سقف وام ودیعه‌ فعلا افزایش نمی‌یابد

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: از ابتدای سال تا امروز، ۸۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن به مردم پرداخت شده است و ۱۳۰۰ میلیارد تومان هم در دست اقدام برای پرداخت است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، شهرزاد دانشمندی، در خصوص آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در سال جاری بیان کرد: حسب مصوبات ستاد کرونا در ۲۲ خردادماه ۱۴۰۰، مقرر شده بود که بانک ها تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان (۱۰۰ هزار میلیارد ریال) تسهیلات ودیعه اجاره مسکن پرداخت کنند بنابراین سقفی که ستاد کرونا تعیین برای این تسهیلات تعیین کرده بود، بیش تر از ۱۰ هزار میلیارد تومان نبوده است.

وی افزود: تا امروز ۸۷۰۰ میلیارد تومان از این تسهیلات پرداخت شده است و ۱۳۰۰ میلیارد تومان هم در دست اقدام برای پرداخت است، این در حالی است که قرار بود ثبت نام متقاضیان بر اساس این سقف، انجام شود اما ثبت نام‌هایی که انجام شده است تا سقف ۲۳۴ هزار میلیارد ریال یعنی بیش از دو برابر سهمیه ای که ستاد کرونا تعیین کرده ، ثبت انجام شده است.

وی افزود: بنابراین بدیهی است که قطعا عده ای ناراضی خواهند بود زیرا ثبت نام بیش از دو برابر سهمیه‌ای است که قرار است پرداخت شود، در نتیجه این بودجه دولت نیست و از طریق منابع بانک ها و بخشی هم از محل آزادسازی سپرده قانونی است.

به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی‌، ستاد کرونا در سال گذشته ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برای تسهیلات ودیعه مسکن تعیین کرده بود، که عملا به خاطر تعداد کم متقاضیانی که ثبت نام کرده بودند، ۴۷ هزار میلیارد ریال پرداخت شد. این در حالی است که بعد از آن، پرداخت تسهیلات به دلیل نبود متقاضی ثبت نامی، متوقف شد.

دانشمندی یادآور شد: منابعی که ستاد کرونا تعیین کرده است، دو سوم از محل منابع عادی بانک ها و یک سوم هم از محل آزادسازی سپرده قانونی است، یعنی به ازای هر پرداختی که انجام می شود، یک سوم از محل افزایش نقدینگی انجام می شود بنابراین در سال گذشته، به خاطر شرایط کرونا، ستاد کرونا تشخیص داد که حتما این حمایت از متقاضیان آسیب دیده از کرونا چه بابت ودیعه مسکن و چه برای سایر رسته های شغلی انجام شود.

وی در خصوص افزایش این سقف تسهیلات گفت: ما فراتر از مصوبات ستاد کرونا نمی توانیم اقدامی انجام دهیم و این در حالی است که بر اساس مصوبه ستاد، تاکنون همان سقف ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است.

دانشمندی اضافه کرد: با توجه به تبعات افزایش نقدینگی به دلیل آزادسازی سپرده قانونی بانک‌ها، موضوع افزایش سقف تسهیلات ودیعه مسکن در کارگروه تخصصی ستاد کرونا، تا به حال رای نیاورده و تایید نشده است.

‌انتهای پیام/

کد خبر: 1130232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =