ادامه بررسی بودجه ۱۴۰۱ /  مخالفت با اخذ عوارض مازاد از سیگار در سال آینده

جلسه علنی امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی نیکزاد آغاز شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز (شنبه ۷ اسفند) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی نیکزاد و با حضور ۲۰۷ نماینده آغاز شد.

امروز نهمین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ است؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا بند ۶ الحاقی تبصره ۶ را بررسی کرده بودند.

طبق اعلام هیات رئیسه مجلس، ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در دستور کار نمایندگان است.

 مخالفت مجلس با اخذ عوارض مازاد از سیگار در سال آینده

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (شنبه) با اخذ عوارض مازاد از سیگار مخالفت کردند.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (شنبه ۷ اسفند) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با حذف بند الحاقی ۷ تبصره ۶ ماده واحده لایحه موافقت کردند که مربوط به اخذ عوارض مازاد از سیگار بود.

از ۲۴۷ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس ۱۲۹ نماینده رأی موافق، ۱۰۹ نماینده رأی مخالف و ۶ نماینده رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس بند الحاقی ۷ حذف شده از تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱؛

- از ابتدای سال ۱۴۰۱ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ دوهزار و سیصد(۲.۳۰۰)ریال، تولید داخل با نشان بین المللی(برند) مبلغ هشت هزار(۸.۰۰۰)ریال، هر نخ سیگار وارداتی مبلغ پانزده هزار(۱۵.۰۰۰)ریال و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان داخلی سیصدهزار(۳۰۰.۰۰۰)ریال و هر بسته تنباکوی وارداتی سیصدهزار(۳۰۰.۰۰۰)ریال به عنوان عوارض اضافه می گردد.

وزارت امور اقتصاد و دارائی مکلف است مبالغ مذکور را از تولیدکنندگان و واردکنندگان حسب مورد أخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف ۱۱۰۵۱۵ جدول شماره(۵) این قانون واریز نماید.

 انتشار آگهی‌های تبلیغاتی در نشریات و مطبوعات مشمول مالیات نمی‌شود

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (شنبه) مقرر کردند که روزنامه‌ها و نشریات برای چاپ و انتشار آگهی‌های تبلیغاتی در سال آینده از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند.

در ادامه بررسی جزییات بودجه ۱۴۰۱ در بخش درآمدی ، بند الحاقی ۸ تبصره ۶ تصویب شد.

بر این اساس، تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه ها و نشریات در سال ۱۴۰۱ مشمول حکم جزء(۳) بند(ب) ماده(۹) قانون مالیات برارزش افزوده نمی باشد.

‌در صدر ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده معافیت های مالیاتی و عوارض برای عرضه کالاها و ارائه خدمات پیش بینی کرده است؛ در جزء ۲ بند ب این ماده آمده است: «خدمات زینک، چاپ، انتشار روزنامه اعم از کاغذی یا الکترونیکی، کتاب، نشریه و خدمات نشر و توزیع آنها به استثنای مؤسسات کمک آموزشی و کنکور و هرگونه تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه‌ها و نشریات؛»

 تصویب مجدد 9 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای 1401 در کمیسیون تلفیق بودجه

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401، از مصوبه جدید این کمیسیون و تعیین مجدد 9 میلیارد دلار ارز ترجیحی کالاهای اساسی برای سال آینده خبر داد.

احسان ارکانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 درباره سرانجام بند الحاقی یک تبصره 1 لایحه بودجه سال آینده (ارز ترجیحی) که از صحن مجلس به کمیسیون تلفیق ارجاع شده است، اظهار داشت: کمیسیون در جلسه اخیر، مصوبه قبلی خود را مجددا تکرار کرد و رقم 9 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای تامین دارو، گندم و نهاده‌های دامی و کشاورزی را برای سال آینده در نظر گرفت.

وی تصریح کرد: این تصمیم در شرایطی گرفته شد که دولت در لایحه بودجه 1401 هیچ رقمی را برای ارز ترجیحی پیش‌بینی نکرده و هیچ برنامه مکتوب و مدونی هم در خصوص جبران آثار تورمی حذف ارز ترجیحی به کمیسیون ارائه نداده است، لذا چون اعضای کمیسیون حذف این ارز را به معنای فشار مضاعف بر مردم می‌دانند و تورم انتظاری 20 تا 25 درصدی نیز در نتیجه حذف ارز ترجیحی به وجود خواهد آمد، مصوبه قبلی را مجددا تکرار کردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مشکل ما در این رابطه این است که اساسا دولت هیچ عدد و رقمی را به ما اعلام نکرده که چقدر نیاز به ارز ترجیحی دارد و معتقد است کل ارز ترجیحی باید از لایحه بودجه حذف شده و صفر شود، اما کمیسیون تلفیق راهکار بینابینی را انتخاب کرد که هم به منابع ارزی دولت فشار وارد نشود و هم سفره مردم با هرج و مرج در قیمت کالاهای اساسی و 4 الی 5 برابر شدن آنها، کوچک‌تر نشود.

ارکانی گفت: هر موقع دولت دید که 9 میلیارد دلار اختصاص‌یافته برای ارز ترجیحی کالاهای اساسی رو به اتمام است، می‌تواند لایحه متمم بودجه به مجلس ارائه دهد و هر چقدر نیاز دارد درخواست کند تا مجلس تصمیم‌گیری کند، اما اینکه در خصوص ارز ترجیحی و راهکار جبران حذف آن در موضع سکوت مطلق باشد، به صلاح نیست.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 خاطرنشان کرد: مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق احتمالا در هفته جاری و در هنگام بررسی تبصره‌های درآمدی ارجاعی به کمیسیون تلفیق، در صحن مجلس بررسی می‌شود و فضای مجلس هم نسبت به این موضوع موافق به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1131256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =