هدف آمریکا از کشتن سرکرده داعش چیست؟

کارشناس تحولات غرب آسیا با اشاره به فشارهای مردمی برای خروج آمریکا از منطقه به ویژه کشور عراق معتقد است، واشنگتن به سناریوی فعال سازی داعش همزمان با کشتن یکی از رهبران آن روی آورده است تا حضور نظامیان خود را توجیه کند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «سید هادی افقهی» با اشاره به افزایش فعالیت داعش در عراق و کشته شدن سرکرده آن توسط نظامیان آمریکایی گفت: کشته شدن این رهبر و آن سرکرده داعش، آمریکا را از تاسیس این گروه تروریستی و حمایت از آن تبرئه نمی‌کند.  آمریکایی‌ها «ابوبکر بغدادی» را برای این کشتند که دیگر برای آنان ارزشی نداشت چرا که مهره‌ها از قبل چیده شده‌اند. در حقیقت، هر کدام از این مهره‌ها نقش خود را انجام دهد و کارش تمام شود، آمریکایی‌ها  او را حذف می‌کنند تا نشان دهند، این آمریکاست که می‌تواند داعش و رهبران آن را از بین ببرد.

این کارشناس تحولات غرب آسیا با بیان اینکه آمریکا با کشتن برخی رهبران و فرمانده‌هان داعش می‌خواهد بر مردم منطقه منت بگذارد، تصریح کرد: داعش خود آمریکاست. رهبران این گروه تروریستی مهره‌هایی هستند که واشنگتن از آنان همچنان حمایت می‎کند. نام‌شان را در رسانه‌ها می‌آورند و چند عملیات را به آنها منسوب می‌کنند تا در مردم رعب و وحشت ایجاد کنند. بعد از این عملیات روانی و رسانه‌ای می‌گویند اگر ما از عراق و سوریه خارج شویم، داعش باز می‌گردد.

به گفته افقهی، آمریکا با گسترش موج رعب و وحشت در سطح منطقه می‌خواهند نیاز روانی مردم به حضور نظامیان آمریکایی بیشتر بشود و دیگر محور مقاومت، حشد شعبی و جریان‌های مقاومت به دولت‌هایشان اصرار نکنند، آمریکا را باید از منطقه خارج کنید و آمریکا باید از عراق بیرون رود. اینها سناریوهای بسیار هوشمندانه و هدفمند هستند که آمریکا در حال پیاده کردن آنهاست،  گرچه مردم این سناریوها را می‌فهمند. زیرا  می‌دانند چه کشوری داعش را به وجود آورد؟ و به عناصر آن آموزش می‌دهد  و فضای مجازی در اختیارشان می‌گذارد تا عملیات خود را برای ترساندن مردم در آن منتشر کنند؟

وی با تاکید بر اینکه آمریکا به منظور توجیه حضور نظامیان خود در منطقه رهبران داعش را می‌کشد، اظهار داشت: واشنگتن گرگ‌های این گروه تروریستی را به صورت گروه‌های 5 یا 10 نفره همچنان تقویت می‌کند. شما می‌دانید آمریکا رهبران و فرمانده‌هان داعش را با انواع بالگردهای خود جا به‌جا کرده‌ است که فیلم‌های آن  موجودند.  رزمندگان حشد شعبی عراق می‌گویند که ما می‌بینیم آمریکایی‌ها شبانه روز در حال جا به‌جا کردن داعشی‌ها هستند لذا فعال کردن داعش بدین جهت است که فشار درباره حضور آمریکایی‌ها در حال افزایش است.

افقهی با اشاره به سخنان اخیر فرمانده نظامیان آمریکا در غرب آسیا «سنتکام» که  گفته بود، حضور حشد شعبی برای آمریکا خطرناک و ممکن است هر لحظه نظامیان ما هدف حملات این نیرو قرار بگیرند، تصریح کرد: مقاومت اجتماعی در عراق برای آمریکا خطر است لذا آمریکایی‌ها برای اینکه مردم را بترسانند تا از پافشاری برای خروج  آنان از عراق دست بردارند ، داعش را دوباره فعال می‌کنند و در همان حال یکی از رهبران این گروه تروریستی را می‌کشند.

وی این اقدام آمریکایی‌ها را دسیسه‌ای طراحی شده دانست و از مردم منطقه به ویژه ملت عراق خواست هوشیار باشند و اجازه ندهند که آمریکایی‌ها با چنین برنامه‌هایی آنها را فریب دهند و بار دیگر در دامن واشنگتن بیافتند. این کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد که داعش را خود آمریکا به وجود آورده و در حال فعال کردن آن است. سرنخ  این گروه تروریستی در دست خود آمریکاست.

وی فرار شماری از عناصر داعش از زندانی در مرز سوریه و عراق ( منطقه حسکه ) را در راستای سناریوی فعال سازی این گروه تروریستی دانست و گفت: داعشی‌ها در استان الانبار و در دیاله واقع در نزدیکی مرز ایران هستند. اکنون این پرسش مطرح است درهای  زندان حسکه را کی باز کرد؟ این زندان تحت نظارت آمریکایی‌ها قرار دارد. داعشی‌هایی که از این زندان فرار کردند به عراق سرازیر شدند البته حشد شعبی ، نیروهای امنیتی و ارتش عراق از ورود آنان به این کشور جلوگیری کردند با وجود این،  شماری از داعشی‌ها به عراق نفوذ کردند. حالا کجا رفتند و پنهان شدند، آمریکا به آنان چه ماموریتی داده و چه عملیاتی را  می‌خواهند انجام بدهند ؟ به منظور دریافت پاسخ این سئوالات باید منتظر باشیم و ببینیم که بازتاب این عملیات چه خواهد بود.

در اینجا باید به این نکته اشاره شود، آمریکایی‌ها مدعی دستگیری و به زندان برگردانده شدن داعشی‌ها فراری هستند و این در حالی است که خیلی از داعشی‌ها به زندان حسکه بر نگشته‌اند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1128810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =