پرونده پرداخت غرامت جنگ عراق به کویت بسته شد / واکنش مقام‌های عراقی به خروج از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد

بسته شدن پرونده غرامت عراق به کویت به خاطر اشغال این کشور در سال ۱۹۹۰ میلادی و خروج بغداد از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد با واکنش مقامات مختلف عراقی روبرو شد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری روسیا الیوم، شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه ای با اجماع و به طور رسمی مجوز کمیته ویژه سازمان ملل درخصوص پرداخت غرامت ناشی از زیان های حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ میلادی را لغو کرد.

سازمان ملل در این قطعنامه اعلام کرد که کمیته یاد شده ماموریت خود را به پایان برده است.

این قطعنامه با استقبال «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق در جلسه شورای امنیت روبرو شد و وی در سخنانی تاکید کرد: عراق صفحه مهمی از تاریخ خود را که بیش از ۳۰ سال ادامه داشت، به پایان برد.

وی در عین حال افزود: عراق صفحه جدیدی می گشاید و براساس آن برای تقویت چارچوب های همکاری با جامعه بین المللی و در صدر آنها سازمان ملل تلاش می کند.

برهم صالح رئیس جمهور عراق نیز امروز چهارشنبه تاکید کرد که با بسته شدن پرونده غرامت های عراق به کویت، ما فصل هولناکی از جنگ بیهوده رژیم استبدادی را پشت می گذاریم که هزینه آن را ملت ما و همه منطقه پرداخت کرد.

وی تصریح کرد: امروز عراق به سمت یک سیاست خارجی حرکت می کند که بر پایه بهترین روابط با برادران و همسایگانمان و جامعه بین المللی و نیز حمایت از امنیت و صلح منطقه به عنوان یک منفعت مشترک برای همگان استوار است ".

حنان الفتلاوی نماینده پارلمان عراق نیز دیگر مقام عراقی بود که به قطعنامه شورای امنیت برای خارج کردن عراق از اقدامات ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل واکنش نشان داد و در توییتی با اشاره به ماجراجویی های نظامی رژیم صدام علیه همسایگان نوشت: "به یاری خداوند، در نهایت عراق از فصل هفتم خارج و پرونده غرامت های کویت بسته شد.. یکی از نتایج حماقت های رژیم استبدادی.

وزارت خارجه عراق نیز به طور رسمی بر خروج عراق از ذیل اقدامات فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد بعد از پرداخت کامل همه تعهدات مالی خود تاکید کرد و دفتر سازمان ملل در عراق (یونامی) نیز امروز چهارشنبه به نوبه خود اعلام کرد که این شورا به ماموریت کمیته پرداخت غرامت عراق به کویت پایان داد.

این دفتر افزود: عراق برای همکاری گسترده در راستای اجرای تعهداتش و ابراز حسن همجواری شایسته تقدیر است.

کمیته غرامت سازمان ملل متحد در ماه مه سال ۱۹۹۱ میلادی و بعد از اشغال کویت توسط عراق، بر اساس مصوبه شورای امنیت سازمان ملل تشکیل شد که دولت عراق را به پرداخت ۵۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ملزم کرده بود. این غرامت به دولت کویت و زیرمجموعه های آن و دیگر افراد و شرکت‌ها و مجموعه‌هایی پرداخت شد که در حمله نظامی عراق به کویت و اشغال این کشور، آسیب دیده بودند.

دولت عراق در سال ۲۰۱۴ و هنگام جنگ علیه داعش، پرداخت اقساط غرامت را متوقف کرد اما از سال ۲۰۱۸ پرداخت آن را از سر گرفت.

عراق در ۲۱ دسامبر ۲۰۲۱ آخرین قسط از غرامت به کویت را به علت حمله صدام در سال ۱۹۹۰ به این کشور از طریق کمیته غرامت سازمان ملل پرداخت کرد که در سال ۱۹۹۱ توسط شورای امنیت تاسیس شد تا غرامت حمله عراق در سال ۱۹۹۰ را دریافت کند.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1131055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =