یکه‌تازی تولیدکنندگان متخلف در بازار لوازم خانگی

در زمان حاضر بازار لوازم خانگی در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد و سازمان‌های نظارتی هم نتوانسته‌اند حریف تولیدکنندگان متخلف شوند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، موضوع افزایش قیمت لوازم خانگی از مهرماه امسال که برخی از تولیدکنندگان با ارسال نامه‌ای به مقام معظم رهبری خواستار ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای شدند وارد مرحله جدیدی شد.

در آن مقطع بعد از ممنوعیت واردات کالاهای کره‌ای لیست جدید قیمت لوازم خانگی داخلی به بازار عرضه شد که بر اساس آن قیمت اکثر کالاها رشد 5 تا 12 درصدی را تجربه کرده بود.

البته این افزایش قیمت‌ها در شرایطی رخ داد که از ابتدای امسال تاکنون، کم‌وبیش خبرهای رشد قیمت محصولات لوازم خانگی در بازار منتشر شده بود، به‌عنوان نمونه، 12 اردیبهشت، خبرهایی از رشد 25درصدی قیمت مصوب یکی از تولیدکنندگان بزرگ لوازم خانگی کشور منتشر شد؛ یکم خرداد، رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری عدد 10 درصد را برای افزایش قیمت لوازم خانگی ایرانی مطرح کرد، همچنین 31 خرداد، غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی از رشد به‌طور متوسط 10درصدی قیمت‌ها در سال 1400 (تا آن تاریخ) نسبت به سال گذشته خبر داد.

علاوه بر این در آبان‌ماه نیز اژه‌ای رئیس قوه قضائیه به موضوع گرانی بی‌ضابطه لوازم خانگی داخلی ورود پیدا کرد و پس از صدور دستور وی، مقامات این قوه موضوع را با وزیر صنعت، معدن و تجارت در میان گذاشتند. در نامه «سعید عمرانی»، معاون قضائی دادستان‌کل کشور و رئیس دبیرخانه پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه به وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید شده بود که با توجه به دستور اکید رئیس قوه قضائیه و مشکلات مردم در این خصوص ضروری است موضوع با فوریت از سوی مسئولین اجرایی مربوطه مورد پیگیری قرار گیرد.

در زمان حاضر چند ماه از افزایش قیمت غیرقانونی لوازم خانگی می‌گذرد و هر چند روز یک‌بار مسئولان وزارت صنعت و سازمان حمایت از برخورد با متخلفین مطالبی را عنوان می‌کنند، حتی در جدیدترین اظهارنظرها دیروز 23 بهمن‌ماه آخرین فرصت برای اصلاح قیمت‌ها برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شد اما متأسفانه به‌جز تعدادی از تولیدکنندگان مابقی همچنان در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند و خبری از اصلاح قیمت‌ها در محصولات این واحدهای تولیدی نیست.

بررسی خبرنگار تسنیم از بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد بازار با وجود شب عید در رکودی قابل توجه قرار دارد و خبری از مشتری در بازار نیست.

یکی از فروشندگان لوازم خانگی در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم می‌گوید: فروش بسیار کم شده است و مردم اصلاً تمایلی به خرید ندارند، البته اعلام خبرهای کاهش قیمت لوازم خانگی هم در رکود بازار بی‌تأثیر نبوده است و مردم به‌نوعی منتظر ارزانی کالاها هستند اما در عمل تولیدکنندگان نسبت به این موضوع مقاومت می‌کنند و همچنان فروش‌ها را براساس قیمت‌های جدید انجام می‌دهند.

در زمان حاضر بازار لوازم خانگی در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد و سازمان‌های نظارتی هم نتوانسته‌اند حریف تولیدکنندگان متخلف شوند، از آن طرف بازار هم با قهر مصرف‌کننده روبه‌رو است که همین امر کسب‌وکار فروشندگان را تحت تأثیر قرار داده است، البته در این شرایط طبیعی است که مردم به‌جای خرید محصول ایرانی با قیمت بالا به‌سمت خرید لوازم خانگی قاچاق بروند و همین امر صدمات زیادی را به بدنه تولید کشور وارد خواهد کرد.

به‌نظر می‌رسد باید برخورد لازم با تولیدکنندگان متخلف صورت گیرد تا آنها نتوانند به‌راحتی و سلیقه‌ای تغییرات قیمتی را لحاظ کنند چراکه اقدامات این تعداد، صنعت لوازم خانگی را با انتقادات زیادی روبه‌رو ساخته است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1129713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =