چرا سازمان‌ها به قانون تخصیص بودجه به امور پژوهشی تمکین نمی‌کنند؟

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم گفت: دستگاه‌های اجرایی باید یک درصد از اعتبارات خود را به امور پژوهش و توسعه فناوری اختصاص دهند، وزارت تخصیص یک درصد از اعتبارات دستگاه‌های اجرایی به امور پژوهشی را مطالبه می‌کند.

محسن شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اختصاص یک درصد از اعتبارات دستگاه‌های اجرایی به امور پژوهش و توسعه فناوری اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی بر اساس این قانون که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آمده، موظف هستند یک درصد از اعتبارات خود را صرف پژوهش کنند، این پژوهش باید با کمک دانشگاه‌ها انجام شود. 

وی ادامه داد: این قانون به درستی در قانون آمده است اما در مرحله اجرا عملا به خوبی عملیاتی نمی‌شود.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم گفت: خود دستگاه‌های اجرایی تا حدودی درگیر پژوهش هستند و برخی از اعتباراتشان به این حوزه اختصاص داده می‌شود. بر اساس پیش‌بینی قانون، دستگاههای اجرایی باید با مشارکت دانشگاه‌ها بتوانند امور پژوهشی را پیش ببرند و اعتبار لازم را در اختیار دانشگاه‌ها بگذارند.

دستگاه‌های اجرایی باید به پژوهشگران دانشگاهی اعتماد کنند

وی خاطرنشان کرد: وزارت علوم به عنوان متولی پژوهش و فناوری، تخصیص یک درصد از اعتبارات دستگاه‌های اجرایی به امور پژوهشی را مطالبه می‌کند. در صورتی که دستگاه‌های اجرایی باید به پژوهشگران دانشگاهی اعتماد کنند و اعتبار لازم را در اختیار آنان قرار دهند، به نتیجه مطلوب دست پیدا می‌کنند. 

 شریفی افزود: باید قبول کرد بخشی از این اعتبارات به علت مشکلات اقتصادی دستگاه‌های اجرایی محقق نمی‌شود اما این بند قانون باید اجرایی شود. وزارت علوم و دانشگاه‌ها آمادگی دارند تا پروژه‌های مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی را انجام داده و یک درصد اعتبارات دستگاه‌ها را در مسیر پژوهش‌ صرف شوند.


وی بیان کرد: تخصیص یک درصد اعتبارات دستگاه‌های اجرایی به پژوهش در حوزه اختیارات وزارت علوم نیست و دستگاه‌های اجرایی باید در راستای تامین آن اقدام کنند. وزارت علوم خواستار تحقق این اعتبار از سوی دستگاه‌های اجرایی و اعتماد به پژوهشگران دانشگاهی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1131253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =