تبیین و تسهیل ازدواج آسان دانشجویان اولویت قرار می‌گیرد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد با بیان اینکه سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی دارای ۱۰ بسته است، گفت: تبیین، نهادینه سازی و تسهیل ازدواج های آسان دانشجویان در میان خانواده دانشجویان با بهره گیری از ظرفیت خانواده های همیار و داوطلب در یاری رسانی به دانشگاهها و همچنین استفاده از این ظرفیت برای کمک به دانشجویان آسیب پذیر از دیگر اهداف تشکیل کمیته تعامل دانشگاه و خانواده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، فرزاد جهان بین،معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد  درباره سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی دارای ۱۰ بسته است که دو بسته از آن، مرتبط با معاونت فرهنگی و دانشجویی است. یکی از این بسته های کاری، ارتقا تربیت اخلاقی، معنوی و هویتی است؛ این بسته این اهداف را دنبال می کند که ما بتوانیم فرهنگ دانشگاهی یا فرهنگی که بر دانشجو حاکم است را ارتقا دهیم.

جهان بین ادامه داد: مولفه های مورد نیاز برای ارتقا فرهنگ حاکم بر دانشجو این است که در درجه اول عقلانی باشد، همراه با بینش تمدنی و دارای روحیه سخت کوشی باشد. قانون مداری و چهارچوب بندی در آن برجسته باشد و همچنین قناعت و اعتماد به نفس ملی در آن موج بزند. از سوی دیگر روحیه عفت و ایثار باید از ویژگی های این فرهنگ به شمار می رود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد افزود: حال سوال این است که کدام عوامل بیشترین تاثیر را در این اهداف کلیدی دارند؛ ما معتقدیم ۶ عامل که از آنها به عنوان اقطاب اثرگذار یاد می کنیم، بیشترین تاثیر را دارند که در راس آن مدیریت است و پس از آن اساتید، خانواده، فضای مجازی، نهادهای دانشجویی و محیط را شامل می شود.

وی خاطرنشان کرد: معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد که برای خودش نقش ستادی قائل است و معتقد است که باید واحدها نقش آفرین باشند، رویکرد اصلی خود را کمک به فعال سازی نقش آفرینی این اقطاب اثرگذار و مانع زدایی از اقطاب تعیین کرده است.

معاون دانشگاه آزاد افزود: یکی از این اقطاب اثرگذار خانواده است که ما طرحی تحت عنوان کمیته تعامل دانشگاه و خانواده در دستور کار قرار دادیم که در همه واحدهای دانشگاه تشکیل شده و یا در حال تشکیل شدن است. این کمیته متشکل از اعضای هیات علمی، متخصصان حوزه خانواده، خانواده دانشجویان، کارکنان و اساتید و مجموعه های مدیریتی در دانشگاه است که با خانواده در ارتباط است.

جهان بین خاطرنشان کرد: مهمترین کاری که این کمیته انجام می دهد مسئله یابی و طبقه بندی مسائل و ارائه راهکار برای این مسائل به صورت خلاقانه و کمک به تصمیم گیری شورای فرهنگی دانشگاه است. خوشبختانه این کمیته ها راه افتاده و هر هفته با کمیته های واحدها جلسه داریم و به جد پیگیری هستیم که این کمیته ها فعال شوند.

وی به اهداف تشکیل این کمیته اشاره کرد و گفت: تصمیم سازی برای شورای فرهنگی در خصوص تعامل دانشگاه و خانواده، برقراری ارتباط دو جانبه بین ارکان دانشگاه با خانواده دانشگاهیان، ارتقای سطح همگرایی فرهنگی و اجتماعی میان خانواده اساتید، کارکنان و دانشجویان از طریق تعامل موثر با خانواده ها و افزایش تعامل و همدلی با یکدیگر از جمله اهداف تشکیل این کمیته به شمار می رود.

این مقام مسئول دانشگاه آزاد آشنا کردن خانواده دانشجویان با ضوابط، شرایط و مقررات دانشگاه، شناسایی خانواده های صاحبنظر، علاقه مند، کارآمد و ایده پرداز و استفاده از نقطه نظرات سازنده آنان در رشد و اعتلای برنامه ها و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی را از دیگر اهداف تشکیل این کمیته عنوان کرد.

وی افزود: تبیین، نهادینه سازی و تسهیل ازدواج های آسان دانشجویان در میان خانواده دانشجویان با همکاری مرکز مشاوره دانشگاه با محوریت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، بهره گیری از ظرفیت خانواده های همیار و داوطلب در یاری رسانی به دانشگاهها و همچنین استفاده از این ظرفیت برای کمک به دانشجویان آسیب پذیر از دیگر اهداف تشکیل این کمیته است.

جهان بین به وظایف این کمیته اشاره کرد و گفت: جذب مشارکت خانواده های داوطلب در حل مشکلات و مسائل دانشجویان آسیب پذیر و دانشگاه، بررسی راهکارهای نظارت بر رفتار دانشجویان و چگونگی مقابله با آسیب های فرهنگی و اجتماعی، مشارکت و همکاری خانواده های دانشجویان با مرکز مشاوره دانشگاه در راستای شناسایی و پیگیری مشکلات خانواده در امور دانشجویان از جمله این وظایف به شمار می رود.

وی اضافه کرد: همچنین آگاهی از وضعیت دانشگاه و خوابگاه خصوصاً به دلیل تنوع فرهنگی دانشجویان و آشنایی با مسائل و چالش های رایج در آنها، بررسی راهکارهای اجرایی شدن آیین نامه آراستگی و شئون رفتاری در دانشگاه، شناخت خانواده ها از قوانین آموزشی، ضوابط انضباطی دانشگاه، تقویم آموزشی، شیوه برخورد صحیح در رویارویی با مسائل و مشکلات احتمالی تحصیلی- اجتماعی و حمایت خانواده در امر ازدواج و توسعه مهارت های اجتماعی از جمله این وظایف به شمار می رود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1130165

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =