سال‌ها آب را در کشور به اشتباه مدیریت کرده‌ایم

مشاور نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با انتقاد از اشتباهات مدیریتی در حوزه آب، بر لزوم اصلاح حکمرانی آبی در کشور تأکید کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز از اصفهان، سجاد انتشاری مشاور نماینده مردم اصفهان در امور آب گفت: مسأله آب ابعاد مختلف اقتصادی، حقوقی، سیاسی و فنی دارد. بنابراین از هر جنبه‌ای نگاه کنیم چالش‌ها و مسائل گوناگونی وجود دارد. بهبود سیستم قضایی یکی از راهکارهای حل تعارضات و چالش‌ها است.

انتشاری با تأکید بر لزوم نگاه جامع و ملی به مسأله آب گفت: باید ابتدا نگاهی جامع به مسأله آب داشته باشیم و ثانیاً بدانیم بخشی از چالش‌ها ناشی از حکمرانی نامناسب در حوزه آب است. این چالش‌ها باید اصلاح شود تا راه‌حل‌های فنی بتوانند راه خود را باز کنند. حکمرانیِ مطلوب شامل مسائل دیگری هم‌چون مدیریت فرهنگی نیز می‌شود و باید به ابعاد فرهنگی بحران آب توجه کرد.

این پژوهشگر هیدرولوژی اجتماعی ادامه داد: در حکمرانی کنونی، شفافیت کافی وجود ندارد و سازوکارهای بازدارنده تخلف، فساد و تعارض منافع برقرار نیست و مدیریتِ مشارکتی ضعیف است. در این فضا، افرادی که از منابع آب تأثیر می‌پذیرند، در فرآیندهای مدیریتی مشارکت ندارند و تعارض منافع و فساد، بخشی از مشکلات است.

وی افزود: چالش‌های حکمرانی آب در کل کشور یکسان است، اما در برخی مناطق پررنگ‌تر است؛ مثلاً در حوضه زاینده‌رود، چون حوزه‌ای بین استانی است و بحران آب در این حوزه بیشتر ناشی از مناقشات بین کشاورزان و بخش‌‎های مختلف است، بحث حقابه‌ها پررنگ‌تر می‌باشد. در حالی که مسائل مربوط به آب در حوزه‌های دیگر ممکن است متفاوت باشد.

پژوهشگر مؤسسه IHE دانشگاه دلفت هلند با تأکید بر ضرورت ارائه راه‌حل‌های کارآمد گفت: شفافیت تعارض بین ذی‌نفعان، سازوکارهای بازدارنده از تخلف، ارتقا و بهبود سیستم قضایی، هماهنگی بین سازمان‌ها و استفاده از ظرفیت‌های مردمی، از جمله راهکارهای حل هر یک از چالش‌های موجود است.

سجاد انتشاری با انتقاد از شیوه مدیریت منابع آب در کشور گفت: باید بپذیریم سال‌ها به اشتباه آب را مدیریت کرده‌ایم و تا وقتی نقطه اصلاح حکمرانی که تحول سیستمی است صورت نگیرد، اتفاقی رخ نخواهد داد. باید بر اساس دانش و خردجمعی بررسی‌ شود و تغییرات صورت گیرد.

خبرنگار: آیدا فوقی

انتهای پیام./

کد خبر: 1130759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =