بی‌اعتمادی بازارهای اقتصادی به مذاکرات/ بورس در انتظار چیست؟

با وجود اخبار مختلفی که از احتمال نهایی شدن مذاکرات به گوش می‌رسد، بازارهای اقتصادی تمایلی برای تاثیرپذیری از این مذاکرات ندارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، از چند هفته گذشته تا امروز، تمام پیش‌بینی‌ها از نتیجه مذاکرات مثبت بود. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که توافق در حال انجام است و نتیجه آن به زودی در بازارهای اقتصادی مشخص می‌شود.

اما هرچقدر که گذشت، بازارها تمایل کمتری به تاثیرپذیری از مذاکرات داشتند. بازار بورس طی هفته‌های گذشته همان شاخص اطمینانی که داشت را هم از دست داد و از یک میلیون و۳۰۰ هزار واحد هم پایین‌تر آمد.

برخی معتقد بودند با اعلام رسمی خبر نهایی شدن نتیجه مذاکرات، بورس هم روزهای خوشی را به خود می‌بیند. با این حال، نه خبر از مذاکرات شد و نه حال بورس بهبود یافت.

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در خصوص این تاثیر نگرفتن بازار سرمایه از مذاکرات به ایسکانیوز گفته بود: توافق هسته‌ای شوک سیاسی است و در نهایت یک هفته می‌تواند تاثیر خود را در بازار سرمایه نشان دهد. اما تغییر نرخ بهره شوک اقتصادی است. تا زمانی که نرخ بهره بدون ریسک کاهش نیابد، بازار سرمایه درست نمی‌شود. به همین خاطر نباید انتظار داشت که با برجام این بازار درست شود.

۶ ماه زمان برای تاثیرگذاری لازم است

وی عنوان کرد: حتی اگر برجام دوباره نهایی شود، فروش نفت به قبل از زمان برجام بازنمی‌گردد. توافقات نفتی سه ماه قبل بسته می‌شود. به همین خاطر این توافق جدید دست کم ۶ ماه برای تاثیرگذاری در بازار نفت زمان می‌برد. اما تغییر نرخ بهره یا نرخ خوراک پتروشیمی‌ها یا لغو برخی معافیت‌های مالیاتی از محصولات صادرمحور بیشتر بازار را می‌ترساند.

به گفته وی، اگر۱۰ پیشنهادی که پیش از این برای اصلاح بازار سرمایه مطرح شده بود نهایی شود، می‌توان انتظار داشت که بازار مثبت شود. در غیر این صورت برجام نمی‌تواند خیلی در بازار بورس تاثیرگذار باشد.

صفاری گفته بود: احیای برجام تاثیر خود را روی بورس گذاشته و شاخص حالا دوباره بازگشته است. تنها در صورت اصلاح مواردی مثل نرخ بهره یا نرخ خوراک پتروشیمی‌ها می توان انتظار پایداری بازار روی شاخص یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را داشت.

خودرو هم تاثیر نگرفت

اما در کنار بی‌میلی بازار سرمایه نسبت به تاثیرپذیری از مذاکرات، بازارهای دیگر هم چنین وضعیتی داشتند. بازار خودرو با وجود کاهش قیمت اندکی که داشت، آنطور که انتظار می‌رفت تاثیری از مذاکرات نگرفت.

حسن کریمی سنجری کارشناس بازار خودرو پیش از این به ایسکانیوز گفته بود: قیمت خودرو وابسته به قیمت ارز است. مذاکرات تاکنون تاثیر خود را به این شکل روی قیمت ارز گذاشته که با وجود ریزشی که داشته، قدری با مقاومت قیمتی هم روبرو بوده است. اگر این ریزش نرخ ارز ادامه داشته باشد، قیمت خودرو هم در بازار تحت تاثیر قرار می‌گیرد. چون قیمت خودرو در بازار سیگنال‌های خود را بیشتر از بازار ارز می‌گیرد.

به گزارش ایسکانیوز، خودرو و بورس تنها بازارهایی نیستند که نسبت به دورهای گذشته مذاکرات، تاثیر کمتری از این خوش‌بینی سیاسی به خود گرفتند. قیمت دلار هم تنها کمی از ۲۷ هزار تومان کوتاه آمد و تا نزدیک ۲۵ تومان رسید اما دوباره به نزدیک نرخ قبل بازگشت.

برخی از کارشناسان بر این باورند که تاثیر مذاکرات بر بازارهای اقتصادی کوتاه مدت است و نمی‌توان انتظر تغییرات دیگری در این بازار داشت. برخی کارشناسان دیگر هم معتقدند که به دلیل اخبار ضد و نقیض از مذاکرات دور جدید، بازارهای اقتصادی تمایل خود به تاثیرپذیری –هرچند کوتاه مدت- را از دست داده‌اند.

کد خبر: 1129487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =