خاورمیانه دیگر اولویت آمریکا نیست/ لزوم گفت‌وگوی عربستان و امارات با ایران

یک کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است به دلیل اینکه آمریکا سرگرم نبرد با روسیه و چین به عنوان دو رقیب اصلی خود می‌باشد، بر خاورمیانه تمرکز ندارد و این به ضرر دوستان آمریکا در منطقه است؛ بنابراین آنها باید با ایران گفت‌وگو کنند.

حسن رویوران کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) درباره دلیل کاهش درگیری‌ها در یمن، عراق و سوریه گفت: من فکر نمی‌کنم این مسئله دلایل سیاسی داشته باشد. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نزدیک یک‌ سال است که در نزدیکی شهر مارب هستند. به‌طورکلی انصارالله بعد از توافق با قبایل هر منطقه، وارد آن شهر می‌شود. انصارالله هیچ‌وقت با جنگ تن‌به‌تن به منطقه‌ای وارد نمی‌شود. ورود به شهر مارب مقدماتی دارد که این مقدمات هنوز فراهم نشده است.

وی تاثیر مذاکرات وین بر تحولات منطقه‌ای را رد کرد و گفت: فکر نمی‌کنم در نقاط دیگر هم تغییری در موضع مقاومت رخ داده باشد. گفت‌وگوهای وین جریان دارد اما این گفت‌وگوها صرفا در این چند هفته نبوده و از چند ماه پیش در جریان است. بنابراین ارتباطی میان مسائل میدانی و مذاکرات وین وجود ندارد.

رویوران با تاکید بر اینکه ایران در موضوعات موشکی و منطقه‌ای با آمریکا مذاکره نمی‌کند، افزود: اکنون بحث مبادله زندانیان مطرح است و ایران پذیرفته تا گفت‌وگوهایی در این زمینه صورت بگیرد. ممکن است عمان هم در حال میانجیگری در این موضوع باشد و سفر وزیرخارجه‌ این کشور به تهران هم در چارچوب همین مسئله قابل ارزیابی است. البته این موضوع هم در مذاکرات وین مطرح نیست و جدای از آن پیگیری می‌شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر جنگ اوکراین و روسیه بر معادلات منطقه گفت: افزایش تنش بین روسیه و ناتو در اوکراین عملا اولویت‌های غرب را تغییر می‌دهد. در گذشته اولویت غرب، تمرکز بر خاورمیانه بود ولی اکنون اولویت آمریکا، روسیه به عنوان یک رقیب نظامی و چین به عنوان یک رقیب اقتصادی است. این تغییر اولویت‌ها توجه آمریکا به خاورمیانه را کم می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که رژیم صهیونیستی گفت‌وگوهای وین را دنبال کرده و مخالف هرگونه توافق است به همین مسئله برمی‌گردد. کاهش توجه و علاقه‌مندی آمریکا به منطقه ایجاب می‌کند که این کشور یا تنش‌ها را حل کرده یا در مناطق درگیری آتش بس برقرار کند. اگر مذاکرات وین هم به‌نتیجه برسد منجر به کاهش حضور نظامی آمریکا در منطقه خواهد شد.

این تحلیلگر روابط بین‌الملل با بیان اینکه خروج آمریکا از افغانستان اولین مرحله خروج ایالات متحده از منطقه بود عنوان کرد: البته این به معنای عقب‌نشینی کامل آمریکا از منطقه نیست. حضور آمریکا کم شده و خاورمیانه دیگر اولویت این کشور نخواهد بود. این مسئله به زیان طرفداران آمریکا در منطقه است. اگر عربستان با ایران گفت‌وگو می‌کند به این دلیل است که ریاض دیگر دلگرم به حضور آمریکا نیست و احساس می‌کند باید با تهران کنار بیاید.

وی در پایان با اشاره به سفر رئیس‌جمهور کشورمان به قطر تصریح کرد: سفر آقای رئیسی به قطر نقطه عطفی در تحولات منطقه ‌بود. دو نظام ایران و قطر در سیاست‌ها، اتحاد و ائتلاف‌ها، و حتی ساختارهای منطقه‌ای با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند؛ اما علی‌رغم همه این تفاوت‌ها هر دو کشور اراده همکاری با یکدیگر داشتند لذا چندین توافقنامه امضا شد. این نشان می‌دهد که عربستان و امارات هم باید از همین الگو پیروی کرده و با ایران کنار بیایند نه اینکه با کشورمان دشمنی کنند. شرایط گذشته تغییر کرده‌است. شرایط جدیدی به وجود آمده و توافق ایران و قطر از نسل جدید توافق‌های منطقه‌ای است.

انتهای پیام/

خبرنگار: بهنام مجدی‌زاده

کد خبر: 1130542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =