مشکل دانشگاه‌ها بی‌توجهی به دروس عملی است

سرپرست دانشگاه آزاد بهبهان معتقد است؛ بین رشته‌های دانشگاهی و نیاز جامعه یک توازن نسبی برقرار است؛ اما توازن خوبی بین دروس نظری و عملی برقرار نیست.

سجاد طیبی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درخصوص نسبت بین نیازهای جامعه و رشته‌های دانشگاهی گفت: نسبت نیاز جامعه و رشته‌های دانشگاهی شاید توازن کافی را داشته باشد؛ اما مشکل اساسی در محتوای درس‌هاست. متاسفانه بیش از اندازه به بخش نظری در آموزش و دانشگاه توجه شده که این یک نقطه ضعف بزرگ است.

وی با بیان اینکه باید تناسب مسائل نظری و کار عملی در رشته‌ها رعایت شود، عنوان کرد: اگر ما بخواهیم نیازهای جامعه را با استفاده از فارغ‌التحصیلان دانشگاه برطرف کنیم؛ باید محتویات دروس را به سمت عملی شدن ببریم تا دانشجو آماده ورود به بازار کار شود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی بهبهان ادامه داد: فارغ‌التحصیل وقتی وارد بازار کار می‌شود؛ باید بتواند نیازهای آن کار را رفع کند. به نظر بنده توازن بین بخش نظری و عملی بین درس‌های دانشگاهی مناسب نیست.

طیبی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته برای نیازسنجی بازار کار نسبت به رشته‌های دانشگاهی، گفت: به صورت کلی تحقیقات میدانی صورت گرفته اما این تحقیقات عملیاتی نشده است. برای مثال دانشگاه آزاد بهبهان کارگروهی را برای این منظور تشکیل داده است؛ اما نتایج تحقیقات به نتیجه مطلوب نرسیده است.

وی ادامه داد: ما تحقیقات کلی و میدانی را انجام می‌دهیم؛ اما نمی‌توانیم با شرایط موجود مجوز رشته‌های مورد نیاز را راحت و سریع به دست آوریم. در واقع تحقیقات صورت می‌گیرد و نیازمندی‌ها مشخص می‌شود؛ اما مشکلاتی اداری و سازمانی برای  گرفتن مجوز رشته‌های مورد نیاز وجود دارد که مشکل ما و همه دانشگاه‌هاست.

طیبی با اشاره به اینکه سند تحول و توسعه دانشگاه آزاد، به نوعی چشم‌انداز و چراغ راه این دانشگاه شده است، گفت: این سند تا حدودی به این مشکل پاسخ داده است. طبق این سند قرار است؛ رشته‌های واحدهای دانشگاه آزاد متناسب با صنعت، کشاورزی و نیازهای شهر و استان در اختیار واحدها قرار گیرد. 

وی درخصوص اینکه دانشگاه به دنبال سوق دادن دانشجوها به سمت رشته‌های فنی هست یا نه، گفت: این مسئله به امکانات سخت افزاری دانشگاه‌ها بستگی دارد. متاسفانه دانشگاه آزاد در سال‌های اخیر شرایطی بحرانی داشته است؛ از یک طرف با کاهش تعداد دانشجو و درآمد مواجه بود و از طرف دیگر اداره دانشگاه مخارج بالایی دارد. به همین خاطر دانشگاه نمی‌تواند، امکانات سخت‌افزاری مورد نیاز همه رشته ها را در حد عالی آماده و تامین کند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی بهبهان ادامه داد: البته دانشگاه آزاد بهبهان با توجه به قدمتی که دارد از امکانات سخت افزاری مناسبی برخوردار است. در این مدتی هم که بنده مشغول به کار شده‌ام؛ سعی کردیم با توجه به بودجه‌ای که در اختیار داریم کارگاه‌هایی را راه‌اندازی کنیم و در حال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد نیاز دانشجویان را می‌توانیم برطرف کنیم.

طیبی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که بین دانشگاه آزاد بهبهان و مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان امضاء شده است، گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، در حال راه‌اندازی مرکز جوار صنعت در دانشگاه هستیم. مرکز جوار برای دانشجویان رشته‌های فنی بسیار مفید است و  دانشجویان در کنار تحصیلات آکادمیک می‌توانند مهارت‌هایی را هم زیر نظر فنی‌حرفه‌ای و دانشگاه کسب کنند.

انتهای پیام/

خبرنگار: شیما نری‌موسی
 

کد خبر: 1129592

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فرزادطیبی IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      0 0
      بسیارعالی دکترطیبی
    • طیبه بهبهانی IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      0 0
      همه فرمایشات جناب دکتر متین و به جا امیدوارم که سازمان های مرتبط در راستای اهداف جناب دکتر قدم بردارند و همکاری های لازم را مبذول نمایند .