قیمت بنزین گران نمی‌شود

نماینده تبریز در مجلس بیان کرد: یکی پیشنهاد داد که قیمت بنزین ۱۰ درصد افزایش یابد ولی مجلس قبول نکرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، میرتاج‌الدینی در برنامه تلویزیونی دستخط  گفت: ارز ترجیحی را دولت در لایحه خواسته یعنی لحاظ کرده و کلاً ارز ترجیحی را برداشته است و در مقابل این یارانه‌اش را قرار داده است. من می خواهم اینطور بیان کنم که حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه نیست. ارز ترجیحی یارانه پنهان است، یعنی سوبسید برای چند کالاست که اعم از نهاده های دامی، روغن، دارو و گندم است.

بیشتر بخوانید

بهار ۱۴۰۱ برای ایجاد تغییر بنزینی تصمیم‌گیری می‌شود

وی گفت: دولت نسبت به دارو و گندم می گوید یارانه را ریالی پرداخت می کنم و برای کل مردم حفظ می شود. کالاهای اساسی و نهاده دامی یارانه را از حالت سوبسید درمی آورد و ارز ترجیحی به واردکننده نمی‌دهد و در ازای آن یارانه ای که می خواهیم بدهیم به حلقه آخر یعنی مردم و جامعه هدف می دهیم. در تبصره ۱۴ هم برای این موارد ۱۷۶ هزار میلیارد تومان دولت یارانه قرار داده است. ما در تلفیق این را به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رساندیم، یعنی اگر ارز ترجیحی را مجلس حذف کند در ازای آن ۲۵۰ هزار میلیارد تومان پول در اختیار دولت می دهد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: الان ۷۳ میلیون نفر یارانه نقدی می‌گیرند که این یارانه نقدی به جای خود باقی است و ادامه در تلفیق تصویب شده و دارو و گندم هم اضافه شده است که رقم یارانه نقدی که برای معیشتی و یارانه ۴۵ هزار تومان است مجموعاً ۷۴ همت (هزار میلیارد تومان) است. امروز یکی پیشنهاد داد که ده درصد قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد و مجلس قبول نکرد. در خصوص کل بودجه، رویکرد این است که حجم نقدینگی را افزایش ندهند. اوراق مشارکت محدود شده و تصمیم ها به سمتی برود که افزایش بی‌رویه پیدا نکند، برای بانک ها مخصوصاً بانک مرکزی محدودیت ایجاد کرده تا حجم نقدینگی افزایش نیابد که ریشه اصلی تورم هم اینجاست.

منبع: ایسنا

کد خبر: 1131240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =