بیانیه تروئیکای اروپایی درباره بازگشت بخشی از معافیت‌های تحریمی ایران

طرف‌های اروپایی مذاکره کننده در برجام در بیانیه‌ای به بازگشت بخشی از معافیت تحریمی برنامه هسته‌ای ایران توسط آمریکا واکنش نشان دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، وزارت خارجه آمریکا جمعه‌شب اعلام کرد که این کشور با اعمال برخی معافیت‌های تحریمی، شرایطی را فراهم کرده است که کشورها و شرکت‌های خارجی بتوانند با ایران در پروژه‌های نیروگاه اتمی بوشهر، نیروگاه آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران همکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مذاکره کنندگان بریتانیا، فرانسه و آلمان با انتشار بیانیه مشترکی ضمن اشاره به این اقدام واشنگتن، اعلام کردند: این اقدام می‌تواند مذاکرات فنی لازم برای حمایت از مذاکرات بازگشت به برجام در وین را تسهیل کند.

این بیانیه افزود: ما از ایران می‌خواهیم تا از مزایای این فرصت استفاده کند زیرا زمان بندی معافیت تحریم‌ها بر این دیدگاه مشترک ما با آمریکا تاکید دارد؛ ما زمان کوتاهی در اختیار داریم تا به یک نتیجه موفقیت آمیز در مذاکرات برجام دست پیدا کنیم.

برخی از رسانه‌های کشورهای غربی و به‌تبع آنها رسانه‌های داخلی از اقدام دولت آمریکا به‌عنوان «لغو تحریم‌ها» یاد کرده و مدعی شده‌اند که اقدام واشنگتن با هدف نشان دادن حسن‌نیت به ایران جهت تسهیل مذاکرات هسته‌ای در وین صورت گرفته است؛ در حالی که بررسی دقیق‌تر اقدام آمریکا نشان می‌دهد که این ارزیابی صحیح نیست.

اقدامی که دولت آمریکا انجام داده است در واقع رفع تحریم نیست بلکه معافیت‌های مربوط به برخی از همکاری‌های هسته‌ای با ایران را مجدداً احیا کرده است، این معافیت‌ها خردادماه سال 1399، یعنی حدود دو سال بعد از خروج آمریکا از برجام در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» لغو شده بود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1128679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =