دروس‌ در صورت ادغام، یک کاسه شده و گروه‌های علوم پایه، علوم انسانی و معارف به تمامی رشته‌ها سرویس‌ می‌دهند.

زلفی‌گل درباره ادعاهایی که پیرامون هزینه‌زا بودن ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی مطرح می‌شود گفت: اتفاقا هزینه‌های دانشگاه‌ها در صورت این ادغام کاهش می‌یابد. تصور کنید یک دانشگاه به جای اینکه ۲ سری‌ رئیس و معاون داشته باشد، یک سری مقام مسئول خواهد داشت، تعداد پرسنل نیز کاهش می‌یابد. این ادغام از لحاظ منافع ملی و اعتبارات مزیت‌های بسیاری دارد. جدای این موارد، باید قبول کرد افراد هوشمند به رشته‌های پزشکی می‌روند، اگر این افراد به مدیریت آموزش عالی وارد شده و در کشور نقش آفرینی داشته باشند، تصور می‌کنم کیفیت مدیریت آموزش عالی نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1128641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =