چه کسانی با طرح ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی مخالفند؟

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: برخی دست‌های پنهان با سیاست‌های منفعت طلبانه مانع از اجرای طرح ادغام آموزش عالی و پزشکی هستند.

محمد شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به طرح ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی اظهار کرد: این طرح به شرط فراهم بودن شرایط و زیرساخت‌های لازم می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری آموزشی در کشور شود؛ اما با توجه به شرط حال حاضر دانشگاه‍‌ها و مراکز آموزش عالی نمی‌توان به این ادغام سازی خوش بین بود. 

وی گفت: اگر فرآیند آموزشی کشور یعنی آموزش عالی، آموزش پزشکی و آموزش و پرورش یکچارچه شوند محاسن بسیاری از جمله بالا رفتن راندمان برای نظام آموزشی به همراه دارد. البته این ادغام در عالی ترین شرایط ممکن بازدهی خوبی خواهد داشت.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان کرد: این طرح باعث کاهش هزینه‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های جامع می‌شود؛ اما چالش‌های جدیدی از جمله قیاس امکانات ببین دانشجویان برای نظام آموزشی کشور را ایجاد خواهد کرد.

اشکالات وارد به طرح ادغام آموزش عالی و پزشکی

وی ادامه داد: شرایط نامناسبی که در گذشته باعث جداسازی آموزش عالی از آموزش پزشکی و وزارت علوم از وزارت بهداشت شده، همچنان در دانشگاه‌ها وجود دارد. در نتیجه اگر مجدد ادغام سازی انجام شود، پس از مدت کوتاهی مشکلات باز هم نمایان خواهند شد. 

شبانی اضافه کرد: معاونت‌های موجود در وزارتخانه‌های علوم و بهداشت وظایف کاملا مجزا و تفکیک شده‌ای از یکدیگر دارند و در صورت ادغام هماهنگی بین معاونت‌های مختلف این دو وزارتخانه زمان نسبتا طولانی نیاز دارد.

اگر معاونت آموزشی این وزارتخانه تعطیل شود یا به وزارت علوم منتقل شود، سایر معاونت‌های وزارت بهداشت بلاتکلیف می‌ماند.

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: از آنجایی که ساختار آموزشی و پژوهشی و قوانینی که برای جداسازی آموزش عالی و پزشکی انجام شده، بسیار گسترده و هزینه زا بوده است، بازگردن شرایط به وضعیت سابق اصلا منطقی نیست.

 وی با بیان اینکه معاونت‌های مختلفی از جمله آموزشی، تحقیقات و فناوری، درمان و فرهنگی در ساختار وزارت بهداشت وجود دارد، گفت: معاونت آموزشی به تنهایی و به صورت مستقل فعالیت ندارد، به این معنا که این معاونت با سایر معاونت‌ها ارتباط تنگاتنگی دارد. اگر معاونت آموزشی این وزارتخانه تعطیل شود یا به وزارت علوم منتقل شود، سایر معاونت‌های وزارت بهداشت بلاتکلیف می‌ماند.

وجود سیاست‌های پشت پرده برای ادغام نکردن آموزش عالی و پزشکی

شبانی با اشاره به تعادل در توزیع امکانات آموزشی و بودجه بین وزارت‌های علوم و بهداشت بیان کرد: هم اکنون در جامعه دانشگاهی عدالت آموزش و تعادل در تقسیم منابع مالی بین دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های جامع وجود ندارد. 

این دانشجوی رشته بی‌هوشی اتاق عمل با تاکید بر اینکه برخی دست‌های پنهان با سیاست‌های منفعت طلبانه مانع از اجرای طرح ادغام آموزش عالی و پزشکی هستند، گفت: این افراد به که منابع مالی خوبی در اختیار دارند از ادغام شدن با وزارت علوم هراس دارند چرا که به خوبی می‌دانند که باید بودجه‌ها را تقسیم کنند.

وی با انتقاد از توقعات بی مورد برخی پزشکان یا دانشجویان پزشکی مانند افزایش هزینه ویزیت معاینه مطرح کرد: پاسخ مسئولان به این خواسته‌ها باعث شده که اکنون انتظارات آنها  تا میزانی افزایش یابد که حاضر نیستند مانند سایر دانشجویان دانشگاه‌های ذیل وزارت علوم تحصیل کنند. 

شبانی افزود: در دولت‌های گذشته و زمان‌های مختلف شاهد بوده‌ایم که به صورت دوره‌ای متقاضیان رشته‌های فنی و مهندسی یا علوم انسانی یا علوم پزشکی کم و زیاد شده است. در  حال حاضر به علت مقبولیت اجتماعی و تامین آینده شغلی متقاضیان رشته‌های پزشکی به شدت افزایش یافته است، در نتیجه مسئولان به فکر چاره اندیشی برای کاهش این متقاضیان هستند. 

این فعال دانشجویی در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان برای کاهش تقاضا در رشته‌های علوم پزشکی به فکر ادغام هستند تا رشته‌های دیگر دانشگاهی نیز متقاضی داشته باشند و از سوی دیگر از مقبولیت کاذب رشته‌های پزشکی یا پیرا پزشکی کاسته شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1128851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =