دولت نسبت به پرداخت بدهی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی اقدام کند/ ضرورت دسترسی محققان به یافته‌های علمی جدید

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم با اشاره به قطع دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی به علت بدهی اظهار کرد: دولت باید نسبت به پرداخت این بدهی اقدام کند و اعتبارات لازم را به این امر اختصاص دهد.

عبدالساده نیسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به دسترسی نداشتن برخی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی دنیا به علت بدهی دانشگاه‌ها اظهار کرد: وزارت علوم موضوع بدهی برخی از دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی را پیگیری می‌کند. دولت باید نسبت به پرداخت این بدهی اقدام کند و اعتبارات لازم را به این امر اختصاص دهد.

وی ادامه داد: مسئولان مربوطه باید توجه داشته باشند ممکن است اعتباراتی در برخی از حوزه‌ها هزینه کنند که نتیجه آن در امروز و فردا به ثمر نرسد. اگر امروزه برخی از هزینه‌ها در حوزه‌های خاص  صرف نشود، ممکن است نتیجه مطلوبی در آینده حاصل نشود.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم گفت: در تمام کشورهای جهان برای اینکه یک محقق بتواند در مسیر علم و دانش حرکت کند، باید بداند کشورهای مختلف در زمینه‌های علمی در کدام مسیر حرکت کرده‌اند. تمام یافته‌های علمی و پژوهشی جدید در پایگاه‌های علمی و اطلاعاتی وجود دارد. اگر نتوانیم به این پایگاه‌ها دسترسی داشته باشیم و نتوانیم منابع علمی برای محققان داشته باشیم، کشور متضرر خواهد شد.

گفتنی است مهرداد عضو شورای صنفی دانشگاه تربیت مدرس ۲۵ آذر ماه در گفت‌وگو با ایسکانیوز از  بدهی دانشگاه تربیت مدرس به پایگاه‌های داده مقالات خبر داد و گفت: مسئولان دوره‌های قبل دانشگاه با چندین پایگاه داده ایرانی و خارجی در راستای استفاده از مقالات قرارداد بسته‌اند، اما چندین سال است که بدهی آنان پرداخت نشده است.

فرهاد دانشجو سرپرست دانشگاه تربیت مدرس نیز در گفتگویی اعلام کرد: دانشگاه تربیت مدرس از سال ۹۴ تاکنون حق ارتباط با منابع اطلاعات علمی را پرداخت نکرده است و در نتیجه ما با بدهی بیش از یک میلیون یورویی (۴۵ میلیارد تومان) مواجه شده‌ایم که اگر پرداخت نشود، دسترسی به این منابع اطلاعاتی قطع خواهد شد. هرچند که در حال حاضر هم دسترسی به ۷-۸ مورد از این منابع قطع شده و برخی دیگر (۲-۳ مورد) در حال قطع شدن است.

از قرار معلوم، این موضوع تنها شامل دانشگاه تربیت مدرس نمی‌شود و دسترسی برخی دانشگاه‌های دیگر به پایگاه‌های علمی دنیا به علت بدهی قطع شده است. این بدهی دولت نهم و با شروع نوسانات ارز آغاز شده و به دلیل تحریم و عدم امکان جا به جایی پول، این بدهی روی هم انباشته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1130610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =