ارائه مشوق‌های مالی و غیرمالی برای دانشجویان فعال فرهنگی/ واحدهای زیان‌ده در تخصیص بودجه فرهنگی مشکل دارند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با اشاره به فعالیت‌های متنوع فرهنگی در حوزه دانشگاه و مشوق‌های در نظر گرفته شده برای فعالان فرهنگی و دانشجویی گفت: یک درصد از درآمد هر واحد دانشگاهی به بحث فرهنگی اختصاص می‌یابد. البته برخی از واحدهای دانشگاهی زیان‌ده هستند یا مشکلات مالی دارند که ممکن است این تخصیص بودجه مقداری کمتر از یک درصد درآمد دانشگاه اتفاق بیافتد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حوزه‌ فعالیت‌های فرهنگی و مسائل مرتبط با تشکل‌ها و کانون‌ها همواره بخش مهمی از برنامه‌ریزی‌های دانشگاه‌ها در طول سال را شامل می‌شود که نه تنها در درون دانشگاه اثرگذار است، بلکه تاثیرات آن تا سطوح مختلف جامعه پدیدار می‌شود. اهمیت این حوزه تا جایی است که مقام معظم رهبری در سخنان متعدد به آن اشاره داشتند و کار فرهنگی در دانشگاه را به عنوان یک اصل و نه یک حاشیه در دانشگاه‌ها مورد اشاره قرار دادند. در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز ۲ الی ۳ هزار فعال فرهنگی دانشجویی  انجام می‌شود. مریم زیبایی نژاد، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به تعداد فعالان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس و واحد شیراز گفت: ما تعداد فعالان فرهنگی و دانشجویی را بر اساس نفرات عضو در کانون‌ها و تشکل‌ها محاسبه می‌کنیم و بیش از صد کانون در سطح استان داریم. برای واحد شیراز گروه همیاران فرهنگی ایجاد کردیم که حدود ۳۰۰ نفر عضو دارد که اکثراً فعالان فرهنگی هستند و شامل اعضای کانون‌ها، بسیج و تشکل‌ها هستند. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز را با معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز می‌خوانید.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز رویدادهایی به صورت مجزا از برنامه‌های سراسری و کشوری برنامه ریزی و اجرا کرده است؟

اخیراً همایش بین المللی  ایثار با همکاری بنیاد شهید برگزار شد. پیش از کرونا جشنواره قرآن و عترت و همچنین مسابقات قرآن داشتیم که مجددا استان فارس مشارکت خوبی در آن داشت. البته در حال حاضر آمار دقیقی از فعالیت‌ها در ذهنم نیست، اما با قطعیت و دقیق می‌توان گفت که استان فارس بیشترین آمار را در ورزش، جشنواره قرآن و عترت و برنامه‌های ماه رمضان داشت که این‌ها نشان دهنده این است که هم فعالیت‌های استادی و هم فعالیت‌های دانشجویی مناسب داشتیم و تقریبا هر روز یک وبینار برگزار شده که جهاد تبیین، گام دوم انقلاب و موضوعات و مناسبت‌های دیگری را شامل می‌شود؛ برای مثال در دهه فجر امسال تقریباً هر روز عصر یک وبینار داشتیم که میزان شرکت کننده‌ها خوب بوده و  در کارگاه عفاف و حجاب که برگزار شد حدود ۴۰۰ نفر شرکت داشتند یا شب شعرهایی در سطح استان یا خود واحد شیراز داشتیم که استقبال خوبی از آن شد. همچنین شعرهای خوبی برای ما ارسال شد که  نشان دهنده سطح گسترده شرکت و استقبال از این برنامه‌هاست. هفته گذشته که هنوز وضعیت کرونا قرمز نشده بود، به مناسبت روز زن و ولادت حضرت فاطمه(ص) جشنی به صورت حضوری برگزار کردیم که سالن محل برگزاری به‌طور کامل پر شد.

جذب فعالان فرهنگی و دانشجویی معمولاً چگونه انجام می‌شود؟

معمولاً فراخوان می‌زنیم و از طریق پیامک و فضای مجازی پخش می‌کنیم. برای مثال برای تمام دانشجویان جدید پیامک برگزاری جشن نو دانشجویان را ارسال کردیم و دو سالن ورزشی برای برگزاری این جشن آماده شده بود که ۲ هزار نفر در این جشن شرکت داشتند و هر دو سالن پر شده بود و فراتر از انتظارات بود. ما از همین فرصت استفاده کردیم و غرفه‌هایی را تشکیل دادیم و به صورت مجزا در اختیار بسیج دانشجویی، تشکل‌ها و کانون‌ها قرار دادیم که تبلیغات خود را از این طریق انجام دادند و فرم‌هایی را در اختیار نو دانشجوها قرار دادند که ما از این طریق یک بانک اطلاعاتی از این دانشجویان فراهم کردیم. درضمن به وسیله همین موضوع، بلافاصله بعد از برگزاری جشن، چند کانون جدید تشکیل و تاسیس شد، بسیج و تشکل‌ها نیروی جدید جذب کردند و خیلی از نودانشجویانی که اطلاعی از بسیاری از فعالیت‌ها و برنامه‌ها نداشتند، جذب شدند. در اصل جذب توسط خود تشکل‌ها و کانون‌ها، از طریق گروه‌هایی که تشکیل می‌دهند اتفاق می‌افتد. در کنار این‌ها گروه همیاران فرهنگی از طرف خود معاونت فرهنگی تشکیل شده که معمولا هر دانشجوی - مشتاقی – را سریعا عضو این گروه کرده و پیام‌ها و اطلاع رسانی‌ها را از این طریق انجام می‌دهیم. در حال حاضر حدود ۳۰۰ عضو دارد و مدام در حال افزایش عضو هستیم. دانشجویانی هستند که مستقیماً با ما در ارتباط هستند و بخشی از اطلاع رسانی‌ها توسط آنها در گروه‌هایشان انجام می‌شود. این تبلیغات و اطلاع رسانی‌ها را از طریق مدیران گروه انجام می‌دهیم به این ترتیب که تبلیغات را برای مدیران گروه‌ها ارسال می‌کنیم که هر کدام به اساتید گروه خود اعلام کنند تا در گروه‌ها و کلاس‌های درسی هم این اطلاع رسانی‌ها از طریق اساتید، روسای دانشکده‌ها و معاونین دانشکده‌ها به طرق مختلف انجام شود. این موارد جدای از تبلیغات روابط عمومی است که از طریق صفحه اینستاگرام و همچنین باقی صفحات و کانال‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

دانشجویان مشتاق به فعالیت های فرهنگی از مزایای متعدد برخوردار می‌شوند

چه مشوق‌هایی برای فعالان دانشجویی و فرهنگی در نظر گرفته می‌شود؟

برای این دانشجویان تخفیف شهریه در نظر گرفته شده است؛ معمولاً در برنامه‌های مختلف تقدیرنامه به فعالان فرهنگی دانشجویی اهدا می‌شود، در مراسمات مختلف تشویق به انجام فعالیت‌های بیشتر می‌شوند و  کارت هدیه به فعالان برتر اهدا می‌شود. برای مثال دانشجویان برای ما پادکست تولید می‌کنند، مبلغی را به عنوان هدیه یا  حق الزحمه دریافت می‌کنند. در کل سعی می‌کنیم تا در موقعیت‌های مختلف این دانشجویان را با در نظر گرفتن امتیازات مختلف تشویق به فعالیت کنیم. پیش از کرونا برنامه‌ مخصوصی داشتیم که در کل تقدیر از فعالان فرهنگی بود و از نفرات برتر آنها در جمع دانشجویان تشویق شده و هدایای نقدی هم دریافت می‌کردند. در حال حاضر به دلیل شرایط کرونا  به حساب این فعالان واریز می‌شود. برای مثال در  جشن ولادت حضرت زهرا(س) که به صورت حضوری برگزار شد، از فعالان فرهنگی به ویژه فعالان دختر تقدیر شد و جوایز به آنها اعطا شد. در کل سعی می‌کنیم تا در مراسمات مختلف، مخصوصاً جشن نو دانشجویان، از فعالان فرهنگی تقدیر شود تا دانشجویان دیگر و دانشجویان جدیدالورود هم با مشاهده این موارد ترغیب به فعالیت در این زمینه‌ها شوند.

برای فعالان فرهنگی و دانشجویی آموزش، استعداد یابی یا مشاوره‌ خاصی انجام می‌شود یا صرفاً بر اساس علاقه شخصی دانشجویان به فعالیت‌های مدنظر می‌پردازند؟

معمولا برای دانشجویان کارگاه‌های مهارتی برگزار می‌شود. برای مثال برای مسابقات کرسی‌های آزاد اندیشی تا الآن چند وبینار پیش از مسابقات برگزار کردیم و در این رابطه جلسات توجیهی برقرار کردیم. در رابطه با بحث فضای مجازی تا به حال کارگاه‌هایی برگزار شده و در باقی زمینه‌ها نیز کارگاه‌های مهارتی برگزار کردیم. بعضی از این کارگاه‌ها توسط خود کانون‌ها و تشکل‌ها برنامه ریزی شده و بعد از مطرح شدن و تصویب در جلسه شورای فرهنگی اجرا می‌شود، و برخی دیگر را خود دانشگاه این کارگاه‌ها را برنامه ریزی و اجرا می‌کند؛ حتی برخی از مراسمات را هم دانشجویان، کانون‌ها و تشکل‌ها برگزار می‌کنند و ما از ظرفیت آن‌ها برای اجرای برنامه‌ها و افزایش اعتماد به نفس خود دانشجوها استفاده می‌کنیم.

بودجه و امکانات فرهنگی استان و واحدها بر چه اساس و اولویتی به تشکل‌ها و کانون‌ها تخصیص داده می‌شود؟

 بر اساس بخشنامه جدید، بودجه تشکل‌ها در هیئت نظارت مطرح و بررسی و تصویب می‌شود و این بحث از ذیل شورای فرهنگی خارج شده است اما برای کانون‌ها معمولا ۳ الی ۴ روز پیش از برگزاری جلسه شورای فرهنگی به کانون‌ها و بسیج اعلام میکنیم تا برنامه‌ها و طرح‌های پیشنهادی خود را اعلام کنند تا در شورای فرهنگی، که معاون اداری و مالی نیز در آن حضور دارد، مطرح و چکش‌کاری شود. البته واحد شیراز گروهی سه نفره متشکل از معاون فرهنگی، معاون مالی و مسئول نهاد مقام معظم رهبری دارد که بحث مالی طرح‌های پیشنهادی، پیش از برگزاری جلسه شورای فرهنگی، در این گروه بررسی می‌شود تا در زمان برگزاری جلسه شورای فرهنگی زمان کمتری صرف این موضوع شود. برای اجرای طرح‌ها نیز اولویت بندی و تفاوت خاصی وجود ندارد ولی بسیج دانشجویی معمولاً بخشی از بودجه خود را از سازمان بسیج دانشجویی و سپاه پاسداران تامین می‌کند و بخش دیگری را از دانشگاه دریافت می‌کند اما کانون‌ها کاملاً از طریق معاونت فرهنگی تامین می‌شوند.

بوجه فعالیت‌های فرهنگی چگونه مشخص و تامین می‌شود؟

یک درصد از درآمد هر واحد دانشگاهی به بحث فرهنگی اختصاص می‌یابد. پیش‌تر این تخصیص منابع توسط سازمان مرکزی دانشگاه آزاد انجام می‌شد که الآن به واحدها واگذار شده است. البته با توجه به اینکه برخی از واحدهای دانشگاهی زیان‌ده هستند  یا مشکلات مالی دارند، ممکن است این تخصیص بودجه مقداری کمتر از یک درصد درآمد دانشگاه اتفاق بیافتد. بودجه ریزی دانشگاه و بحث فرهنگی نیز معمولاً اواخر شهریور ماه هر سال انجام می‌شود.

خبرنگار: علی طاهری‌زاده

انتهای پیام/

کد خبر: 1128772

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =