کودک تک فرزند با چه آسیب هایی روبروست؟

یک روانشناس کودک معتقد است که والدین تک فرزند به خاطر اینکه تمام توجه و تمرکز خود را صرف کودک خود می‌کنند؛ اجازه مستقل شدن را به کودک خود نمی‌دهند و اعتماد به نفس را از او می‌گیرند.

شقایق درویشی روانشناس و­ عضو انجمن روانشناسی­‌ آمریکا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران درباره آسیب و بحران‌های­‌ کودکان تک فرزند­ گفت: در وهله اول باید گفت که تک فرزندی به خودی خود نمی­‌تواند بحران ایجاد کند. چه ­در رابطه با کودکان تک فرزند و چه­ در رابطه با کودکان چند فرزند، آنچه اهمیت دارد تربیت کودک است. اینکه کودکان بتوانند با روان سالم زندگی کنند و­ در آینده خودشان هم زندگی سالم تشکیل دهند و­ ­همینطور این زنجیره ادامه پیدا کند. 

وی ادامه داد: به طور­ کلی­ وقتی که کودکان خواهر و  برادر داشته باشند؛ ابتدا در­ خانواده به عنوان اولین مکانی که در آن پرورش پیدا می‌کنند با همسالان خود تجارب و مهارت‌های اجتماعی بهتری را­ کسب می‌کنند. آنها با خواهر و برادرهایشان با چالش‌ها­ روبرو می‌شوند و می­‌توانند از خود دفاع کنند.

این روانشناس­‌ کودک افزود: کودکانی که خواهر و برادر دارد اکثر اوقات مشغول است و ­می­­­­­‌توانند از اسباب بازی‌های یکدیگر استفاده کنند. آنها در آینده تجربه خواهرزاده و برادرزاده بودن را خواهند داشت و این موضوع مربوط به ­کودکان تک­ فرزند نیست و بدون داشتن­ خواهر­ و برادر از کسب برخی تجربه‌ها محروم می­‌شود.

درویشی درباره معایب تک فرزندی گفت: والدین تک فرزند اجازه مستقل شدن به کودکان تک فرزند را نمی­‌دهند چرا که تمام تمرکز و حواسشان به کودک است. آنها تمام کارهای کودک را انجام می‌دهند و در این حالت اعتماد به نفس را از او­ می­‌گیرند. این والدین از بچه‌های خود انتظارات خاصی دارند و با او مانند یک بزرگسال رفتار می­‌کنند؛ بنابراین در این حالت کودک مضطرب و کمال‌طلب می­‌شود.

وی درباره پیشگیری از مشکلاتی که کودکان تک فرزند ممکن است با آن مواجه شوند، بیان کرد: والدین باید این کودکان را در سن سه سالگی به مهدکودک یا محیط­‌های بازی ببرند تا با کودکان همکاری داشته باشند و بازی کنند. در مهدکودک مربی توجه یکسان به بچه‌ها نشان می­‌دهد و بچه‌ها دیگر مرکز توجه نیستند. این کودکان در خانه به دلیل نداشتن خواهر یا برادر، والدین خیلی به آنان توجه ­می­‌کنند و فکر­ می­‌کنند که مرکز توجه هستند. 

این روان­شناس­‌ کودک­ توضیح داد: اگر کودک از طرف والدین به تمام خواسته‌هایش­ برسد، در آینده با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد. این کودکان این روحیه پیشرفت نخواهد داشت و در برابر خواسته‌هایش پافشاری نخواهد کرد چرا که والدینش را راهی برای رسیدن به خواسته هایش­ می­‌داند.

درویشی در رابطه با رفتارهای ضد اجتماعی که از سوی کودکان تک فرزند رخ می‌دهد، گفت: این افراد ممکن است دیگران را زیاد قضاوت کنند، در جامعه فردی خودخواه شوند، همدلی کمی نسبت به دیگران داشته باشند و بیشترین ناسازگاری هم به خاطر خودمحوری و عدم سازگاری با اجتماع(اطرافیان وی) رخ خواهد داد.

وی درباره بحران‌های پیش‌روی کودکان تک فرزند گفت: اینطور نیست که کودکان تک فرزند قطعا با آسیب و بحران مواجه شوند، چرا که این آسیب­‌ها در کودکان چند فرزند هم وجود­ دارد. در این زمینه مسائلی مهمتری مانند ژنتیک، خلق و­ خو و تربیت والدین(به خصوص مادر) وجود دارد و اینها تاثیر بیشتری دارند تا تک یا چند فرزند بودن.

این روانشناس­ با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کودک تک فرزند این است که والدین با آنها مانند یک بزرگسال رفتار می­‌کنند، گفت: در چنین شرایطی کودک مضطرب و کمال‌گرا می­‌شود. او ممکن است در بزرگسالی به خاطر حفظ نام و اصالت خانوادگی از سوی والدینش خود تحت فشار باشد؛ ­چرا که تک فرزند است­. از طرف دیگر ممکن است برای نگه‌داری از والدین سالخورده‌ خود نیز تحت فشار و استرس قرار گیرد.

درویشی درباره نقش اجتماعی کودکان تک فرزند در آینده بیان کرد: قطعاً مشارکت اجتماعی­ او پایین می‌آید و از این نظر آسیب می‌بیند. فردی که مهارت‌های ­اجتماعی را به خوبی یاد نگرفته باشد در انتخاب‌هایش­ دچار مشکل می­‌شود و به خاطر کمبود اعتماد به نفس در بزرگسالی نمی­‌تواند در شغل، تحصیل و ازدواج موفق باشد.

وی برای آشنایی والدین با مهارت‌های فرزندپروری پیشنهاد داد که والدین کودکان، چه تک فرزند و چه چند فرزند می­‌توانند با شرکت در جلسات کلینیک­‌های مشاوره کودک از ابتدایی­‌ترین دوره­ تا جوانی را آموزش ببینند. از این طریق والدین یاد می‌گیرند که چگونه از دوران نوزادی، نوپایی، کودکی و تا جوانی کنار بچه‌های خود باشند تا بتوانند کودکی سالم به ­جامعه تحویل دهند. کودکان سالم هم در آینده می‌توانند کودک سالم داشته باشد و این فرآیند برای نسل‌های آینده ادامه یابد.

انتهای پیام/

خبرنگار: رضوان ادیبی

کد خبر: 1129593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =