ارز ترجیحی به نام مردم به کام خواص / تداوم ارز دولتی کشور را دچار مشکل می‌کند

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید معتقد است که سیاست تخصیص ارز ترجیحی مؤثر نیست و بخشی از منابع را به نام مردم و به کام عده‌ای خاص می‌کند.

سیدشمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به اینکه از همان ابتدا مخالف ارز ترجیحی بودم اظهار کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه و برخی رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس از جمله بنده، جلساتی را پیرامون امکان تداوم ارز 4200 تومان داشتیم. رؤسای سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی نیز در خصوص ابعاد کلان وجود ارز ترجیحی در اقتصاد کشور صحبت‌های زیادی داشتند مبنی بر اینکه در صورت تداوم ارز 4200 تومانی قطعاً در تأمین آن دچار مشکل خواهیم بود.

وی افزود: مسئولان دولت معتقدند باید به منظور پرهیز از تبعات افزایش پایه پولی و نقدینگی و البته اثربخشی بیشتر نظام ارزی کشور، اصلاح ارز ترجیحی انجام پذیرد.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نظرات وزارت جهاد سازندگی درباره مسائل حذف ارز ترجیحی تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی هم می‌گوید بیش از هزار جلسه با  مجموعه‌های تابعه خودش برگزار کرده و زمینه برای اجرای سیاست‌های حذف ترجیحی در این حوزه هم مهیاست.

حسینی با تأکید براینکه من خودم از موافقان حذف ارز ترجیحی هستم، خاطرنشان کرد: این یک واقعیت است که هر کجا تبعیض قیمتی و چند نرخی وجود داشته باشد، و به قول اقتصاددانان نتوانیم تفکیک بازار را انجام دهیم، حتماً منجر به فساد می‌شود و تردیدی در این زمینه نیست. همچنین گزارش‌های دستگاه‌های امنیتی و نظارتی هم حکایت از مفسده بالا پیرامون ارز 4200 دارد، لذا کارشناسان امر متفق‌القول هستند که این سیاست مؤثر نیست و بخشی از منابع را به نام مردم و به کام عده‌ای خاص می‌کند.

نماینده مردم تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی در باره مخاطرات افزایش سقف بودجه برای کشور، گفت: میزان افزایش سقف بودجه هنوز مشخص نیست. در واقع نمی‌توان گفت که در لایحه بودجه دولت سقف افزایش پیدا کرده است و در گزارش‌ تلفیق بودجه چنین افزایشی مشهود نیست.

کد خبر: 1131112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =