ورزش از محیط‌های آموزشی نمی تواند جدا شود/ حلقه‌های رفاقتی در محور ورزش تقویت شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ورزش از محیط های آموزشی نمی تواند جدا شود، تاکید کرد: ورزش همگانی زمانی در جامعه شکل خواهد گرفت که بینش جوانان نسبت به آن از درک عمیقی برخوردار باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم اختتامیه نخستین لیگ غیرحضوری ورزش همگانی دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز در سالن اجتماعات کتابخانه مرحوم دکتر حبیبی برگزار شد، گفت: نکته مهمی که در حوزه ورزش و دانشگاه ها مطرح می شود، این است که اساساً دانشگاه ها چرا باید در حوزه ورزش فعال باشند.

وی اظهار کرد: تربیتی که برای جوانان تا سن 21 سالگی در دانشگاه ها اتفاق می افتد، یک تربیت جامع، تک‌مهارتی، تخصصی و اجتماعی است که نتیجه آن باید «سبک زندگی ساز» باشد، البته در محیط دانشگاه به جوانان آموزش های لازم ارائه شده و رشد آنان با عنصر آموزش تنظیم می شود تا بتواند سبک زندگی را برای آینده شان تعریف کند.

 وی با اشاره به عناصر مهم در تربیت جوانان، گفت: عنصر اول محیط خانواده، عنصر دوم محیط آموزشی، عنصر سوم محیط رفاقتی، عنصر چهارم محیط زندگی و کار و عنصر پنجم محیط جامعه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: تربیت در تمامی این عناصر از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر از ابتدا و از عنصر اول شروع نشود، در عنصر پنجم که محیط جامعه است، کاری پیش نخواهد رفت.

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه ورزش، صرفاً یک کنش نیست، گفت: درواقع ورزش یک بینش و یک گرایش است. ورزش همگانی زمانی در جامعه شکل خواهد گرفت که بینش جوانان نسبت به ورزش از درک عمیقی برخوردار باشد و جوانان را باید به گونه ای تربیت کنیم و پرورش دهیم که در آینده افرادی باهمت باشند. جوانی که با رخوت و سستی به رشد برسد، به سمت ورزش نخواهد رفت. 

وی تأکید کرد: از آنجا که دانشگاه «سبک زندگی ساز» است، باید در عنصر دوم تربیت که همان محیط آموزشی است، بتوان ورزش را  به عنوان یک بینش و گرایش در جوانان تنظیم کرد و هرچه این تنظیم‌گری از روال طبیعی دور شود، کمتر به نتیجه دلخواه خواهد رسید. این موضوع نشان می دهد که دانشگاه ها چرا باید در حوزه ورزش فعال باشند و ورزش نمی‌تواند جدای از محیط های آموزشی باشد. 

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اهمیت ورزش همگانی در جامعه و دانشگاه، گفت: ورزش توسط عنصر سوم تربیتی که همان "محیط رفاقتی" است، تقویت می شود، یعنی این محیط رفاقتی است که ورزش را در حوزه های قهرمانی، حرفه‌ای و همگانی قوام می دهد.درست است که در دانشگاه از منظر آموزشی به ورزش نگاه می شود، اما لازم است حلقه های رفاقتی در محور ورزش در دانشگاه ها تقویت شود.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه فضای مجازی و اینترنت امروزه رقیب ورزش، همت، فعالیت و خودباوری شده،  اظهار داشت: اعتیاد به اینترنت و وقت‌گذرانی جوانان در شبکه های اجتماعی، یک رقیب جدی برای وقت‌گذاری جوانان در فضای حقیقی است و اساساً فضای مجازی از محیط رفاقتی وارد زندگی جوانان شده و در تمام شئونات زندگی در حال گسترش است. درواقع فضای مجازی تمام محیط های زندگی فرد را تحت تأثیر قرار داده است. محیط رفاقتی محیطی است که از شرایط اجتماعی و سبک زندگی این روزها بیشترین تأثیرپذیری را از شبکه های اجتماعی داشته است.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که می توانیم برای غلبه بر سستی و رخوت به سراغ آن برویم، تقویت ورزش در محیط رفاقتی در بستر آموزش است.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه سهم حضور اپلیکیشن های ایرانی در فضای مجازی ضعیف است، گفت: البته زمانی که برنامه «شاد» برای آموزش در فضای مجازی ارائه شد، سهم اپلیکیشن های ایرانی بالا رفت. سالانه حدود 300 هزار جوان وارد دانشگاه آزاد اسلامی می شود؛ این یک ظرفیت بزرگ است و باید بتوانیم در یک فضای سایبری - فیزیکی شرایطی را فراهم کنیم که این ظرفیت به  ورزش همگانی وصل شده و نظام استعدادیاب به عاملی ادامه‌دهنده در فضای ورزش قهرمانی و حرفه ای تبدیل شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه برگزاری لیگ ورزش همگانی غیرحضوری در دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان گام اول، حرکت خوبی است، گفت: حرکت بعدی باید این باشد که درس «تربیت بدنی» در سال اول زیر نظر مربیان به عنوان حلقه اتصال دانشجو به ورزش، تدریس شده و این حلقه اتصال طی چهار سال تحصیل دانشجو در دانشگاه قطع نشود.

وی در پایان تأکید کرد: امروز استفاده از بسترهای فضای مجازی برای اینکه جوانی را از فضای صرفاً مجازی‌محور به فضای دوگانه بکشانیم، یک ضرورت است. برگزاری لیگ ورزش همگانی در دانشگاه به جد مورد حمایت مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی است و ان‌شاءالله این دانشگاه بتواند نقش‌آفرینی جدی در ورزش داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1129545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =