عفونت‌های آمیزشی نوجوانان را انکار نکنید!

وحید جهانمیری‌نژاد*

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، همین حالا که قلم در دست گرفته­‌ام تا این سطور را برایتان بنویسم، از بیمارستان لولاگر تهران برگشته‌­ام. ولی نه از خود بیمارستان؛ از کلینیک پاپیلومای بیمارستان که ویژه تشخیص و درمان زگیل تناسلی است. آخرین صحبتی که بین من و مدیرمحترم کلینیک رد و بدل می‌شود، این است: «آقای دکتر درباره نوجوانان کاش می­‌شد بیشتر اطلاع رسانی بشه...  بسیاری از بیماران ما نوجوون هستن و بسیار نا آگاه؛ چه می‌شه کرد به نظرتون؟»

 شاید ما نتوانیم آمار و ارقام دقیقی ازعفونت­‌های آمیزشی در نوجوانان ارائه دهیم، اما کافی است به سراغ متخصصین زنان، عفونی، پوست، اورولوژی یا ویروس شناسان مراکزی چون کلینیک پاپیلوما برویم تا متوجه واقعیت موجود در این زمینه شویم یا سری به مرکز تخصصی جمعیت شناسی کشور بزنیم تا بدانیم به نظر متخصصان این مرکز و پس از تجزیه و تحلیل معتبرترین پژوهش­‌های کشوری، شیوع رفتارهای پرخطر جنسی با چه شیبی در کل کشور بالا رفته و سن آن به چه صورتی پایین آمده است.

البته که همه این‌ها مسائل و مشکلات جهانی است و ما نیز در جایی خارج از این کره خاکی زیست نمی­‌کنیم. شاید کرونا به همه ما بیش از پیش ثابت کرد که "همه در یک کشتی نشسته‌ایم و مساله چین ناگزیر به ماچین هم می‌­رسد و سلسله­‌وار جهان را با سرعتی اعجاب آور درمی­‌نوردد. به خود بیاییم. مساله مهمتر از چیزی است که تصور می کنیم.

نیم نگاهی به این نمودار بیندازیم؛ خط افقی، سن و خط عمودی، شیوع بیماری­‌ها را نشان می‌­دهد. نمودار بنفش، مربوط به روند عفونت اچ ­پی­ وی، نمودار قرمز، نشانگر حالت پیش سرطانی و نمودار سبز، بیانگر میزان سرطان دهانه رحم در طول زمان است.

عفونت‌های آمیزشی نوجوانان را انکار نکنید!

عفونت اچ پی وی به عنوان اولین عامل سرطان دهانه رحم که یکی از مهمترین دلایل مرگ بانوان در جهان است. براساس نمودارهای سازمان بهداشت جهانی، پانزده سالگی سن متوسط شروع این عفونت است و با شیبی سریع افزایش یافته و در همان نوجوانی هم به اوج می­‌رسد! اما حالت پیش سرطانی (PRE-CANCER) چنان که می­‌بینید حدودا از یک دهه بعد از آن آغاز شده و از سی سالگی به بعد به سمت بدخیمی خیز بر می‌­دارد و درمیانه دهه پنجم زندگی، شیوع بدخیمی به اوج خود می‌­رسد.

 پس با اندکی تامل در می­‌یابیم که اگر می­‌خواهیم نوجوانان کمتر به این عفونت مبتلا شوند و جوانان آینده کمتر در وضعیت پیش سرطانی و بانوان میانسال­مان در آینده­ای نه چندان دور، کمتر مبتلا به سرطان دهانه رحم شوند، سن مداخله و تمرکز بر پیشگیری اولیه (Primary Prevention)  در بازه سال‌های اول نوجوانی خواهد بود؛ سن پیشگیری سطح دو (Secondary Prevention)  که بر اساس مداخلات تشخیصی و درمانی زودهنگام است، در آغاز جوانی است، که بر همین اساس از ۲۰ سالگی به بعد معاینات و غربالگری­‌ها با انجام پاپ اسمیر اولویت می‌­یابد و پیشگیری سطح سه که شامل درمان­‌های پیشرفته و بازتوانی و کاهش آسیب­‌های وارده است، به میانسالی موکول می­‌شود.

 حال به نظر شما خرد و منطق به کدام سطح پیشگیری حکم می­‌دهد؟ این که با آگاهی­ بخشی، آموزش مهارت­‌های زندگی به ویژه قاطعیت و نه گفتن، پیشگیری از مصرف مواد محرک و الکل و نیز با انجام به موقع واکسیناسیون بر علیه اچ ­پی ­وی، به طور اساسی از این عفونت پیشگیری کنیم یا آن که اجازه دهیم کار به جاهای باریکتر برسد و آن وقت با درمان­‌های بسیار سخت­‌تر و پرهزینه­‌تر، تنها قدری از بار بیماری بکاهیم و کمی بر کیفیت و کمیت عمر مبتلایان بی‌فزاییم؟!

 ناگفته نماند که نه تنها سرطان دهانه رحم، بلکه سرطان­‌هایی چون سرطان­‌های آلت تناسلی، مقعد و حتی دهان و حلق نیز با انواع پرخطر ویروس پاپیلومای انسانی مرتبط هستند و انواع کم­‌خطر این ویروس نیز  با آن که معمولا کم‌عارضه و خود محدود شونده هستند به همان ضایعات زگیل تناسلی منجر می­‌شوند و نقش بسزایی در مشکلات روحی روانی جامعه داشته و حتی طبق شنیده‌­ها بخشی از آمار رسمی طلاق، امروزه به ابتلای یکی از زوجین به زگیل تناسلی مربوط می‌­شود.

به خود بیاییم؛ عفونت­‌های آمیزشی هم مانند بسیاری از پدیده­‌های دیگر، جزئی از زندگی امروز ما هستند و انکار و جدی نگرفتن آن‌ها فقط به پیچیدگی بیشتر منجر می­‌شود.

عفونت‌­های باکتریایی آمیزشی مانند گونوریا (عامل سوزاک) و کلامیدیا که قبلا با یک آنتی­بیوتیک ساده درمان می­‌شدند، اکنون در بسیاری موارد، به دلیل عدم آموزش و مراجعات دیرهنگام، مقاوم به درمان شده و بیماران را به شدت رنج می­‌دهند و در راس عواقب آن‌ها در صورت مزمن شدن، افزایش آمار ناباروری و نازایی است. مگر نه این که جمعیت ما پیر شده است؟ پس چرا برای پیشگیری از یکی از رایج‌ترین دلایل ناباروری چاره­ای نمی­‌اندیشیم؟ و حتی با حذف یارانه کاندوم ماجرا را بغرنج‌­تر می‌­کنیم؟ 

در سایت یونیسف و یا سازمان بهداشت جهانی یا هر مرجع بین­‌المللی که جست­و­جو کنیم خواهیم دانست که بیماری ایدز با وجود همه درمان­‌های معجزه‌­آسا و بسیار موفقی که امروزه بر علیه اچ ­آی­ وی وجود دارد، اولین بیماری منجر به مرگ در نوجوانان جهان است!

دیگر چه باید گفت تا اهمیت بازه سنی نوجوانی در راستای کاهش بار اچ­ آی ­وی، اچ ­پی ­وی و سایرعفونت‌­های آمیزشی و لزوم انجام کاری جدی و اساسی و در سطح ملی واضح شود؟ چرا هیچ برنامه جدی برای کم شدن مصرف الکل و مواد محرک، تدبیر یا اجرایی نشده است؟ چرا همانگونه که برای پیشگیری از سرطان کبد به همه نوزادان واکسن هپاتیت ب را تزریق می­‌کنیم، همه نوجوانان را مانند کشورهای پیشرفته علیه اچ­ پی­ وی واکسینه نمی‌­کنیم؟ مگر این دو چه تفاوتی با هم دارند؟ هر دو از دسته عفونت­‌های آمیزشی بوده و هر دو بسیار رایجند... و البته اچ­ پی­ وی بسیار رایج‌­تر... این همه یک بام و دو هوا برای چیست؟

اگر کاری نکنیم روزی خواهد رسید که مرثیه خوان این شعر خواهیم شد که

"چون توانستم، ندانستم چه سود /  چون بدانستم، توانستم نبود!"

پزشک فعال در زمینه پیشگیری ازآسیب­‌های اجتماعی*

انتهای پیام /

کد خبر: 1130256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      1 0
      درود بر دکتر عزیز مطالب شما بی نظیر هستند