بدهی ۱.۶۹ میلیارد دلاری عراق به ایران در چه صورت پرداخت می‌شود؟

عادل کریم، سرپرست وزارت برق عراق در مصاحبه ای با تلویزیون دولتی این کشور گفت که معوقات عراقی در پرداخت ها به ایران اکنون بالغ بر ۱.۶۹ میلیارد دلار است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، وزیر برق موقت عراق طی اظهاراتی اعلام کرد که ۱.۶۹ میلیارد دلار از پرداخت‌های این کشور برای واردات گاز ایران به تعویق افتاده است و از واشنگتن خواسته است تا با وجود تحریم‌های تهران اجازه پرداخت نقدی را بدهد.

علیرغم ذخایر عظیم نفت و گاز، عراق همچنان برای تامین نیازهای انرژی خود به واردات وابسته است و در حال حاضر یک سوم گاز و برق خود را تحت معافیت شدیدا کنترل شده از تحریم های ایالات متحده، از همسایه خود یعنی ایران تامین می کند.

این محدودیت‌ها زمانی اعمال شد که واشنگتن پس از خروج از توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۸، تحریم‌ها را مجدداً علیه تهران وضع کرد. این تحریم ها عراق را ملزم می‌کند که هزینه واردات انرژی خود از ایران را به صورت غیرنقدی پرداخت کند.

بر اساس این گزارش، محدودیت‌های اعمال شده ایران را ملزم می‌کند که از پول گاز برای تامین مالی واردات محصولات کشاورزی و دارویی خود استفاده کند که باید به صورت موردی توسط مقامات آمریکایی تأیید شود.

عادل کریم، سرپرست وزارت برق عراق در مصاحبه ای با تلویزیون دولتی این کشور گفت که معوقات عراقی در پرداخت ها به ایران اکنون بالغ بر ۱.۶۹ میلیارد دلار است.

وی گفت: این وجوه در بانک تجارت عراق باقی مانده و به دولت ایران پرداخت نشده است.

این مقام عراقی افزود: قرار است با این بودجه، (ایران) محصولات غذایی و یا دارو بخرد. این امر مستلزم بررسی طولانی مدت توسط دولت ایالات متحده یا سایر نهادها قبل از انجام خرید است.

وی گفت: با توجه به اینکه دولت آمریکا به ما اجازه واردات گاز را داده است، باید به ما اجازه دهد که این وجوه را آزاد کنیم.

کریم گفت که قرار است یک هیئت عراقی برای گفتگو در مورد این موضوع "در روزهای آینده" به تهران برود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1130003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =