ایران و آمریکا انتظارات خود را برای احیای برجام تعدیل کرده‌اند

جان هارپر معتقد است که در حال حاضر ایران به دنبال مزایای اقتصادی کاهش تحریم‌هاست و ایالات متحده نیز دیگر اصرار ندارد که موضوعات غیرهسته‌ای مانند موشک‌های بالستیک در توافق جدید پوشش داده شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، اگرچه در هفته‌های اخیر خبرهای نسبتا مثبتی از سوی تمام طرف‌های مذاکرات وین شنیده می‌شود، اما هنوز جزئیاتی در خصوص پیشرفت‌های به دست آمده منتشر نشده است. بر اساس آخرین تحولات، جمعه شب گذشته وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که برخی معافیت‌های تحریمی ایران را تمدید کرده است. البته این اقدام آمریکا بازخورد خوبی در ایران نداشت و برخی تحلیلگران آن را صرفا یک عملیات روانی از سوی دولت آمریکا برای انداختن توپ به زمین ایران معرفی کردند. در همین راستا، مصاحبه‌ای با «دکتر جان هارپر» -استاد سیاست خارجی دانشگاه «جانز هاپکینز»- انجام شد.

این تحلیلگر آمریکایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه می‌توان اقدام دولت آمریکا را به عنوان نشانه‌ای مبنی بر نزدیک شدن به توافق قلمداد کرد، گفت: این اقدام نشانه‌ این است که دولت آمریکا می‌خواهد دولت ایران را تشویق کند تا مزایای توافقی را که به برداشته شدن تحریم‌ها منجر شود را در نظر بگیرد و به توافق 2015 بازگردد.

در حالی که مقامات ایرانی بارها تاکید کرده‌اند که منتظر برداشتن گام‌های تاثیرگذار در حوزه رفع تحریم‌های اقتصادی از سوی آمریکا هستند. اما به اعتقاد جان هارپر، تا زمانی که یک توافق رسمی شکل نگیرد، آمریکا تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد. وی همچنین در خصوص پیشرفت مذاکرات افزود: دولت آمریکا و دیگر ناظرانی که مذاکرات را دنبال می‌کنند، نسبت به چند ماه پیش خوشبین‌تر هستند. هارپر با اشاره به اینکه دولت جدید ایران در رویکرد خود عملگراتر از آن چیزی است که برخی انتظار داشتند، اظهار کرد: مردم آمریکا بر این باورند که ایران در حال حاضر احتمالا مزایای اقتصادی کاهش تحریم‌ها را انتخاب خواهد کرد؛ حتی اگر وعده‌ای سفت و سخت از آمریکا برای خروج از توافق نگیرد.

وی می‌افزاید: در عین حال ایالات متحده نیز به نوبه خود دیگر اصرار ندارد که موضوعات غیرهسته‌ای مانند موشک‌های بالستیک در توافق جدید پوشش داده شود. این استاد آمریکایی در انتها در پاسخ به سوالی در مورد ضرورت گفتگوهای مستقیم بین ایران و آمریکا برای دستیابی به توافق نهایی، تصریح کرد: شاید گفتگوی مستقیم مفید باشد اما اما برای انعقاد توافقی که اساسا برجام 2015 را احیا کند، ضروری به نظر نمی‌رسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1128894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =