نتیجه نهایی مذاکرات وین در گرو اخذ تصمیمات سیاسی دولت بایدن

مذاکرات وین در حالی به گفته کارشناسان تا نهایی شدن فاصله زیادی ندارد که همه‌چیزی مرهون تصمیم‌گیری سیاسی دولت بایدن است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم‌ها در حالی پس از یک دوره تنفس از سر گرفته شده که تیم مذاکره کننده ایران از هماهنگی و حمایت‌های ویژه‌ای از داخل کشور برخوردار است. طی روزهای گذشته مسئولان برخی کشورهای اروپایی، آمریکا را مقصر مشکلات ایجاد شده بر سر توافق نامه برجام اعلام کرده و اقرار کرده‌اند آمریکا باید تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

اراده دو کشور چین و روسیه برای نتیجه بخش کردن مذاکرات و لغو تحریم‌ها نیز در این دوره از مذاکرات قابل توجه است. علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان پیش از این در پیامی در فضای مجازی به همسویی چین و روسیه با ایران برای مقابله با یکجانبه گرایی و تقویت همگرایی در مذاکرات وین اشاره کرده بود و اینکه چین و روسیه تأکید دارند که آمریکا باید همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را لغو کند.

دو کشور چین و روسیه بارها آمریکا را مقصر اصلی وضعیت فعلی پیرامون برجام دانسته و بر ضرورت رفع تمامی تحریم‌های یکجانبه علیه ایران برای هموار کردن مسیر اجرای کامل برجام تأکید کرده‌اند. پکن و مسکو تحریم‌های یکجانبه آمریکا را غیرقانونی و بخشی از «دیپلماسی زورگویانه» واشنگتن می‌دانند.

در دور جدید مذاکرات همزمان با حضور تیم مذاکره کننده کشورمان در وین علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی نوشت: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی و تکنولوژیک کشور دارای ساختار یکپارچه است و رفع تحریم‌ها با هر شناسه‌ای باید برای همه بخش‌ها ماهیت یکسان داشته باشد. تجربه قبلی ثابت کرد که بدون رفع جامع و موثر تحریم‌ها، انتفاع اقتصادی پایدار از ⁧‫برجام بیشتر شبیه یک سراب است.

وانگ کوان نماینده دائمی چین در سازمان‌های بین‌المللی در وین روز سه‌شنبه هم‌زمان با از سرگیری دور هشتم مذاکرت وین مطرح کرد که کشورش از موضع اصولی ایران مبنی بر تلاش برای رسیدن به راهکاری از طریق مذاکرات، حمایت می‌کند.

او با اشاره به بسته پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان، همچنین بازگردانی معافیت‌های هسته‌ای ایران توسط آمریکا، این اقدامات را «گامی مثبت» در جهت توافقی نهایی تلقی کرد و گفت، دیگر طرفین مذاکرات باید بیشتر به دیدگاه‌های ایران درباره این بسته پیشنهادی گوش کنند و به حقوق‌ قانونی و خواسته‌های معقول ایران بپردازند.

از نظر این دیپلمات ارشد چینی مذکرات وین پیش‌رفت مثبتی در جهت حل‌وفصل نهایی مسئله هسته‌ای ایران داشته است.

نماینده چین در وین با مطرح کردن این که چین با بالا بردن فوریت مذاکرات موافق است اما تعیین ضرب‌الاجل برای مذاکرات سازنده نیست، از طرفین مذاکرات خواست اراده سیاسی‌شان را تقویت کرده و در مرحله آخر مذاکرات از خود حسن نیت و انعطاف نشان دهند و بر مسئله لغو تحریم‌ها تمرکز کنند که دغدغه اصلی ایران و یکی از نگرانی‌های مهم چین است.

این دیپلمات ارشد چینی در ادامه گفت: آمریکا به عنوان مسبب اصلی بحران هسته‌ای فعلی ایران، باید تمام تحریم‌های غیرقانونی یک‌جانبه را علیه ایران و طرف‌های سوم از جمله چین را لغو کند تا دوباره اعتماد بین‌المللی را جلب کند، در عین حال، ایران نیز باید به طور جامع تعهداتش را بر این اساس اجرایی کند. وانگ تأکید کرد: لغو تحریم‌ها به جای اظهارات صرف، باید از طریق اقداماتی ملموس انجام بگیرد.

طرف‌های آمریکایی هر چند به گفته امیرعبداللهیان هنوز ابتکار عملی در راستای لغو تحریم‌ها ارائه نداده‌اند، اما بارها از پایان مذاکرات در این دوره سخن به میان آورده‌اند. سخنان کلاودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه واشنگتن‌فری‌بیکن نشان می‌دهد آنان هنوز سد محکم برسرراه تصمیم سیاسی بایدن در وین هستند. طبق نوشته پایگاه فری‌بیکن، رابرت مالی که تا قبل از جلسه غیرعلنی سه‌شنبه مقابل قانونگذاران آمریکایی قرار نگرفته بود با موجی از سوالات از سوی نمایندگان جمهوری‌خواه روبرو شد. حاضر شدن رابرت مالی مقابل اعضای کنگره یکی دیگر از نشانه‌های چنددستگی‌هایی در حاکمیت آمریکا در قبال برجام است که به عامل بن‌بست در مذاکرات در ماه‌های گذشته منجر شده است.

موضوعی که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلفنی خود با کیشیدا فومیو نخست وزیر ژاپن بر آن تأکید کرد و گفت: چسبندگی دولت آمریکا به سیاست‌های شکست‌خورده دولت دونالد ترامپ مانع اصلی در پیشرفت قابل قبول مذاکرات است. همچنین علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص اختلاف داخلی آمریکا و تاثیر آن در مسیر مذاکرات وین در توییتی نوشت: صداهایی که از هیئت حاکمه آمریکا شنیده می‌شود نشان می‌دهد که انسجام لازم در این کشور برای اتخاذ تصمیمات سیاسی در مسیر پیشبرد مذاکرات وین وجود ندارد. دولت آمریکا نمی‌تواند هزینه اختلافات داخلی خود را با تضییع حقوق قانونی ملت ایران پرداخت کند.

روز سه‌شنبه جمعی از سناتورهای جمهوریخواه در نامه ای به جو بایدن تهدید کردند که در صورت بی توجهی به نظرهای آنان، در مسیر اجرای توافق بازگشت آمریکا به برجام کارشکنی خواهند کرد.

کد خبر: 1129267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =