آمریکا می‌خواهد اقتصاد ایران را شرطی نگه‌دارد / هدف غرب از معافیت‌ تحریم‌های هسته‌ای

کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: معافیت‌های تحریمی اعلام شده از سوی آمریکا در زمینه اشاعه و ایمنی هسته‌ای است و ارتباطی به مذاکرات احیای برجام ندارد.

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به معافیت تحریمی اعلام شده از سوی آمریکایی‌ها در آستانه از سر گیری مذاکرات وین اظهار کرد: این معافیت‌ها در زمینه اشاعه و ایمنی هسته‌ای است که ارتباطی به مذاکرات احیای برجام ندارد.

وی افزود: موضوعی که مطرح شده مستقل از مذاکرات وین است، یعنی مذاکرات ایران و 1+4 به نتیجه برسد یا نرسد، این معافیت‌ها تأمین کننده ملاحظات طرف آمریکایی است که هیچ تأثیری بر مسائل اقتصادی ایران ندارد.

دیپلمات اسبق کشور با اشاره به اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین اقتصادی و تحریمی است، اظهار کرد: هدف آمریکایی‌ها این است که بر منع اشاعه سلاح هسته‌ای و موضوع NPT تمرکز کنند و می‌خواهند با این معافیت هسته‌ای نظارت‌ها را روی سایت‌های هسته‌ای ایران برقرار کنند و بنا دارند از این طریق زمان گریز هسته‌ای ایران را محدودتر کنند.

ظهره‌وند با تصریح این آدرس غلط دادن است که بگوییم تصمیم آمریکایی‌ها در راستای لغو تحریم‌ها بوده است، گفت: این عمل فقط برای تأمین ملاحظات و نیازهای بازرسی غرب و آمریکا از حوزه‌های فعالیت هسته‌ای ایران است و مجموعه چیزی که اتفاق می‌افتد این است که آنها بر رفتار هسته‌ای ایران مسلط‌تر می‌شوند و امکان دسترسی‌شان به مراکز هسته‌ای برای نظارت و بازرسی بیشتر می‌شود.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا اضافه کرد: آمریکایی‌ها می‌خواهند به بهانه خرید آب سنگین و مواد غنی‌شده ایران، زمان گریز هسته‌ای ما را محدود کنند و مانع شوند که این غنی‌سازی به سطح آستانه برسد.

وی با تأکید براینکه تصمیم آمریکایی‌ها در تعلیق هسته‌ای هیچ تأثیری بر اقتصاد کشور ندارد، بیان کرد: تحریم‌های اقتصادی در گفت‌وگوهای ایران و 1+4 که دور جدید آن از امروز وین آغاز می‌شود پیگیری خواهد شد و باید منتظر باشیم ببینیم آمریکایی‌ها چقدر آمادگی برای ورود به مذاکرات وین دارند و خواهند توانست برای رسیدن به توافق با ایران تصمیم سیاسی بگیرند.

ظهره‌وند خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در وین از توافق محدود دو ساله صحبت می‌کنند و گفت‌وگوها پیرامون تضمین و دیگر مسائل در جریان است ببینند چه تضمینی می‌تواند مسیری برای جمهوری اسلامی ایران باز کند که مانند برجام بار دیگر دچار خسارت مجدد نشود.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره سخنان ند پرایس درباره نتیجه قطعی مذاکرات در این دور از مذاکرات گفت: تعیین ضرب‌الاجل برای مذاکرات از سوی طرف‌های غربی و آمریکایی برای ایجاد فشار روی تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران است و می‌خواهند نشان دهند که آنها آمادگی رسیدن به توافق را دارند و اگر توافقی صورت نگیرد مسئولیت آن متوجه تیم مذاکره کننده ایرانی است.

وی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه آمریکایی‌ها می‌دانند اقتصاد ایران شرطی شده است و این مسئله می‌تواند با معافیت تحریمی حفظ شود؛ بنابراین معافیت تحریمی اثری بر مطالبات اقتصادی ایران در وین ندارد. همانطور که می‌بینید با خبر معافیت‌های تحریمی قیمت دلار دو هزار تومان کاهش پیدا کرد، لذا افزایش و کاهش قیمت دلار و سکه ربطی به ماهیت اقتصادی ایران ندارد.

ظهره وند ادامه داد: گشایش اقتصادی برای ایران پیرو مسائل دیگری است و آمریکایی‌ها فقط می‌خواهند از ظرفیت شرطی شدن اقتصاد ایران سر میز مذاکره به نفع خودشان بهره ببرند.

کد خبر: 1128885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =