جدال سخت برای رسیدن به توافق / آیا آمریکایی‌ها مقابل قوانین بین‌المللی تمکین می‌کنند؟

تحرکات در هتل کوبورگ نشان دهنده تلاش طرفین برای رسیدن به نقطه مشترک پایان گفت‌وگوهاست، این در حالی است که آمریکایی‌ها هنوز نتوانسته‌اند در مورد راهکار لغو تحریم‌ها به نتیجه برسند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، هتل کوبورگ وین روز گذشته میزبان مذاکرات رفع تحریم‌ها در سطح کارشناسان بود. میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین هم در توییتی از گفت‌وگو با نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات خبر داد و نوشت: گفت‌وگوی مفصلی با آقای انریکه مورا هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مورد این که سند نهایی گفت‌وگوهای وین به چه شکل ممکن است باشد، داشتم. همچین یک دیدار بسیار مفید دیگر با آقای رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران. ما قطعاً در مذاکرات وین در مورد برجام در حال پیشروی هستیم.

این دیپلمات روس همچنین در توییتی دیگر نوشته بود: کار فشرده روی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در وین در جریان است. هر سه کارگروه (لغو تحریم‌ها، مسائل هسته‌ای، و اجرا و پیگیری) امروز برای رسیدگی به مسائل قابل ملاحظه باقی‌مانده نشست خواهند داشت.

مذاکرات دور هشتم از ۶ دی ماه در وین آغاز شده و یکی از طولانی‌ترین دوره‌های مذاکرات است. شرکت‌کنندگان این روزها سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی هستند.علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان روز گذشته با نمایندگان اتحادیه اروپا، روسیه و سه کشور اروپایی به صورت جداگانه دیدار کرد. سپس نمایندگان گروه ۱+۴ و آمریکا در حالی که مذاکرات به مراحل حساس رسیده و دست یابی به توافق نهایی به تصمیمات سیاسی کاخ سفید گره خورده است، تشکیل جلسه دادند.

مذاکره کننده ارشد انگلیس نتیجه گفت‌وگوی نسبتا طولانی سه کشور اروپایی با مذاکره کننده ارشد ایران را مفید و سازنده توصیف کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  روز پنجشنبه ۲۱ بهمن در جمع سفرا و رؤسای نمایندگی‌های خارجی مقیم ایران در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در اظهاراتی با بیان این‌که با جدیت، برنامه و ابتکار در میز مذاکره حضور داریم و برای رسیدن به یک توافق خوب مصمم هستیم، گفت: زمان پایان مذاکره را ترجمان اراده طرف‌های غربی در پایبندی کامل آنها به رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان تعیین خواهد کرد.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در سفر به واشنگتن درباره وضع فعلی مذاکرات وین و احتمال به نتیجه رسیدن آن گفت: نمی‌دانم یک‌هفته، دو هفته یا سه هفته طول خواهد کشید اما مطمئنا در آخرین مراحل مذاکره هستیم. بورل گفت رسیدن به یک توافق در زمینه «لغو تحریم‌ها و بازگرداندن اقدامات هسته‌ای ایران به حالت قبل، مهم‌ترین مسئله است». او ابراز امیدواری کرد که گشایشی صورت می‌گیرد چون دو طرف از خود آمادگی نشان داده‌اند.او همچنین تصریح کرد که پیش از خروج دولت قبلی آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران به توافق پایبند بوده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، علاوه بر این، مطرح کرد که روسیه نقش سازنده‌ای را در مذاکرات وین ایفا می‌کند.

نماینده چینی در سازمان‌های بین‌المللی در وین و رئیس هیئت این کشور در مذاکرات وین هم ضمن تأکید بر مورد توجه قرار گرفتن خواسته‌های ایران به ویژه در زمینه لغو تحریم‌ها، خواستار بالا بردن اراده سیاسی و انعطاف طرفین برای رسیدن به توافق شد. شبکه سی‌جی‌تی‌ان، وانگ کوان گفت: گفتمان و مذاکره تنها راه حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران است.چین با دیگر شرکای توافق هسته‌ای برای حاصل شدن گشایشی سریع در مذاکرات همکاری خواهد کرد. وانگ این اظهارات را روز سه‌شنبه هم‌زمان با از سرگیری دور هشتم مذاکرات وین مطرح کرد. این دیپلمات ارشد چینی بیان کرد که کشورش از موضع اصولی ایران مبنی بر تلاش برای رسیدن به راهکاری از طریق مذاکرات، حمایت می‌کند. او با اشاره به بسته پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان، همچنین بازگردانی معافیت‌های هسته‌ای ایران توسط آمریکا، این اقدامات را «گامی مثبت» در جهت توافقی نهایی تلقی کرد و گفت، تمامی دیگر طرفین مذاکرات باید بیشتر به دیدگاه‌های ایران درباره این بسته پیشنهادی گوش کنند و به حقوق قانونی و خواسته‌های معقول ایران بپردازند.

وانگ همچنین ابراز امیدواری کرد که ایران «بتواند به طور رسمی بازخوردهای مکتوبش درباره بسته پیشنهادی برای مذاکره از سوی تمامی طرفین را ارائه دهد». از نظر او، مذاکرات وین «پیشرفت مثبتی» در جهت حل‌وفصل نهایی مسئله هسته‌ای ایران داشته است. وانگ از تمامی طرفین خواست قدردان پیشرفت‌هایی باشند که «با کوشش فراوان در دورهای قبلی مذاکرات وین حاصل شده است» و با بهره‌مندی از آن، بر مسائل باقی‌مانده مانند لغو تحریم‌ها و تضمین‌های اقتصادی، متمرکز شده و اتفاق نظر و تلاش برای رسیدن به توافق در اسرع وقت را افزایش دهند. نماینده چین در وین با مطرح کردن این که «چین با بالا بردن فوریت مذاکرات موافق است اما تعیین ضرب‌الاجل برای مذاکرات سازنده نیست»، از طرفین مذاکرات خواست اراده سیاسی‌شان را تقویت کرده و در مرحله آخر مذاکرات از خود حسن نیت و انعطاف نشان دهند. او از طرفین خواست بر مسئله لغو تحریم‌ها تمرکز کنند که دغدغه اصلی ایران و یکی از نگرانی‌های مهم چین است. این دیپلمات ارشد چینی در ادامه گفت: آمریکا به عنوان مسبب اصلی بحران هسته‌ای فعلی ایران، باید تمام تحریم‌های غیرقانونی یک‌جانبه را علیه ایران و طرف‌های سوم از جمله چین را لغو کند تا دوباره اعتماد بین‌المللی را جلب کند، در عین حال، ایران نیز باید به طور جامع تعهداتش را بر این اساس اجرایی کند. وانگ در این راستا گفت لغو تحریم‌ها به جای اظهارات صرف، باید از طریق اقداماتی ملموس انجام بگیرد.

با این حال علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی نوشت: صداهایی که از هیئت حاکمه آمریکا شنیده می‌شود نشان می‌دهد انسجام لازم در این کشور برای اتخاذ تصمیمات سیاسی در مسیر پیشبرد مذاکرات وین وجود ندارد. دولت آمریکا نمی‌تواند هزینه اختلافات داخلی خود را با تضییع حقوق قانونی ملت ایران پرداخت کند.

جان هارپر تحلیلگر آمریکایی نیز معتقد است:  اگرچه در هفته‌های اخیر خبرهای نسبتا مثبتی از سوی تمام طرف‌های مذاکرات وین شنیده می‌شود، اما هنوز جزئیاتی در خصوص پیشرفت‌های به دست آمده منتشر نشده است. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که برخی معافیت‌های تحریمی ایران را تمدید کرده است. البته این اقدام آمریکا بازخورد خوبی در ایران نداشت و برخی تحلیلگران آن را صرفا یک عملیات روانی از سوی دولت آمریکا برای انداختن توپ به زمین ایران معرفی کردند. این اقدام نشانه‌ این است که دولت آمریکا می‌خواهد ایران را تشویق کند تا مزایای توافقی را که به برداشته شدن تحریم‌ها منجر شود را در نظر بگیرد و به توافق 2015 بازگردد.

در حالی که مقامات ایرانی بارها تاکید کرده‌اند که منتظر برداشتن گام‌های تاثیرگذار در حوزه رفع تحریم‌های اقتصادی از سوی آمریکا هستند. اما به اعتقاد جان هارپر، تا زمانی که یک توافق رسمی شکل نگیرد، آمریکا تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد. وی همچنین در خصوص پیشرفت مذاکرات افزود: دولت آمریکا و دیگر ناظرانی که مذاکرات را دنبال می‌کنند، نسبت به چند ماه پیش خوشبین‌تر هستند. هارپر با اشاره به اینکه دولت جدید ایران در رویکرد خود عملگراتر از آن چیزی است که برخی انتظار داشتند، اظهار کرد: مردم آمریکا بر این باورند که ایران در حال حاضر احتمالا مزایای اقتصادی کاهش تحریم‌ها را انتخاب خواهد کرد؛ حتی اگر وعده‌ای سفت و سخت از آمریکا برای خروج از توافق نگیرد.

اظهار نظر این تحلیلگر آمریکایی درباره تعدیل انتظارات از سوی ایران در حالی بیان می‌شود که ابوالفضل ظهره‌وند معافیت‌های هسته‌ای آمریکا را بی مربوط به مذاکرات احیای برجام می‌داند و می‌گوید: موضوعی که مطرح شده مستقل از مذاکرات وین است، یعنی مذاکرات ایران و 1+4 به نتیجه برسد یا نرسد، این معافیت‌ها تأمین کننده ملاحظات طرف آمریکایی است که هیچ تأثیری بر مسائل اقتصادی ایران ندارد.

دیپلمات اسبق کشور با اشاره به اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین اقتصادی و تحریمی است، اظهار می‌کند: هدف آمریکایی‌ها این است که بر منع اشاعه سلاح هسته‌ای و موضوع NPT تمرکز کنند و می‌خواهند با این معافیت هسته‌ای نظارت‌ها را روی سایت‌های هسته‌ای ایران برقرار کنند و بنا دارند از این طریق زمان گریز هسته‌ای ایران را محدودتر کنند.

ظهره‌وند معتقد است، این عمل فقط برای تأمین ملاحظات و نیازهای بازرسی غرب و آمریکا از حوزه‌های فعالیت هسته‌ای ایران است و مجموعه چیزی که اتفاق می‌افتد این است که آنها بر رفتار هسته‌ای ایران مسلط‌تر می‌شوند و امکان دسترسی‌شان به مراکز هسته‌ای برای نظارت و بازرسی بیشتر می‌شود. آمریکایی‌ها می‌خواهند به بهانه خرید آب سنگین و مواد غنی‌شده ایران، زمان گریز هسته‌ای ما را محدود کنند و مانع شوند که این غنی‌سازی به سطح آستانه برسد.

کد خبر: 1129436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =