تاکتیک نخ‌نمای معاون وزیر خارجه آمریکا همزمان با مذاکرات وین

وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا در حالیکه مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به گردنه تصمیمات سخت سیاسی به ویژه از سوی واشنگتن رسیده است، به تاکتیک نخ‌نمای همه گزینه‌ها روی میز است، متوسل شد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز؛ دور هشتم مذاکرات وین از ششم دی ماه آغاز شده که یکی از طولانی‌ترین دوره های مذاکرات است. هیات‌های شرکت‌کننده  در حال تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی هستند که دستیابی به توافق نهایی منوط به تصمیمات سیاسی کاخ سفید است.

 جمهوری اسلامی ایران برای دست‌یابی به توافق پایدار و قابل اتکاء در گفتگوها مشارکت دارد اما طرف‌های غربی همچنان با توسل به تاکتیک مقصرنمایی و تبدیل حقوق ایران به امتیاز با هدف باج‌گیری باعث تطویل مذاکرات می‌شوند.

وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا  در مصاحبه با شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی مدعی شد همه گزینه‌های ما همیشه روی میز است.

معاون آنتونی بلینکن در تداوم ادعاهایش به جای بیان تعهدات کشورش برای جبران بدعهدی و نقض برجام و در حالیکه ایران همچنان به این توافق بین المللی پایبند بوده است،  مدعی شد قرار نیست ما هر چیزی که ایران پیشنهاد می دهد را قبول کنیم. در صورتی که ایران به برجام پایبند بماند، ما به طور کامل وارد آن خواهیم شد.

وی ادعا کرد صرف نظر از اینکه چه چیزی در مذاکرات انتخاب می شود، همه گزینه های ما همیشه روی میز است.

وندی شرمن همچنین اظهارات مبنی بر برتری ایران در مذاکرات را در این مصاحبه رد کرد.

این در حالی است که کریس مورفی سناتور دموکرات ایالت کنتیکت آمریکا اظهار داشت: بهتر است در تلاش برای بازگشت به توافق هسته ای با ایران (برجام) جدی باشیم.

این عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا و رئیس گروه خاورمیانه این کمیته پس از نشست توجیهی با حضور رابرت مالی نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران در تداوم هراس آمریکا از پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در چارچوب برجام افزود: من هیچ راهی برای توقف پیشرفت ایران جز ورود مجدد به این توافق نمی بینم و پس از ترک جلسه توجیهی یقین می دانم که بهتر است در تلاش برای بازگشت به توافق جدی باشیم.

"رابرت مالی" نماینده ویژه دولت دموکرات جو بایدن در امور ایران در پی فشار تندروها و جمهوریخواهان در آمریکا که همزمان با مذاکرات وین میان ایران و گروه 1+4 تحرکات خود را شدت بخشیده اند، درباره این مذاکرات برای نخستین بار به آنان توضیح و به سوالاتشان پاسخ داد.

سیاست اصولی هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران از ابتدا این بوده است که ملاک مذاکرات، باید منافع، اصول و دستورالعمل‌های مذاکراتی باشد و زمان دستیابی به توافق هم به تأمین شدن این اصول بستگی دارد. جمهوری اسلامی ایران خواهان دستیابی به توافقی خوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن است، اما در مذاکرات تعجیل نمی‌کند و ضرب‌الأجل‌های ساختگی موجب زیرپا گذاشتن اصول و خطوط قرمز نخواهد شد.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1129367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =