ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ /  مجلس شرایط بررسی پرونده مودیان مالیات بر ارزش افزوده را مشخص کرد

جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۴ اسفند) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۲۰۴ نماینده آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

آغاز بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه / سقف تسهیلات فاینانس طرح‌های دولتی و غیردولتی برای ۱۴۰۱ تعیین شد

طبق اعلام هیات رئیسه مجلس، ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در دستور کار نمایندگان است.

 مجلس شرایط بررسی پرونده «مودیان مالیات بر ارزش افزوده» را مشخص کرد

مجلس با تصویب بندی از لایحه بودجه سال آینده، شرایط بررسی پرونده «مودیان مالیات بر ارزش افزوده» را مشخص کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز صبح و در ادامه بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با تصویب بند (ب) تبصره (6) ماده واحده لایحه،‌ شرایط بررسی پرونده مودیان مالیات بر ارزش افزوده را تعریف کردند.

بر اساس این مصوبه، در سال آینده «به وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی کشور) اجازه داده می‌شود ظرف یک‌سال، آن بخشی از پرونده‌های مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده دوره‌های سنوات 1387 تا 1397 را که اظهارنامه‌های خود را در موعد مقرر تسلیم کرده‌­اند و تاکنون مورد رسیدگی قرار نگرفته‌اند، بر اساس دستورالعملی که به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور ظرف یک‌ماه بعد از ابلاغ قانون تهیه می‌شود و به ‌تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد، بدون رسیدگی، قطعی کند».

این درآمد «به بند مالیات سهم دولت به ردیف درآمدی شماره  110516جدول شماره (5) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور عوارض سهم شهرداری‌ها و دهداری‌ها حسب مورد به حساب‌های مربوطه واریز می‌شود».

 مجلس کارمزد معامله‌گران اولیه اوراق مالی اسلامی را معاف از مالیات کرد

نمایندگان مجلس با معافیت مالیاتی کارمزد تعهد پذیره‌نویسی و کارمزد معامله‌گران اولیه اوراق مالی اسلامی دولت که در سال ۱۴۰۱ منتشر می‌شود، موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 4 اسفند) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بند (ز) تبصره (5) ماده واحده لایحه بودجه 1401 موافقت کردند.

از 230 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس 187 نماینده به این بند رأی موافق داده و 10 نماینده رأی مخالف و 5 رأی هم ممتنع بود.

در بند (ز) تبصره (5) ماده واحده لایحه بودجه آمده است: اوراق و اسناد این تبصره و کارمزد تعهد پذیره‌نویسی و کارمزد معامله‌گران اولیه اوراق مالی اسلامی دولت (منتشرشده در سال 1401) مشمول مالیات به نرخ صفر می‌شود. همچنین معاملات بین ارکان انتشار و دریافت‌ها و پرداخت‌های مربوط به انتشار اوراق موضوع این تبصره، صرف‌نظر از استفاده یا عدم ‌استفاده از نهادهای واسط، مشمول معافیت‌ها و مستثنیات حکم ماده (۱۴) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1/2/1394 می‌شود.

کلیه کارمزدهای انتشار و معاملات اوراق دولت در بازارهای اولیه و ثانویه به نحوی تعیین گردد، که خرید و فروش روزانه اوراق دولت را اقتصادی نماید.

همچنین نمایندگان با جز (1) بند (ی) بخش درآمدی تبصره (5) این لایحه موافقت کردند که در این بخش آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ سی هزار میلیارد (30.000.000.000.000)ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند که پیش‌بینی شده است از این منابع جهت احداث، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش با اولویت مدارس عشایر و دانشگاه فرهنگیان استفاده شود. لازم به ذکر است که نمایندگان هنوز بخش هزینه‌ای این جزء را بررسی نکرده‌اند.

بر اساس این گزارش همچنین نمایندگان با بخش درآمدی جز (2) بند (ی) تبصره (5) موافقت کردند که در این بخش آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ بیست هزار میلیارد(20.000.000.000.000)ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند که بر اساس پیش‌بینی انجام گرفته مقرر است از این منابع جهت تعمیر، نگهداری، بازسازی و مقاوم‌سازی فضای فیزیکی فرسوده و یا درحال تخریب دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی استفاده شود. لازم به ذکر است که نمایندگان هنوز بخش هزینه‌ای این جزء را بررسی نکرده‌اند.

همچنین وکلای ملت با بخش درآمدی جز (3) بند (ی) تبصره (5) لایحه بودجه موافقت کردند که بر اساس این بخش به دولت اجازه داده می شود مبلغ بیست هزار میلیارد(20.000.000.000.000)ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند، بر اساس پیش‌بینی از این منابع برای آب و راه روستایی، اجرای طرح‌های روستائی و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهد شد. لازم به ذکر است که نمایندگان هنوز بخش هزینه‌ای این جزء را بررسی نکرده‌اند.

بر اساس این گزارش نمایندگان با بخش درآمدی بند الحاقی (1) بند (ی) تبصره (5) لایحه مذکور موافقت کردند که در این بند آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف یکصد هزار میلیارد(100.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال انواع اوراق مالی اسلامی از جمله اسناد خزانه اسلامی که منطبق بر قوانین و مقررات و در چهارچوب عقود اسلامی باشد را منتشر نماید.

کد خبر: 1130939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =