مخالفت مجلس با به کارگیری بازنشستگان در دولت

در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی،‌ گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح تبصره(۱) قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با ۷۳ رای موافق،‌۱۰۳ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از ۱۹۷ نماینده حاضر با کلیات این طرح اصلاحی مخالفت کردند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی،‌ گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح تبصره(۱) قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با ۷۳ رای موافق،‌۱۰۳ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از ۱۹۷ نماینده حاضر با کلیات این طرح اصلاحی مخالفت کردند.

بر اساس این طرح اصلاحی قرار بود بر مدت خدمت مدیران خانواده‌های ایثاگر یا جانبازان بالای ۵۰ درصد و همچنین آزادگان درهمان سمت مدیریتی افزوده شود که نمایندگان با این اصلاحیه مخالفت کردند.

بر اساس ماده واحده این طرح آمده است: در تبصره (۱) ماده واحده قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان مصوب ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی عبارت «جانبازان بالای پنجاه درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی می باشند» به عبارت «جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر، رزمندگان و آزادگان دارای دو سال و بیشتر سابقه حضور داوطلبانه در جبهه یا اسارت، همسر و فرزندان شهدا و همسر و فرزندان جانبازان بالای پنجاه درصد از شمول این قانون مستثنی می باشند» اصلاح شد.

«جلیل رحیمی جهان آبادی» نماینده مردم تربت جام در مخالفت با این طرح گفت: این طرح در مجلس قبل تصویب شد و از همان زمان استثناءهای آن هم شروع شده است. اینکه در کشور قانونی را تصویب کنیم و در ادامه شروع کنیم برای آن تبصره و استثناء‌ قائل شویم کار درستی نیست.

وی افزود: چند درصد این خانواده‌های ایثارگران در صورت تصویب این طرح از مزایایی این قانون استفاده می‌کنند. درحالی که این قانون سبب می‌شود مثلا همسر فلان جانباز و ایثارگر در پست های خود بمانند و از ظرفیت نخبگانی کشور استفاده نشود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: امتیازهای مالی و پست‌ها کلیدی به نحوی است که در این مدیراین پست‌ها را فقط برای خودشان نگه می دارند. به عبارتی به نام خانواده شهدا و ایثارگان است ولی به کام بروکرات‌های حرفه‌ای است که پست‌های خود را حفظ می کنند. چرا که در این کشور بیشتر مسوولان مثل انرژی هستند و از پستی به پستی دیگری می‌روند و هیچگاه از بین نرفته و جا را  برای جوانان دیگر باز نمی‌کنند.

«ابراهیم عزیزی» نماینده مردم شیراز در موافقت با این طرح گفت: این طرح نزدیک به یک سال و اندی است که درکمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرارگرفته است و از آنجا که توجه به فرهنگ ایثار در بدنه جهادی این کشور است این طرح هم به این موضوع توجه کرده است. چرا که کشور ما نباید بدنه مدیریت آن از ایثارگران تهی شود.

وی افزود: دوم اینکه جانبازان و خانواده شهدا هیچگاه در این کشور دنبال امتیاز خاصی نبودند و این تصور از این طرح به این نحو نیست که خانواده ایثارگران به دنبال گرفتن امتیازهایی هستند. اینکه جانباز بالای ۵۰ درصد می‌تواند در بدنه مدیریت بماند دراین طرح قابل توجه نیست. چرا که این جانباز ۵۰ درصد  توانایی کار در این پست را  ندارد که بخواهد در این پست بماند. از طرفی این قانون می خواهد بگوید که از این مدیرایثارگر که تمایل دارد بیشتر در خدمت انقلاب و کشور باشد بیشتر استفاده کند و وظیفه مجلس شورای اسلامی است که فرهنگ ایثار و شهادت را توسعه دهد.

«مجتبی یوسفی» نماینده مردم اهواز در مخالفت با این طرح گفت: باید گردش نخبگانی در کشور انجام شود. کشوری که سالی چندین نخبه  و متخصص در بخش های مختلف تربیت می کند نباید از این ظرفیت غافل شد.

وی افزود: وقتی برای  قوانین استثناء‌ ایجاد می‌کنیم،‌ سبب خواهد شد تا امکان دور زدن قوانین فراهم شود. تا کی قرار است افراد متخصص و تحصیل کرده کشور پشت در بمانند و افرادی در یک چرخه همیشگی وزیر و وکیل شوند.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تاکیدکرد: ما هنوز نتوانستیم وضعیت جانبازان مدافع حرم یا مشکل بیمه ایثارگران  یا تبدیل شدن وضعیت ایثارگران حل کنیم پس چرا در چنین شرایطی به دنبال این طرح اصلاحی هستیم. وسفی تاکید کرد:  خواهش من این است که اجازه دهیم گردش نخبگانی انجام شود تا متخصصان کشور بیشتر از پیش به کشور خدمت کنند.

«مهردادگودرزوند چگینی»‌ نماینده مردم رودبار در موافقت با این طرح گفت: بیشتر پست‌هایی که دوستان اشاره می‌کنند، پست‌های ستاره دار است که نه جای کسی را تنگ می‌کند و نه سبب می شود تا مانع حضور نخبگان شود.

وی افزود:‌ اکنون مدیران ایثارگر در سیستم اداری کم داریم و در این شرایط باید از توانایی این افراد در تشکیلات کشور استفاده شود. این رانت نیست و کمک به خانواده شهدا نیست. بلکه هدف این است که ایثارگران در کشور پایدار شوند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: امیدواریم به کمک این دولت بیایم که فرهنگ جهاد در این کشور طنین انداز شود و این طرح از طرح هایی است که می‌تواند برای توسعه فرهنگ ایثار کمک کند.

«علی خضریان»‌ نماینده مردم تهران در مخالفت با این طرح گفت: این طرح چند ایراد اساسی دارد. نخست استثناء‌ قرار دادن یعنی اینکه برای محدودی از افراد که می خواهند در پست های مدیریت بمانند داریم از آبروی ایثارگران هزینه کنیم. به عبارتی هدف این طرح این است که از افراد بالای ۶۰ سال را در پست‌های مدیریت حفظ کنیم.

وی افزود: در این موضوع باید تاکید شود که نیروها بر اساس عدالت به کار گرفته شوند. از طرفی استثنایی که در این باره هست درباره نظام اداری است وب اید دلیل قانع کننده‌ای وجود داشته باشد. نماینده مردم تهران عنوان کرد: از طرفی این طرح بر خلاف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و تاکیدات رهبر معظم انقلاب است و باید طبق این بیانیه از ظرفیت جوانان مومن انقلابی استفاده کرد.

«علیرضا سلیمی» نماینده مردم محلات در موافقت با این طرح گفت: امام خمینی(ره)  فرمودند اجازه ندهید که پیشکسوتان جهاد در پیچ و خم اداری گرفتار شوند.

وی افزود:  از طرفی وقتی حداقل ۲۴ ماه فردی داوطلبانه در جهاد بوده،‌ برای حقانیت وی این زمان کافی است. همچنین جانبازان و آزادگان که با این روحیه برای خدمت به میدان آمده و جهاد کردند،‌ باید فرصت بیشتری برای خدمت داشته باشند.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آیا نباید برای گسترش فرهنگ ایثار و شهادت این موضوع را در نظر گرفت. رویه‌ای که امروز در دنیا است، توجه به سربازان دوران جنگ است واز آنها تجلیل می شود. از طرفی درموضوع معیشت جانبازان به درستی قانون را اجرا نکردیم.

منبع: اندیشه معاصر

کد خبر: 1128935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مجیدبهروزعامری IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
      0 0
      پدرم ناراضی اعصاب روان دارد آزاده و جانباز ۲۵ درصد است الان زمان استراحت پدرم است �ا پایدار خدمت پدرم را نمی‌دهم