تأکید وزاری خارجه ایران و روسیه بر توسعه روابط تهران-مسکو

وزارت خارجه روسیه از گفت‌وگوی تلفنی امروز (سه‌شنبه) «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه این کشور با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، وزارت خارجه روسیه از گفت‌وگوی تلفنی امروز (سه‌شنبه) «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه این کشور با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد. 

طبق بیانیه منتشر شده بر روی سایت وزارت خارجه روسیه، در این تماس که به ابتکار طرف ایرانی انجام شد، طرفین در خصوص نتایج سفر موفقیت‌آمیز آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به مسکو به تبادل نظر پرداختند و بر توسعه بیشتر همکاری‌ها در همه زمینه‌ها بر اساس توافقات صورت گرفته بین رئیس‌جمهور ایران و همتای روس وی تاکید کردند. 

بر اساس این بیانیه، وضعیت پیرامون برجام در چارچوب مذاکرات جاری در وین برای احیای کامل توافق نیز در این تماس مورد بحث قرار گرفت. دو طرف همچنین احیای سریع برجام به شکل اولیه آن را خواستار شدند. مسائل منطقه‌ای نیز یکی دیگر از محورهای گفت‌وگوی دو وزیر خارجه بود. 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز ۱۸ بهمن ماه در نشست خبری مشترک با همتای فنلاندی در پاسخ به سؤالی درباره ادامه دور هشتم مذاکرات در وین از امروز (سه‌شنبه) و پیش بینی حصول نتیجه گفت: ما بر آخرین متونی که در نتیجه مذاکرات ایران با گروه ۱+۴ و همچنین Non-Paper هایی که از طریق آقای مورا تبادل شده بود تمرکز کردیم. در مرور آخرین متون به دست آمده از مذاکرات وین، ما هنوز در حوزه رفع تحریم‌ها، بخش‌هایی از مطالباتمان مورد توجه قرار نگرفته است. همکارم آقای علی باقری و کارشناسان ارشد مذاکره کننده در روزهای آینده در وین بر سندی که قرار است مورد توافق قرار گرفته شود، تمرکز خواهند کرد و در آن سند طرف‌های مختلف بازگشت و پایبندی خودشان را به تعهدات در برجام اعلام کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در این مرحله به توافق نهایی نزدیک شویم، اینکه آیا می‌توانیم در روزهای آینده مذاکرات را به یک توافق خوب منجر کنیم، اکنون بستگی به ابتکار، نیت و رفتار سه کشور اروپایی و طرف آمریکایی دارد. این‌که طرف آمریکایی و سه کشور اروپایی عضو برجام، آیا به معنای واقعی با حسن نیت و جدیت به دنبال رسیدن به توافق هستند یا نه موضوعی است که در طرف مقابل باید جستجو کرد. آن‌چه به جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد با خوشبینی، حسن نیت و جدیت به تلاش‌های خودمان برای رسیدن به یک توافق خوب و حتی فوری ادامه خواهیم داد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین دیروز در پیامی توییتری از ادامه مذاکرات از امروز خبر داد و افزود: «مذاکرات ظاهراً در مرحله نهایی است که به عزم و تلاش‌های پرانرژی تمامی طرف‌ها برای رسیدن به نقطه مقصد که احیای کامل برجام از جمله رفع تحریم‌ها است، نیاز دارد». اتحادیه اروپا نیز پس از آن با صدور بیانیه‌ای برگزاری ادامه دور هشتم مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۹ بهمن ماه را مورد تأیید قرار داد.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1129086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =