رئیسی: اراده‌ای جدی برای گسترش مناسبات با ایران از سوی قطر وجود دارد

سید ابراهیم رئیسی در جمع ایرانیان مقیم قطر گفت: افزایش حجم تعاملات اقتصادی با همسایگان گواه آن است که در گذشته به این ظرفیت‌ها توجه کافی نشده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور شامگاه دوشنبه در دیدار ایرانیان مقیم قطر با بیان اینکه ارتباطات مردم کشورهای منطقه ریشه در اعتقادات، باورها و فرهنگ مشترک آنها دارد، گفت: تمدن و مدنیتی که به نام دین در این منطقه رقم خورده، ثروتی عظیمی است که همواره باید برای تقویت آن کوشید و اجازه نداد در عصر ارتباطات دیجیتالی مورد هجوم و بی‌توجهی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ایرانیان خارج از کشور سرمایه‌های ایران اسلامی هستند، اظهار داشت: امروز در مذاکرات با امیر قطر و در گفتگویی که با نخست وزیر این کشور داشتم، اراده‌ای جدی برای گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی وجود دارد، شما ایرانیان مقیم قطر می‌توانید در تحقق این اراده نقش بسیار مؤثری داشته باشید.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه این فرهنگ اصیل باید به نسل‌ها منتقل شود، افزود: فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی و آنچه مربوط به مردم منطقه است، از ورای مرزهای جغرافیایی ما را کنار هم قرار داده است، اگرچه به‌عنوان دولت موظف به صیانت از این فرهنگ هستیم، اما دولت یا رایزن‌های فرهنگی به‌تنهایی نمی‌توانند از عهده صیانت از این فرهنگ بربیایند، لذا همه دستگاه‌ها از جمله مدارس ایرانی خارج از کشور و همه آحاد ایرانیان خارج از کشور باید نسبت به این مسئله احساس مسئولیت کنند.

رئیسی با ابراز اینکه ایرانیان خارج از کشور نیز مانند ایرانیان داخل کشور دارای حقوقی هستند و دولت نسبت به آنها هم تکالیف و وظایفی دارد، اضافه کرد: همه ایرانیان خارج از کشور باید نسبت به حفظ رابطه خود با فرهنگ سرزمین مادری خود تلاش کنند و دستگاه‌های اداری کشور نیز موظف هستند که این رابطه را تسهیل کنند.

وی با یادآوری اینکه ایرانیان خارج از کشور بهترین جا برای سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی را ایران اسلامی می‌دانند، تصریح کرد: باید زمینه حضور و فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور در داخل مرزهای ایران بیش از پیش تسهیل شود، البته اقدامات خوبی در این راستا در حال انجام است که رفع موانع صدور مجوزهای کسب‌وکار یکی از این اقدامات ارزنده است.

رئیس‌جمهور با دعوت از ایرانیان خارج از کشور که در بخش‌های اقتصادی فعال هستند برای حضور و فعالیت در کشورمان خاطرنشان کرد: همه موظف هستیم تلاش کنیم صادرات ایران افزایش یابد. امروز متأسفانه سهم ما در اقتصاد منطقه در جایگاه شایسته خود قرار ندارد، در حالی که تولیدات ایرانی در منطقه مورد توجه و از استاندارد قابل قبول و قابل رقابتی با کشورهای مدعی برخوردار هستند.

رئیسی ادامه داد: در مذاکرات با امیر قطر و در گفتگویی که با نخست وزیر این کشور داشتم، اراده‌ای جدی برای گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی وجود دارد لذا شما ایرانیان مقیم قطر می‌توانید در تحقق این اراده نقش بسیار مؤثری داشته باشید.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌رغم اراده دشمنان در عرصه‌های مختلف و از جمله در عرصه‌هایی که تحت شدیدترین تحریم‌ها و فشارها بود، پیشرفت‌های چشمگیری داشته است، همین پیشرفت‌ها باعث شده است امروز مقامات آمریکا رسماً اعتراف کنند که سیاست فشار حداکثری در برابر مقاومت حداکثری ملت ایران شکست مفتضحانه‌ای خورده است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه دولت سیزدهم ظرفیت‌های فراوان همکاری با همسایگان را محور توسعه روابط خارجی خود قرار داده است، افزود: در ماه‌های سپری‌شده از آغاز فعالیت دولت مردمی، در نتیجه تقویت ارتباطات با همسایگان حجم صادرات و مبادلات تجاری با بعضی کشورها تا سه برابر رشد کرده است که این نشان می‌دهد در گذشته به این ظرفیت‌ها توجه کافی نمی‌شده است.

آیت‌الله رئیسی با ابراز اینکه "امروز فضایی بسیار مناسب و مساعد برای کار و تلاش در ایران فراهم است"، اظهار داشت: این ظرفیت‌ها می‌تواند با همت شما ایرانیان عزیز که سرمایه‌های ایران در خارج از کشور هستید، بالفعل شود، لذا سعی کنید همواره ارتباط خودتان و فرزندان‌تان را با ایران حفظ و تقویت کنید.

وی با تأکید بر اینکه "تردید ندارم که آینده این کشور بسیار روشن و امیدوارکننده است"، تصریح کرد: این حرف صرفاً یک ادعا نیست، بنده کشور و ظرفیت‌های آن را می‌شناسم، به‌ویژه از وقتی که مسئولیت اجرایی کشور را بره‌عهده گرفته‌ام، بیش از گذشته به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور امیدوار شده‌ام".

انتهای پیام/

کد خبر: 1130839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =