حضور صهیونیست‌ها در وین تاثیری بر مذاکرات ندارد/ اسرائیلی‌ها بین بد و بدتر قرار گرفته‌اند

تحلیلگر مسائل غرب آسیا معتقد است که حضور نمایندگان رژیم صهیونیستی تاثیر چندانی بر مذاکرات ندارد و نتیجه مذاکرات به تصمیم سیاسی آمریکا و ایران وابسته است.

علیرضا تقوی‌نیا کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران درباره‌ هدف حضور تیمی از رژیم صهیونیستی در شهر وین اظهار کرد: واضح است که رژیم صهیونیستی ادامه غنی‌سازی سطح بالای ایران را یک خطر راهبردی برای خود می‌داند و از هر راهی سعی دارد آن را ناکام بگذارد و این مسئله به اولویت اول این رژیم تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال این است که حداقل امتیازات به ایران داده شود، گفت: این رژیم از طریق لابی‌های خودش در آمریکا فشار سیاسی می‌آورد و همزمان دیپلمات‌های خود را به وین می‌فرستد. صهیونیست‌ها بین بد و بدتر قرار گرفته‌اند. گزینه بدتر برای آن‌ها ادامه غنی‌سازی سطح بالای ایران است که پیامد آن عبور از نقطه گریز هسته‌ای و شکستن انحصار اتمی رژیم ‌صهیونیستی در منطقه است.

تقوی‌نیا ادامه داد: گزینه بد هم برای صهیونیست‌ها این است که آمریکا و کشورهای ۱+۴ با ایران به توافق رسیده و شرایط اقتصادی ایران که تحت فشار شدید بوده در شرایط بهتری قرار بگیرد. بنابراین تل‌آویو به دنبال توافق است اما توافقی که حداقل امتیازات را برای کشورمان به همراه داشته باشد.

این کارشناس غرب آسیا با تاکید بر راهبرد مشترک آمریکا و اسرائیل مبنی بر محدودکردن قدرت ایران گفت: از نظر آن‌ها ایران نباید قدرتمند شده و یک کشور مستقل در غرب آسیا و دنیا باشد. این راهبرد مشترک همه آنهاست و هر کاری هم توانستند انجام دادند که البته نتیجه‌ای نداد.

وی با اشاره به فشار حداکثری که در دوره ترامپ اعمال شد، افزود: با این فشارها نه تنها ساختار اقتصادی ایران دچار فروپاشی نشد و رفتار ایران در غرب آسیا تغییر نکرد بلکه هم ایران تهاجمی‌تر شد. از طرف دیگر هم فناوری اتمی ایران که توسط برجام محدود شده بود توسعه پیدا کرد.

تقوی‌نیا با اشاره به اینکه در حال حاضر سطح غنی‌سازی افزایش یافته است، عنوان کرد: به همین خاطر آنها مجبورند در مذاکرات امتیاز بدهند. آنها متوجه شده‌اند که راهبرد سابقشان غلط بود؛ پس در راهبرد جدید به دنبال این هستند که امتیازهای حداقلی به ایران بدهند.

وی با بیان اینکه واکنش ایران پس از حضور هیئت دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در وین صحیح بود، گفت: رفتار ایران مناسب بوده و از پذیرش حضور آمریکا در مذاکرات خودداری کرده‌ است. وقتی آمریکا در مذاکرات رسمی حاضر نیست؛ نگرانی از حضور صهیونیست‌ها بی‌معنی است. ما برای رسیدن به توافق شرط‌هایی داریم که آنها را اعلام کرده‌ایم.

این کارشناس حوزه بین‌الملل ادامه داد: از جمله مهمترین شرط‌های ایران، لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و سپس بازگشت ما به برجام است. لذا به عقیده من حضور نمایندگان صهیونیست‌ها تاثیر چندانی در این روند ندارد. این بستگی به تصمیم سیاسی آمریکا دارد که با ایران به توافق برسد یا نه؛ اما ما نباید مانند سال ۹۴ عجله کرده و یک توافق بد را امضا کنیم.

تقوی‌نیا در پایان به تفاوت درخواست کشورهای عربی برای شرکت در مذاکرات و حضور رژیم صهیونیستی در وین اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی در مذاکرات حاضر نشده است. تل‌آویو برخی دیپلمات‌ها را به وین فرستاده تا با مقامات آمریکایی و اروپایی ملاقات کنند. این حضور در چارچوب مذاکره دخالتی ندارد و با شرکت کشورهای عربی در مذاکرات تفاوت دارد.

به گزارش ایسکانیوز در روزهای گذشته یک هیئت دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در شهر وین حاضر شده و با میخائیل اولیانوف نماینده روسیه و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کردند.

انتهای پیام/

خبرنگار: بهنام مجدی‌زاده

کد خبر: 1130472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =