زنان سرپرست خانوار و بدون سرپرست توانمندسازی می‌شوند

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و زنان بدون سرپرست موثر که جزء ۶ دهک پایین جامعه هستند به عنوان گروه هدف سازمان بهزیستی به شمار می‌آیند و توانمندسازی آنها یکی از مهم‌ترین گام‌ها است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علی محمد قادری  با بیان اینکه افزایش سرانه امید و رفاه در سایه تحقق عدالت اجتماعی در هر جامعه‌ای در گرو رفع محرومیت و توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر آن جامعه است، اظهار کرد: سازمان بهزیستی به منظور تحقق اصول ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۹ تشکیل شد تا در راستای یکی از مهم‌ترین اهداف جمهوری اسلامی یعنی محرومیت‌زدایی از جای جای کشور اسلامی ایران گام بردارد.

وی ادامه داد: تلاش برای حفظ کیان اقشار آسیب‌پذیر و نگهداری، مراقبت و ارائه خدمات توان‌بخشی به افراد دارای معلولیت در کنار حمایت از اقشار محروم و آسیب‌پذیر کشور یکی از اولویت‌هایی است که در سازمان بهزیستی به آن پرداخته می‌شود و با وجود چالش‌های زیاد، اقدامات قابل توجهی در این زمینه صورت گرفته است.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه چتر حمایتی این سازمان برای بیش از ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر گسترده شده است و زنان سرپرست خانوار یا بدون ‌سرپرست مؤثر، افراد دارای معلولیت، معلولان مشاغل و صنوف مختلف به عنوان بیمار جسمی و حرکتی، نابینا، ناشنوا، فرزندان بی‌سرپرست و یتیم از جمله مخاطبان این سازمان هستند، افزود: حمایت و توانمندسازی افراد دارای معلولیت به عنوان یکی از مهم‌ترین گروه‌های هدف این سازمان در اولویت اقدامات است.

وی با اشاره به قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بیان کرد: اصلاح و تصویب این قانون یکی از گام‌های بزرگی بود که در راستای رفع محرومیت و دسترسی این اقلیت بزرگ کشور به حقوق خود صورت گرفته است. در حقیقت این سازمان تلاش کرده از همه ظرفیت‌های خود برای اجرای دقیق و درست این قانون استفاده کند تا به اهداف آن که همانا توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر و و کاهش آسیب‌های اجتماعی است، دست یابد. سازمان بهزیستی با عنایت به دستور ریاست جمهور و پیگیری معاون اول ریاست جمهور با تشکیل جلسات متعدد و برگزاری کمیته پیگیری اجرای قانون، تمام تلاش خود را در جهت اجرای قانون و مطالبه‌گری از دستگاه‌های مسئول به کار بسته است. ان شاء الله در پایان سال گزارشی از عملکرد دستگاه‌ها در اجرای قانون به ریاست جمهوری ارائه خواهد داد.

وی اشتغال را یکی دیگر از اقدامات توانبخشی که با رویکرد جامعه محور در دست اقدام سازمان است، عنوان کرد و گفت: پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی یا خویش‌فرمایی نیازمندان، پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی یا خویش فرمایی معلولان، پرداخت هزینه ارتقاء کارایی معلولین، آموزش آماده‌سازی شغلی و حرفه‌آموزی، پیگیری و توجه دقیق بر اجرای قانون سه درصد اشتغال معلولین نمونه‌ای از اقداماتی است که در این زمینه صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به شعار سازمان بهزیستی مبنی بر «تلاش برای دسترسی کامل افراد دارای معلولیت به امکانات و خدمات مناسب برای زندگی همانند سایر افراد جامعه» یادآور شد: مناسب‌سازی محل زندگی و خودروهای مورد استفاده افراد دارای معلولیت نمونه‌ از این اقدامات است.

قادری در ادامه با اشاره به خدمات سازمان به افراد دارای معلولیت اشاره کرد و افزود: مراکز توانبخشی روزانه و شبانه در کنار مراکز نگهداری از کودکان مجهول‌الهویه و همچنین مراکز مختص کودکان مبتلا به اختلالات اوتیسم در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند تا بتوانند گره‌ای از مشکلات این گروه باز کنند. تأمین حق پرستاری معلول ضایعه نخاعی، کمک به توانبخشی و آموزش روزانه به معلول در مراکز غیردولتی، کمک به مراقبت، نگهداری و توانبخشی معلولان و بیماران روانی مزمن در خانواده کمک به مراقبت، نگهداری و توانبخشی بیمار روانی مزمن در مراکز غیردولتی نمونه‌ای از اقدامات انجام شده در این زمینه است. 

رئیس سازمان بهزیستی در ادامه به پرداخت مستمری ماهانه به اقشار آسیب‌پذیر جامعه برای کاهش مشکلات معیشتی  افراد دارای معلولیت که در دهک‌های پایین جامعه قرار دارند، اشاره کرد و افزود: با حمایت دولت مستمری ماهانه پرداخت می‌شود و در حال حاضر این خانوارها مستمری ماهانه دریافت می‌کنند. علاوه بر این مبلغ برای واجدین شرایط حق پرستاری و همچنین هزینه نگهداری در مراکز شبانه نیز پرداخت می‌شود.

قادری همچنین بیان کرد: برای کاهش هزینه‌های خانوار و کاهش فشارهای اقتصادی بر خانواده‌های دارای فرد معلول، تلاش شده با افزایش اعتبار در خصوص تهیه لوازم توانبخشی و وسایل بهداشتی برای افراد دارای معلولیت اقدامات موثری انجام شود.

وی در ادامه به اقدامات حمایتی از این سازمان از زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و افزود: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و زنان بدون سرپرست موثر که جزء ۶ دهک پایین جامعه هستند به عنوان گروه هدف سازمان بهزیستی به شمار می‌آیند و توانمندسازی آنها یکی از مهم‌ترین گام‌ها است.

به گفته قادری، در حال حاضر سه طرح برای توانمندسازی زنان سرپرست خانواده در حال اجراست؛ این افراد علاوه بر حرفه‌آموزی، سرمایه اولیه برای شروع کار را دریافت می‌کنند.  دومین طرح حمایتی در قالب گروه‌های همیار است که از سال ۷۹ به اجرا در آمده است و طرح تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی سومین طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است که در ۲۲ استان کشور در حال اجرا است.

بنابر اظهارات وی، سال گذشته با وجود همه‌گیری کرونا و افزایش مشکلات اقتصادی ناشی از آن بالغ بر ۱۳ هزار زن سرپرست خانوار با کمک‌های دریافتی از سوی سازمان بهزیستی توانمند شده، از چرخه حمایت بهزیستی خارج شدند.

رئیس سازمان بهزیستی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع وضعیت مسکن مددجویان تحت پوشش این سازمان اشاره کرد و یادآور شد: همچنین در مورد مسکن تلاش می‌کنیم شرایطی فراهم شود که همه افراد تحت پوشش سازمان خانه‌دار شوند. در واقع تأمین مسکن برای نیازمندان و افراد دارای معلولیت، کمک به تأمین ودیعه مسکن زنان سرپرست خانوار و کمک به امور رفاهی اقدامی دیگری در راستای وظایف این سازمان حمایتی است. 

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار در سال ۹۸ کمک هزینه ودیعه مسکن برای افراد تحت پوشش در نظر گرفته شد، تصریح کرد: موضوعی که قبلا در بهزیستی وجود نداشت و خوشبختانه با تامین بودجه این خدمت در حال انجام است.
همچنین اخیرا با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای موضوع تامین بخشی از هزینه ۴۰۰۰ مسکن جهت خانوارهای بالای دومعلول با بنیاد مستضعفان به امضا رسید تا بتوانیم در ۲ سال آینده جهش ویژه‌ای در جهت تامین مسکن معلولان داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

کد خبر: 1129818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =