طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین اجرا شد؟/ سکوت دولت و انکار اهالی کیش و قشم

با وجود انتشار برخی خبرهای تایید نشده از اجرای طرح سهمیه‌بندی جدید بنزین، اهالی کیش و قشم به کلی آن را تکذیب می‎کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، چند ماهی است که اخبار بنزینی حول و حوش اصلاح سهمیه‌بندی و اجرای یک طرح تازه می‌گردد. دولت پیش از این گفته بود که برای توزیع عادلانه یارانه بنزین قصد دارد به صورت هوشمند و فردی آن را توزیع کند. با اجرای این طرح، افرادی که خودرو نداشتند هم از مزایای چنین یارانه‌ای برخوردار می‌شدند.

قرار بود این طرح ابتدا به صورت آزمایشی در کیش و قشم اجرا شود و بعد در صورت موفقیت، به کلانشهرها هم بیاید. با این حال، طبق آن چیزی که در آخرین صحبت‌های وزی نفت دیده می‌شود، این طرح هنوز اجرایی نشده و وزارت نفت در حال انجام کار کارشناسی روی آن است. اوجی پیش از این در جمع خبرنگاران عنوان کرده بود، وزارت نفت در تلاش است تا پایان سال کار کارشناسی این طرح را نهایی کند.

البته قرار نیست در این طرح جدید، کارت سوخت حذف شود. با این حال، مساله ذخیره سهمیه هم در این طرح دیده شده. به این صورت که سهمیه‌های فعلی کارت‌های سوخت نمی‌سوزد و مطابق با تعاریفی که برای ذخیره سهمیه وجود دارد، قابل استفاده خواهد بود.

یعنی اعتباری که به ازای هر کد ملی تخصیص داده می‌شود تا یک سقف حجمی و زمانی قابل ذخیره است. اگر این اعتبار در کارت بانکی سرپرست خانوار مصرف یا مبادله نشود،‌ عواید نقدی آن به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد و اعتبار حذف می‌شود.

با همه نقد و نظرهایی که در خصوص این طرح مطرح شد، چند روز قبل بود که یک خبر نشان از اجرای بی سر و صدای طرح در کیش داشت. یک کانال خبری نوشته بود:« از هفته گذشته اولین مرحله اجرای عرضه بنزین به ازای هر فرد در کیش و قشم به اجرا گذشته شد که نتایج اولین مرحله نیز ظاهراً مثبت بوده است.

اجرای این طرح بدون کوچکترین سروصدایی انجام شد که نتایج موفقیت‌آمیزی داشته است از این جهت که ابتدا مسئولان جزیره فکر می‌کردند موجب اختلال در رفت‌وآمد و سوخت‌گیری خودروهای سواری شخصی خواهد شد و احتمالاً با نارضایتی جمعی روبه‌رو شود اما با گذشته حدود ۹ روز از اجرای این طرح هنوز مشکلی ایجاد نشده است. قرار است از ابتدای ۲۲ بهمن این طرح رسماً در کیش عملیاتی شود.»

اما با گذشت چند روز از موعد اعلام شده، هنوز خبری درباره آن مطرح نشده و به نظر می‌رسد که هنوز نمی‌توان به صورت قطعی درباره آن نظر داد. ایسکانیوز در پیگیری‌هایی که از شهروندان کیش داشت، به این نکته رسید که هنوز اجرای این طرح برای خود کیش‌وندان هم ملموس نیست. یکی از این افراد به ایسکانیوز گفت که طرح قبلی در حال اجراست و هیچ تفاوتی با قبل نداشته است.

مخاطب دیگری در تماس با ایسکانیوز، اجرای طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین را تکذیب کرد و گفت: هنوز خبری از اجرای این طرح نیست. هر هفته هم دوتا سه بار بنزین می‌زنیم. آخرین باری که بنزین زدیم، خبری از اجرای طرح جدید نبود.

به گزارش ایسکانیوز، به نظر می‌رسد سکوت دولت در خصوص این طرح، به نوعی تایید صحبت شهروندان کیش و تعویق اجرای طرح تازه بنزینی است.

البته ذکر این نکته ضروری است که به طور کلی ماهیت جزیره کیش از نظر وضعیت زندگی افراد و شکاف درآمدی بسیاری متنوع است و نمی‌توان برای اجرای چنین طرحی آن را با کلانشهرها مقایسه کرد.

همین تفاوت میان کیش و دیگر استان‌ها باعث شده تا بسیاری نسبت به اجرای آزمایشی طرحی به این مهمی در یک منطقه آزاد انتقاد کنند. به هر حال، دو گزینه در ارتباط با اجرای طرح توزیع عادلانه بنزین محتمل است. یا دولت قصد دارد آن را در سکوت خبری اجرا کند تا ماجرای حاشیه‌ها و اعتراض‌های چند سال گذشته تکرار نشود. یا هنوز اقدامی برای اجرای آن نکرده و هنوز باید منتظر ماند. هرچه که باشد، طرح‌های مرتبط با بنزین از نظر حساسیتی که دارد، نیاز به کار کارشناسی دقیق و جامع داشته و نمی‌توان انتظار اجرای شتابزده آن را داشت. 

کد خبر: 1129648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =