دولت تبدیل به واردکننده برنج شده است/ مافیای برنج داریم؟

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: دولت به جای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، خود دولت تبدیل به واردکننده برنج شده است.

مسیح کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در تشریح روایت گرانی برنج طی یک سال گذشته، گفت: در دولت دوازدهم چون متولی بازار وزارت صمت بود، برایشان ترسیم کردیم که اگر سیاستگذاری اشتباهی صورت گیرد، وضعیت ما در ۱۴۰۰ به کدام سمت می‌رود. آنها هم پذیرفتند که دوره ممنوعیت واردات برنج خارجی برداشته و این نوع برنج به کشور وارد شود. البته این کار با تمام استدلال‌هایی بود که آوردیم و گفتیم ما هیچ تهدیدی برای برنج داخلی نیستیم. ولی وزارت جهاد در آن زمان با این مساله مخالفت کرد چون نگاه تولید محور داشت و می‌خواست از کشاورز ایرانی حمایت کند.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم وقتی تنظیم بازار به سمت وزارت جهاد رفت، عملا این وزارتخانه نباید نگاه تک محوری خود را دنبال می‌کرد. باید به صورت کلان به این مساله نگاه می‌کردند و همزمان با مصرف کننده، شرایط اقتصادی کشور و موارد دیگر را هم مورد توجه قرار می‌دادند.

کشاورز گفت: با همین نگاه تک بعدی و تولیدمحور تصمیم گرفتند دوره ممنوعیت واردات برنج برقرار شود. به همین خاطر دچار کمبود برنج خارجی شدیم که باعث شد برنج ایرانی دچار افزایش قیمت غیرقابل کنترل شود. الان هم بعید می‌دانم برای شب عید اتفاق خاصی بیافتد. مگر اینکه برای سال آینده با توجه به شرایط سیاسی کشور، اتفاق جدیدی رقم بخورد.

گرانی دوباره برنج در راه است؟

دبیر انجمن واردکنندگان برنج عنوان کرد: در دورانی که ممنوعیت واردات برنج اعمال می‌شد، به اندازه کافی برنج وارد کشور نشد و باعث گرانی هر دو نوع برنج خارجی و ایرانی شد. الان هم در حد تامین نیاز برنج کشور واردات صورت می‌گیرد. تا امروز در بخش واردات برنج، حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن از برنامه عقبیم. شب عید باید ۳۰۰ هزار تن وارد کنیم و ۲۵۰ هزار تن برای ابتدای سال ۱۴۰۱ و ماه مبارک رمضان باید وارد شود. این جزء برنامه‌های ماست و دولت باید کمک کند. متاسفانه با سیاستگذاری‌هایی که از دولت جدید می‌بینیم، احتمال می‌دهیم که نه تنها این تامین انجام نشود، بلکه کمبود ایجاد شده و دچار گرانی شویم.

کشاورز گفت: از طرفی سیاستگذاری‌های انجام شده از سوی دولت خوب نبوده. مثلا به جای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، خود دولت تبدیل به واردکننده برنج شده است. یعنی شرکت بازرگانی دولتی برای تنظیم بازار برنج توزیع می‌کند و اختلاف قیمت آن با برنجی که ما وارد می‌کنیم، باعث رکود شده و عملا به دست مصرف کننده نمی‌رسد.

وی ادامه داد: الان سیاستگذاری سومی از سوی دولت وارد کار شده و قیمت‌گذاری دستوری در حال اجراست. می‌دانیم برنجی که در کشور تولید می‌شود و برنج وارداتی تنوع دارد و با توجه به تعرفه و تغییرات ارز نیمایی، امکان قیمت‌گذاری دستوری ندارد. اگر زمانی قیمت دستوری داشتیم، به این دلیل بود که نرخ ارز ۴۲۰۰ داشتیم.

قیمت‌گذاری دستوری برنج اشتباه است

دبیر انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: اگر بخواهیم قیمت دستوری را تحمیل کنیم، ممکن است تولیدکننده یا واردکننده، برنجی عرضه نکند و اقدام به احتکار برنج کند. دولت هیچ وقت نظر بخش خصوصی را نخواسته و همیشه تصور کرده می‌تواند تجارت را به صورت دولتی مدیریت کند.

وی در پاسخ به وجود مافیا در بازار برنج، گفت: مافیای برنج در بخش خارجی به معنای انحصار است. اما الان هر بازرگانی در هر سطحی با استفاده از کارت بازرگانی امکان واردکردن برنج را – با دریافت تاییدیه بهداشت- دارد. یعنی انحصار در بخش برنج خارجی نداریم و هر کسی که برایش توجیه اقتصادی داشته باشد، می‌تواند اقدام به واردات برنج کند.

کشاورز گفت: در بخش برنج داخلی، نمی‌توانیم کشاورز را مافیا بدانیم. بلکه معمولا افراد دلالی در این بازار هستند که با سناریوهای مختلف، بازار را مافیایی می‌کنند. مثلا می‌گویند ما ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید داریم. در حالی که جهاد رقم یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن را اعلام می‌کند. قصد آنها این است که جلوی واردات گرفته شود. وقتی مافیا فهمید که دیگر قرار نیست برنجی وارد شود، برنجی که در اختیار دارد را به قیمت سرسام آور می‌فروشد. گرانی برنج امروز به نفع چه کسی است؟ به نفع افراد خاصی است که با سناریویی دولت را وادار کردند جلوی برنج خارجی گرفته شود.

کد خبر: 1130564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =