دستیابی به توافق وین مرهون اتخاذ تصمیم‌های سیاسی /  تضمین ملاک عمل تیم مذاکره کننده است

مذاکرات وین پس از یک وقفه چند روزه برای اتخاذ تصمیم‌های سیاسی بار دیگر از سر گرفته شده، تیم مذاکره کننده ایران با قاطعیت برای گرفتن حداکثر تضمین حقوق ملت به وین سفر کرده و حال این آمریکایی‌ها هستند که باید تکلیف خود را با میز مذاکره روشن کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، تیم مذاکره کننده در دور هشتم مذاکرات احیای برجام پس از چند روز تنفس روز گذشته بار دیگر در وین از سر گرفته شد و علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان در نخستین مرحله از این دور از مذاکرات با انریکه مورا، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار کرد.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز گذشته  به نقل از یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده نوشت که تیم مذاکره کننده در مدت حضور در تهران مشورت مفصلی با  مراجع عالی کشور داشته است و اکنون در چهار حوزه رفع تحریم‌ها، راستی آزمایی، دریافت تضمین‌ها و موضوع هسته‌ای به وین بازگشته است.

روز گذشته نیز حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با حضور در جلسه غیرعلنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تیم مذاکره کننده را کاملاً هماهنگ ارزیابی کرده و گفته است که در این دور از مذاکرات دنبال گرفتن حداکثر تضمین از طرف آمریکایی هستیم. وزیر امور خارجه در جمع نمایندگان تأکید کرده است: آمریکایی‌ها دنبال این بودند که زیر بار تعهدات نروند، اما با جدیت تیم ایرانی به تدریج ضمانت‌ها را پذیرفتند.

مذاکرات وین در حالی روز گذشته از سر گرفته شده که انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در توییتی ضمن اعلام آغاز مجدد مذاکرات، نوشت: ما به روحیه سازش نیاز داریم تا به اجرای کامل (برجام) بازگردیم.

با توجه به اراده سازنده‌ای که در مذاکره کنندگان وین شکل گرفته به نظر می‌رسد این آمریکایی‌ها هستند که باید به تصمیم نهایی برسند تا امکان دستیابی به توافقی که تأمین کننده منافع مردم ایران و در اصطلاح بین‌الملل برد-برد باشد، حاصل گردد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان روز دوشنبه در دیدار پکا هاویستو همتای فنلاندی خود بر ضرورت نتیجه بخش بودن مذاکرات به نحوی که منجر به بازگشت تمامی طرفین به اجرای کامل تعهدات مندرج در توافق هسته‌ای گردد تاکید کرد. وی با تأکید براینکه شکل گیری توافق وین، نیازمند اتخاذ تصمیمات مهم از سوی طرف‌های غربی به ویژه آمریکا است، بر شکست قطعی سیاست فشار حداکثری آمریکا تاکید و از بی‌عملی سه کشور اروپایی در قبال این سیاست ضد انسانی، انتقاد کرد.

آنچه مسلم است، طرف ایرانی برای رسیدن به توافقی پایدار در وین مصمم بوده و اکنون نوبت طرف غربی مذاکرات خصوصاً آمریکاست که تکلیف خود با جامعه بین‌المللی را با اتخاذ یک تصمیم سیاسی روشن کند. ابوالفضل ظهره‌وند تحلیلگر مسائل سیاسی و بین‌المللی درباره بلاتکلیفی آمریکایی‌ها در مذاکرات وین به ایسکانیوز می‌گوید: آمریکایی‌ها در وین از توافق محدود دو ساله صحبت کرده‌اند و گفت‌وگوها پیرامون تضمین و دیگر مسائل در جریان است باید ببینیم چه تضمینی خواهند داد تا مسیری برای جمهوری اسلامی ایران باز کند و که کشور ما نیز مانند برجام بار دیگر دچار خسارت مجدد نشود. وی با اشاره سخنان ند پرایس درباره نتیجه قطعی مذاکرات در این دور از مذاکرات گفت: تعیین ضرب‌الاجل برای مذاکرات از سوی طرف‌های غربی و آمریکایی برای ایجاد فشار روی تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران است و می‌خواهند نشان دهند که آنها آمادگی رسیدن به توافق را دارند و اگر توافقی صورت نگیرد مسئولیت آن متوجه تیم مذاکره کننده ایرانی است.

ادامه روند آمریکا و غرب برای بازکردن معبری برای بازی‌های نخ‌نمای سیاسی در وین و ارائه راهکارهای موقت در حالی از سوی تحلیلگران گوشزد می‌شود که بهادری جهرمی سخنگوی دولت هم همراستا با وزیر امور خارجه تأکید می‌کند که هیچ تغییری در سیاست ایران ایجاد نشده است. توافق موقت اساساَ در دستور کار نیست و اقدامات نمایشی نقشی در پیشبرد مذاکرات نخواهد داشت. توافق خوب با تضمین کافی، ملاک عمل دولت در مذاکرات است.

کد خبر: 1129079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =