سهام پرسپولیس و استقلال عرضه اولیه نمی‌شود

کارشناس بازار سرمایه گفت: معمولا شرکت‌های بازار پایه در بازار پایه درج و عرضه اولیه نداریم و بعد درج معاملات و خرید و فروش صورت می‌گیرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، کوروش آسایش گفت: زمانی که شرکت می‌خواهد وارد بازار سرمایه شود در ابتدا پذیرش می‌شوند. یعنی مورد موافقت قرار می‌گیرد که این شرکت به طور کلی یک سری الزامات را رعایت کند.

برای این که نماد درج شود و ما نماد را ببینم، قبل از این که معاملات آن آغاز شود باید شرکت اقداماتی را انجام دهد از جمله این که صورت‌های مالی و اطلاعات آن شرکت به صورت شفاف روی سامانه کدال بارگذاری شود و اقداماتی را در سپرده گذاری مرکزی انجام دهد.

در کل بعد از درج و بعد از تایید در یک روز خاص بعد از اطلاع رسانی معاملات آن آغاز می‌شود.

شرکت‌ها حداکثر ۶ ماه پس از پذیرش این فرصت را دارند که سهام شان را عرضه کنند زمانی هم که درج شد حداقل ۵ روز و حداکثر ۴ ماه بعد از درج باید سهام در بازار عرضه شود.

او گفت: بنابر این گام اول این است که شرکت‌ها بعد از ثبت در سازمان بورس پذیرش شوند معمولا شرکت‌های بازار پایه در بازار پایه درج و عرضه اولیه نداریم و بعد درج معاملات و خرید و فروش صورت می‌گیرد زمانی که درج شد و معاملات صورت گرفت شناوری آن کم و زیاد می‌شود و افراد دیگری می‌توانند خرید و فروش انجام دهند، اما شرکتی که پذیرش شده و عرضه اولیه می‌شود روند آن متفاوت است.

شرکتی که عرضه اولیه دارد  از ابتدا وارد بازارهای اصلی به جز بازار پایه می‌شود.

انجام معاملات در بازار پایه فرابورس منوط بر این است که شخص سرمایه گذار بیانیه ریسک مربوطه را امضا کنند و اعلام کند که از کلیه ریسک‌های موجود بر این شرکت‌ها آگاهی لازم را دارد. ثبت این دو تیم نزد سازمان و درج آن‌ها در بازار پایه فرابورس به منزله تایید سودآوری و یا تایید وضعیت عملکرد آن‌ها نیست.

به گفته این کارشناس در توضیح افزایش سرمایه از محل صرف سهام باید گفت اگر شرکت اندوخته یا سود انباشته‌ای نداشته باشد که بخواهد از آن محل افزایش سرمایه دهد، می‌تواند از محل آورده نقدی سهامداران و با قیمتی بالاتر از قیمت اسمی سهم اقدام به افزایش سرمایه کند؛ در این حالت به سهامداران فعلی فرصت شرکت در این افزایش سرمایه از محل اعطای حق تقدم داده می‌شود که به آن افزایش سرمایه با استفاده از صرف سهام با حفظ حق تقدم گفته می‌شود.

در شرایطی که سهامداران حق استفاده از حق تقدم را از خود سلب کنند و سهام جدید را به سهامداران جدید واگذار کنند، افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم رخ می‌دهد.

دو تیم استقلال و پرسولیس قرار است در بازار پایه فرابورس درج نماد شوند و عرضه اولیه در کار نخواهد بود. بر اساس اطلاعات قبلی مردم قرار است از افزایش سرمایه از محل صرف سهام اقدام به خرید سهام سرخابی ها کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1130740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =