۲۰ اقدام تحولی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ / اطلاعات حوزه نفت در قالب جدولی شفاف می‌شود

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس گفت: جدولی برای شفافیت درآمد و هزینه حوزه نفت تهیه کردیم و از وزیر خواستیم اطلاعاتی را در این باره به مجلس بدهد اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در نشست خبری امروز در تشریح مصوبات لایحه بودجه دولت در پاسخ به خبرنگار ایسکانیوز درباره اینکه علی رغم تأکیدات مسئولان عالی کشور برای رعایت سقف بودجه، شاهد افزایش آن هستیم اظهارکرد: با توجه به مجموعه مصوباتی که در لایحه سال ۱۴۰۱ داشتیم، افزایش سقف بودجه و تغییرات آن بسیار ناچیز است و شاید حدود پنج درصد باشد که البته این میزان در صحن مجلس نهایی می شود.

وی با تأکید براینکه این تغییرات در پایین ترین سطح سال‌های گذشته در لایحه بودجه بوده، افزود: این اقدامات را با نگاه تحولی به بودجه انجام دادیم. ما می توانیم بگوییم حداقل ۲۰ اقدام تحولی در بودجه سال ۱۴۰۱ در زمینه درمان، عمران، فرهنگی ، اجتماعی و ... داشته‌ایم که مردم از منافع آن بهره مند خواهند شد. 

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس تصریح کرد: در کمیسیون تلفیق و به خصوص در کمیسیون‌های تخصصی کارهای بسیار بزرگی انجام شد، یکی از نکات مورد تأکید است اینکه ما جدولی را آماده می کنیم که در آن تمام بخش‌های حوزه نفت شفاف خواهد شد. تاکنون نه مجلس، نه دیوان محاسبات، نه دستگاه های نظارتی و حتی می توان این ادعا را داشت که خود وزیر نفت و رئیس جمهور، هیچکدام به صورت شفاف نمی دانند چه اقداماتی در حوزه نفت انجام می شود و منابع مالی آن چقدر است.

حاجی بابایی گفت: جدولی را تهیه کردیم و از وزیر خواستیم اطلاعاتی را در این باره به ما بدهد اما این اتفاق هنوز نیفتاده است. در این جدول با آمار و ارقامی که در دیوان محاسبات و مرکز پژوهش ها، کمیسیون انرژی و کمیسیون برنامه بودجه مجلس روی آن کار می کنند، تا میزان فروش داخلی  و خارجی نفت و پتروشیمی، پخش و پالایش، گاز  و ... که رقم آن به نرخ آزاد محاسبه شود. تا ببینیم درآمدها چقدر و هزینه ها چگونه است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه بایدمشخص شود نسبت به بنزینی که در کشور فروخته می شود چقدر یارانه پرداخت می کنیم، گفت: وقتی موارد مشخص شد راهکار هر بخش را زیر جدول درج خواهیم کرد. هر گونه اقدام خارج از این جدول جرم خواهد بود. به این معنا که اگر کسی در حوزه نفت اقدامی انجام می دهد حتما باید آن را وارد این جدول کند در غیر این صورت جرم است.

وی با بیان اینکه این کار بزرگی است که نظام بودجه ریزی کشور را تحول می کند، خاطرنشان کرد: الان همه امید کمیسیون تلفیق و دولت به تبصره ۱۴ است، این تبصره چهار سال قبل وجود نداشت و مادر برنامه ششم این را تدوین کردیم و دو سال بعد هم مجلس را مجاب کردیم که به آن رأی دهد. البته این حرف ها به این معنا نیست که در وزارت نفت کسی سوء استفاده می کند، اما حساب ها باید دقیق و شفاف باشد.

کد خبر: 1129866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =