حداقل دستمزد کارگری کمتر از ۶ میلیون نباشد

یک فعال کارگری معتقد است که حداقل دستمزد کارگری نباید کمتر از ۶ میلیون باشد.

حمید حاج اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص تعیین حداقل دستمزد کارگری و رقم آن گفت: دولت قبل از موضع کمیسیون تلفیق درباره حداقل ۵.۶ میلیون برای دستمزد کارمندان، موضعی متفاوت داشت. ملاحظه دولت از این جهت بود که افزایش نقدی دستمزد باعث رشد تورم می‌شود و به همین خاطر تمایلی به بالا بردن دستمزد نداشت. اما بعد از اینکه کمیسیون تلفیق این رقم را با توجه به شرایط و مشکلات حقوق‌بگیران تعیین کرد، این انعطاف در بدنه دولت هم برای بالا بردن دستمزد بیشتر شده است.

وی عنوان کرد: به نظرم شرایط با چند ماه قبل متفاوت است. در کنار آن، احتمال برخی گشایش‌های اقتصادی وجود دارد و شرایط را متفاوت خواهد کرد. انتظار داریم آنچه در شورای عالی کار اتفاق می‌افتد، بیشتر از رقم تعیین شده برای کارمندان باشد. با توجه به نهایی شدن رقم ۵.۶ میلیون برای کارمندان، دیگر نیازی به چانه‌زنی برای این رقم نیست. به همین خاطر نمایندگان کارگری باید تلاش کنند رقمی بالاتر از این رقم را برای کارگران تعیین کنند.

حاج اسماعیلی عنوان کرد: کارمندان علاوه بر دستمزد، از مزایای دولتی برخوردارند که کارگران از آن محرومند. در کنار آن، ساعت‌های کاری در بخش کارگری متفاوت است. در عین حال، حق مسکن برای بسیاری از آنها تعیین نمی‌شود و سوء استفاده‌هایی از کارگران می‌شود. فکر می‌کنم شرایط برای چانه‌زنی کارگران در شورای عالی کار نسبت به چند ماه قبل بهتر شده و رقم مجلس به آنها کمک می‌کند تا مبالغی بالاتر از ۵۶۰۰ تعیین کنند.

وی با اشاره به اینکه رقم دستمزد کارگری نباید کمتر از ۶ میلیون تومان باشد، گفت: به نظرم باید رقم دستمزد کارگری از ۶ میلیون تومان بالاتر باشد و تا جایی که شرایط اقتصادی اجازه می‌دهد، دستمزد را منطقی‌تر کنیم. کاری که کمیسیون تلفیق کرد، راه را برای چانه‌زنی کارگران هموار کرد.

این فعال کارگری گفت: باید توجه کنیم که مشکلات در بخش کارگری بیشتر است و بخش زیادی از دستمزد کارگران صرف اجاره مسکن می شود. به همین خاطر باید مبلغی را در نظر گرفت که هزینه‌های این گروه را تامین کند.

کد خبر: 1129472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =