محدویت کارآفرینان ورزشی برای استفاده از خدمات بیمه تامین اجتماعی/ مشاغل کارآفرینی ثبت رسمی نشده‌اند

دانش‌آموخته دکتری تربیت بدنی معتقد است که کارآفرینان ورزشی، نمی‌توانند از خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند چون در ایران مشاغل کارآفرینی ثبت رسمی ندارند.

تقی عاشوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که یکی از مهم‌ترین مشکلات امروز در کشور ما بیکاری است، اظهار کرد: حتی می‌توان گفت بیکاری در کشور ما تنها به عنوان یک مشکل مطرح نیست و به بحران تبدیل شده است.

دانش‌آموخته دکتری تربیت بدنی با اشاره به این که زمینه مطالعاتی و علاقمندی من کارآفرینی است، افزود: شناسایی فرصت‌های کارآفرینانه، یکی از مهم‌ترین مسائل حوزه کارآفرینی است. یکی از دلایل بیکاری دانش‌آموختگان رشته تربیت بدنی هم، ناآگاهی آن‌ها از فرصت‌های کارآفرینانه این رشته است.

وی با تصریح بر این که رشته تربیت بدنی در ایران حدود ۴۰ سال پیش با دبیری تربیت بدنی شروع شده است، گفت: به طوری که تنها شغل برای فارغ‌التحصیلان رشته تربیت بدنی، ورود به حیاط مدرسه بود. هرچند در ۲۰ سال گذشته، تربیت بدنی مفهوم گسترده‌تری پیدا کرد؛ اما همچنان همان فرصت‌های اشتغال قبلی در دسترس فارغ‌التصیلان تربیت بدنی بود.

عاشوری در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از دلایل این موضوع، آشنا نبودن فارغ‌التحصیلان رشته تربیت‌بدنی با مفهوم کارآفرینی و فرصت‌های کارآفرینی بوده است. ورزش حوزه‌ای بین‌رشته‌ای است که قابلیت انطباق با بقیه حوزه‌ها را هم دارد. برای مثال حوزه‌های‌ رسانه ورزشی، گردشگری ورزشی یا در معماری اماکن ورزشی مطرح هستند.

حمایت مالی وزارت ورزش از رساله بسیار ناچیز بود

این دانش‌آموخته دانشگاه مازندران با تاکید بر این که پایان‌نامه من با موضوع (فرصت‌های کارآفرینی شغلی در صنعت ورزش) به عنوان طرح پژوهشی از سوی وزارت ورزش تایید شد و مورد حمایت هم قرار گرفت، یادآور شد: اما با وجود این که من کارمند وزارت ورزش و جوانان بوده و هستم، برای انجام این پایان‌نامه ناچار شدم ۶ ماه مرخصی بدون حقوق بگیرم. حمایت مالی وزارت ورزش هم یکسال پس از فارغ‌التحصیلی به حساب من واریز شد که البته بسیار ناچیز بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با وجود تاکید و حمایت کارگروه کارآفرینی وزارت ورزش و نامه درخواست از سوی کارگروه؛ اما مدیر کل منابع انسانی وقت با این نامه مخالفت کرد و من مجبور شدم برای انجام رساله‌ مرخصی بدون حقوق بگیرم.

عاشوری درباره کاربردهای پژوهش خود گفت: قرار بود تعدادی شغل از سوی وزارت ورزش به وزارت کار برای ثبت رسمی مشاغل معرفی شود؛ اما تغییراتی که در وزارتخانه اتفاق افتاد، سبب شد که این پژوهش کاربردی به مرحله اجرا نرسد و ناقص بماند. من هم اکنون مسئول کمیته استانداردسازی مشاغل انجمن صنعت ورزش ایران هستم و پیگیر این موضوعم. 

 دانش‌آموخته دکتری تربیت بدنی با بیان این که یکی از مشکلات کارآفرینان ورزشی، بیمه تامین اجتماعی در حوزه ورزش است چون در ایران مشاغل کارآفرینی ثبت رسمی ندارند. محدود بودن تعداد مشاغل ثبت شده به صورت رسمی در کشور، همکاری کارآفرینان با بیمه تامین اجتماعی را غیرممکن می‌کند. قرار بود با ثبت مشاغل، مشکل بیمه مشاغل کارآفرینی حل شود؛ اما ناقص ماند و قرار شد در آینده انجام شود که متاسفانه با تغییرات مدیریتی پس از انتخابات ریاست جمهوری رها شد.

گفتنی است؛ عاشوری در رساله دکتری خود با عنوان «طراحی مدل فرصت‌های کارآفرینی شغلی در صنعت ورزش ایران» با بیش از ۱۰۰ نفر مصاحبه داشته است. وی برای انجام این مصاحبه‌ها با کارشناسان به شهرهای زیادی سفر کرده، حتی در جلسات کارگروه وزارت ورزش هم شرکت داشته و در مجموع بیش از یک سال و نیم وقت صرف کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1130831

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =