آرایی که لو رفت و کم‌کاری مسئولان / حواشی چهلمین جشنواره فیلم فجر

چهلمین جشنواره فیلم فجر با همه حواشی و اتفاقات پیرامونش به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، جشنواره فیلم فجر، مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور است که تا کنون چهل دوره از عمر آن می‌گذرد. این رویداد همیشه و تقریبا در همه سال‌ها حواشی سینمایی خاص خودش را داشته است. چهلمین جشنواره فیلم فجر هم به پایان رسید و برگزیدگان آن مشخص شدند. اما این دوره از جشنواره نیز همانند دوره‌های پیشین از حواشی دور نبود. در این مطلب به مرور حواشی و اتفاقات مهم پیرامون چهلمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازیم.

هیئت داوران؛ جایی برای زنان نیست

در ابتدای جشنواره بود که هیئت داوران با حضور مسعود جعفری‌جوزانی، مجید انتظامی، شهاب حسینی، محمدعلی باشه‌آهنگر، محمد داوودی، مهدی سجاده‌چی و پژمان لشکری‌پور معرفی شدند. نکته‌ای که نظر بسیاری را به خود جلب کرد، عدم استفاده از بانوان در داوری آثار این دوره بود که ترکیب نظرات قشری از جامعه را برانگیخته کرد به عنوان مثال، لادن مستوفی در روز سوم جشنواره درباره‌ی ترکیب هیئت داوران گفت: «جای خانم‌ها در هیئت داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر خالی است. ما عادت کرده‌ایم در یک جامعه مردسالار زندگی کنیم و این هم احتمالا به همین دلیل است.»

رئیس سازمان سینمایی نیز در واکنش به صحبت‌های مطرح شده، توضیحات زیر را ارائه کرد.

«این موضوع کج‌سلیقگی نیست و ما فعالیت خانم‌ها را در جشنواره داشته‌ایم؛ همچنان که در هیات انتخاب خانم پوران درخشنده را داشتیم.

در حقیقت ما خواهان حضور خانم‌ها در این هیات بودیم، اما خانم‌های سینماگری که به آن‌ها مراجعه کردیم به‌دلیل شرایط کاریشان فرصت حضور نداشتند. اگر این امکان محقق می‌شد و خانم‌ها می‌توانستند در این جمع حضور بیابند شرایط بهتر می‌شد، اما کسانی که به آن‌ها مراجعه کردیم گرفتار کار بودند.

نباید نادیده بگیریم که بیماری کرونا ترس ابتلای اعضای خانواده را برانگیخته است. با یکی از کارگردان‌های خانم تماس گرفتیم و خواستیم که در شورای داوری حضور داشته باشد، اما به‌دلیل نگرانی از ابتلای پدر و مادرش از این موضوع خودداری کرد.»

مسعود کیمیایی

انصراف مسعود کیمیایی و پسرش از جشنواره

پس از اعلام فهرست هیئت داوران پولاد کیمیایی و مسعود کیمیایی با انتشار پُستی از بخش مسابقه جشنواره انصراف داد. متن انصرف پولاد کیمیایی به شرح ذیل است:

«وقتی حقیقت آزاد نیست، آزادی حقیقت ندارد. قضاوت‌های بزرگ کار آدم‌های کوچک نیست. من پولاد کیمیایی فرزند گیتی پاشایی و مسعود کیمیایی با افتخار انصراف خود را از شرکت در جشنواره فجر اعلام می‌کنم»

با فاصله‌ای حدودا یک روزه از انصراف پولاد کیمیایی، مسعود کیمیایی، کارگردان پیشکسوت فیلم خائن کشی نیز با انتشار متن زیر از حضور در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر انصراف داد. متن انصراف وی به شرح پیش‌رو است.

«به نام خدا
درود سرزمین کهن-ایران

درود به مردم قدرندیده و هنرمندان

با احترام، به هنرمندان و زحمت‌کشیدگان فیلم خائن‌کشی، با موضوع ملی شدن صنعت نفت ایران و مقوله قرضه ملی بوسیله دکتر محمد مصدق در سال‌های ۱۳۳۰ که با مردم انجام شد، این دوست در هشتادویک سالگی برای قضاوت شدن در سینما خودم را کنار می‌بینم و به این خط و نوشته از قضاوت بیرون می‌آیم.

دیگر هنرمندان فیلم خائن‌کشی به‌جای خود می‌مانند. در این سنِ بسیار زحمت‌کشیده، برای قضاوت شدن درباره فیلمی به مفهوم آزادی نفت، ایران، مقوله نفت، انگلیس و دکتر محمد مصدق تردید بسیار دارم.

عدالت همیشه نگران قضاوت است.
مسعود کیمیایی»

جشنواره فجر

بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی

فعالیت چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شد که نمودار موارد ابتلا به کرونا از آغاز موج ششم کرونا در ایران خبر می‌داد و نقشه کرونایی تهران نیز به رنگ قرمز درآمده بود همین موضوع نیز منجر به نگرانی‌هایی از سوی اصحاب رسانه در خصوص نحوه برگزاری جشنواره شده بود و انتظار می‌رفت که مسئولین امر در این باره چاره‌ای اندیشیده باشند. با این وجود اما اولین روز برگزاری جشنواره با ناهماهنگی‌هایی روبرو بود که منجر به ازدحام اصحاب رسانه می‌شد و محل برگزاری نشست‌ها و بی نظمی‌های موجود که با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه بود منجر به اعتراض اصحاب رسانه شد.

همین موضوع مسئولین را مجبور کرد تا محل برگزاری نشست‌ها را تغییر دهند این مسئله اما باز هم چندان بر کیفیت برگزاری جشنواره تاثیر گذار نبود چرا که همچنان بی نظمی‌هایی در فضای جشنواره وجود داشت و ازدحامی که به هنگام حضور هنرمندان در فضای جشنواره ایجاد می‌شد نگرانی‌ها را افزایش می‌داد.

تنها جایزه مردمی حذف شد!

عجیب‌ترین و جنجال‌برانگیزترین اتفاق جشنواره تا پیش از اختتامیه، در ساعات آخر آن روی داد. جایی که یک روز پیش از اعلام برندگان دبیر جشنواره اعلام کرد امسال خبری از سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم نخواهد بود. توضیح ضروری آنکه این فیلم با رای مردم انتخاب می‌شود. مسعود نقاش‌زاده، دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر این خبر مهم را با توضیحات زیر اعلام کرد.
«در پی ابهامات مطرح شده از سوی برخی فیلمسازان و صاحبان آثار در مورد اعتبار نظرسنجی مردمی درباره کمیته‌ای مأمور بررسی و پیگیری ادعاهای مطروحه در مورد صحت و دقت آرای مردمی جشنواره کرد.

گزارش‌های کمیته نشان می‌دهد، به‌دلیل پیچیدگی این فرایند و وجود متغیرهای متعددی که در صحّت و دقت نتایج نظرسنجی دخالت دارند، اطمینان کامل از صحت نتایج در بخش‌های مختلف به‌سادگی حاصل نمی‌شود.

جشنواره فجر

بررسی تیم‌های کارشناسی نشان می‌دهد به‌دلیل پاره‌ای اشکالات و از جمله اشکال فنی در ارسال پیامک که باعث شده بعضی از مخاطبان دریافت نکنند، و نیز قطعی و اختلال اینترنت در بعضی سینماها، نتایج نظرسنجی مردمی برای ستاد جشنواره اطمینان‌بخش نیست.

بنابراین، ضمن سپاس و پوزش توأمان از تماشاگران عزیز که در فرایند نظرسنجی مردمی مشارکت کردند، به خاطر صیانت از آرای مردم و نیز حفظ حقوق صاحبان آثار، و جلوگیری از ضایع شدن کوچک‌ترین حقی از فیلمسازان، در این دوره جایزه داوری مردمی را نخواهیم داشت.»

فیلمی که از ویترین فجر قاچاق شد!

همزمان با ایام برگزاری سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر، اکران فیلم سینمایی «به‌وقت شام» در پردیس سینمایی اطلس مشهد خبرساز شد؛ آنجا که در میانه پخش فیلم، ابراهیم حاتمی‌کیا با کاپشنی در دست، جلوی پرده رفت و فریادزنان خواستار توقف پخش فیلمش شد. او معترض بود که چرا برخی مخاطبان حاضر در سالن دوربین و موبایل در دست دارند و مشغول فیلمبرداری از پرده هستند! او معترض بود با صدای بلند اعلام کرد: «با این کارها سرمایه‌ها به باد می‌رود!»

حالا چهار سال پس از آن هشدار صریح ابراهیم حاتمی‌کیا، در یکی از سالن‌های نمایش فیلم‌های جشنواره چهلم فیلم فجر، یکی از مخاطبان با دوربین موبایلی در دست و سر فرصت از ابتدا تا انتهای یکی از مهمترین فیلم‌های جشنواره را ضبط و تنها دقایقی پس از برگزاری آئین اختتامیه، در فضای مجازی منتشر کرده است!

فیلم منتشرشده هر چند زاویه‌ای نامناسب دارد و از فیلم در حال اکران بر پرده تصویربرداری شده است اما برای یک فیلم ملتهب که برگ برنده اصلی‌اش «داستان» است، این نسخه می‌تواند یک تیر خلاص به سرمایه سازندگانش باشد.

جشنواره فیلم فجر

لو رفتن اسامی برندگان سیمرغ

به بی‌برنامگی و بی‌کفایتی مسئولان جشنواره امسال این نکته را هم می‌توان اضافه کرد که در اتفاقی نادر فهرست برگزیدگان و برندگان سیمرغ یک ساعت قبل از شروع اختتامیه توسط یک سایت سینمایی منتشرشد و لو رفت و بین خبرنگاران و اهالی رسانه دست به دست می‌شد.

با وجود اینکه انتظار می‌رفت با توجه به حواشی سیمرغ مردمی و لو رفتن آرا، دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر توضیحات شفافی در این زمینه بدهند اما گویا از زیر بار مسئولیت این اتفاقات که اتفاقا وظیفه اصلی شان بود شانه خالی کردند و همان طور که در رای گیری مردمی نتوانستند از آرا صیانت کنند و صورت مساله را با ندادن سیمرغ پاک کردند و در اختتامیه هم نتوانستند از لیست برگزیدگان تا زمان برگزاری مراسم صیانت کنند و این اتفاق کم سابقه را برای این رویداد چهل ساله رقم زدند، البته باز هم در روزهای آینده منتظر خواهیم بود تا شاید توضیحات شفافی از سوی دست اندرکاران این رویداد بشنویم.

قطع صدای تلویزیون در زمان پخش اهدای جوائز

درحالی که اختتامیه چهلمین جشنواره فجر به صورت زنده از صدا و سیما در حال پخش بود پخش آن با مشکل مواجه شد و صدا قطع شد. این اتفاق در حالی افتاد که این برنامه اولین جشنواره زمان مدیریت جبلی رئیس صداوسیما و همچنین اسماعیلی وزیر ارشاد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1129539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =