کوه عضله‌هایی که قربانی هورمون‌ها و داروهای بدن‌سازی شدند / اسحاق قویدل: هنوز می‌خواهید مثل من باشید؟

یک پزشک گفت: یکی از عوارض مصرف هورمون‌های بدن سازی از بین رفتن منشا ترشح این هورمون در بدن است و اولین آسیب تخریب بیضه‌ها توسط هیپوفیز خود فرد و نازایی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، هفته گذشته خبر فوت اسحاق قویدل قهرمان پرورش اندام در جوانی و بر اثر ابتلا به بیماری ماجرای عوارض مصرف داروها و هورمون‌های بدن‌سازی را دوباره سرزبان‌ها انداخت. اتفاقی که بعد از فوت بیت الله عباس‌پور و انتشار ویدیویی از سخت راه رفتن رونی کلمن هم افتادی بود اما قصه قویدل شاید متفاوت‌تر بود چراکه او پیش از مرگ در صفحه شخصیش آشکارا از مضرات این داروها گفت و خود را قربانی آن‌ها دانست. قویدل در سال‌های ۸۶، ۸۹، ۹۱ و ۹۳ مدال طلای سنگین وزن ایران را به دست آورد و معروف به کوه عضله بود اما صحبت‌های او در سال‌های آخر زندگیش واقعیتی تلخ را از پس ویترین جذابی که در ظاهر وجود دارد، بیرون کشید.

بیشتر بخوانید

اسحاق قویدل درگذشت + سوابق

واقعیت خوفناک پپتیدها

آخرین نکاتی که او در صفحه شخصی خود از عوارض مصرف هورمون‌ها و داروهای بدن‌سازی نوشت این بود که در مورد پپتیدها داستان‌های زیادی وجود دارد که عموما از بدنسازان مخفی نگه داشته می‌شوند و حقیقتا خوفناک هستند. در صورتی که بدنساز به ماهیت واقعی پپتیدها پی ببرد چه بسا که هرگز به مصرف این مواد شیمیایی تن ندهد و البته مربی‌ها نیز در صورتی که به ماهیت واقعی این مواد پی ببرند چه بسا هرگز به خاطر سود ناشی از فروش این مواد شیمیایی که به عنوان داروهای بی‌ضرر به ورزشکاران می‌فروشند با وجدان خود کنارنیامده و دیگر حاضر به توصیه و تجویز این مواد نشوند.

نکته جال توجه در نوشته‌های او این بود که هرچه اطلاعات در مورد این دسته از ترکیبات شیمیایی نوشته و در نت منتشر شده از سوی تولید کنندگان و فروشندگان تنظیم شده است و از این رو جانب‌دارانه و مغرضانه است. آنچه در مورد مزایای این ترکیبات وجود دارد هنوز مراحل آزمایشات بالینی را پشت سر نگداشته و حتی در دامپزشکی هم مجوز مصرف ندارند و نمی‌توان به استناد این مطالب در دام پپتیدها افتاد.

قویدل صراحتا می‌گوید که من آسیب دیدم و شما عزیزان تصویر من را از ۱۸ سالگی تا قهرمانی حرفه‌ای و نابودیم ببینید و باور کنید که این ورزش در سلامتی زیباست.

آیا هنوز می‌خواهید مثل من یا کلمن باشید؟

قویدل در جایی از نوشته‌هایش به رونی کلمن اسطوره پرورش اندام جهان که الگوی بسیاری از نوجوان‌ها و جوانان علاقه‌مند به این رشته است، اشاره می‌کند و می‌گوید: آیا هنوز می‌خواهید مثل من یا کلمن باشید؟ کلمن هشت بار و من هم چهار سال قهرمان مستر المپیا شدم؛ کلمن نمی‌توانست راه برود و من هم درگیر سرطان شدم و نمی‌توانم راه بروم. فشار ورزش سنگین یا زهر دارو و هورمون‌ها؟ اتهام اول به سمت مصرف داروها و هورمون‌هایی می‌رود که منجر به آسیب و حتی مرگ ورزشکاران حرفه‌ای بسیاری شده است. البته یکی از سرمربی‌ها در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها گفته بود که آسیب‌دیدگی رونی کلمن به دلیل مصرف هورمون نبوده بلکه به دلیل وزنه‌های سنگین و آسیب دیدگی از ناحیه ستون فقرات شده است، با این حال رونی کلمن تنها ورزشکاری نیست که در میانسالی با مشکلات فیزیکی دست به گریبان است. گاهی از سوی دوستان در در محیط های ورزشی به جوانان توصیه می شود که از قرص‌ها یا آمپول‌ها برای رشد سریع‌تر ماهیچه استفاده کنند غافل از اینکه مواد توصیه شده اعتیادآور بوده و عوارض غیرقابل برگشتی دارد.

او با اشاره به اینکه خودش قربانی مصرف این داروهاست، می‌نویسد که عوارض دراز مدت استروئیدهای آنابولیک شامل خشم بیش از حد، برانگیختگی، تحریک‌پذیری، سرطان کبد، فشار خون، اضطراب، خستگی، خودکشی و رسوب چربی در سرخرگ‌ها و بیماری‌های قلبی می‌شود. بین مصرف استروئیدها و سکته قلبی در ورزشکاران زیر ۳۰ سال رابطه معنا داری وجود دارد.

خیانت در بدنسازی برایم امکانپذیر نیست

دکتر سال ۲۰۱۸ به من گفت شش ماه بیشتر نمی‌توانی زنده باشی. گریه کردم. دخترم را می‌دیدم. رنج می‌کشیدیم. چندماه در غربت من و همسرم و دخترم غم دیدیم. پدرم در این شش ماه سه بار سکته مغزی کرد و از دنیا رفت. با معجزه خداوند عمرم طولانی شد و در این سال‌ها هزاران هموطنم را از عوارض داروهای بدنسازی آگاه کردم. سکوت و خیانت در بدنسازی برایم امکانپذیر نیست.

علی انجو پزشک در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص مصرف این داروها گفت: از نظر اخلاق پزشکی واژه‌ای تحت عنوان اتونومی وجود دارد که یعنی افراد می‌توانند در مورد بدن خود تصمیم بگیرند، این مقدمه را به این جهت گفتم که ممکن است افراد در پاسخ به صحبت از عوارض مصرف داروها بگویند که فرد اتونومی دارد و می‌تواند در مورد بدنش تصمیم بگیرد اما این فهم از اتونومی در اخلاق پزشکی درست نیست و آدم‌ها در توهم اینکه چیزی را می‌دانند نباید به بدنشان آسیب بزنند. به همین منظور عبارتی تحت عنوان تقویت اتونومی وجود دارد یعنی پزشک یا نهاد مسئول به افراد آگاهی دهد تا با دانش در مورد بدن خود تصمیم بگیرند. بخش شفاف‌سازی اطلاعات بسیار مهم است.

تخریب بیضه‌ها و نازایی

او افزود: در بدن‌سازی افراد معمولا دو دسته دارو مصرف می‌کنند که یکی از آن‌ها هورمون‌های مردانه است. به لحاظ فیزیولوژی بدن مردان عضلانی‌تر از زنان است و خاصیت هورمون‌های مردانه برجسته کردن عضلات است، بدن ترشح هورمون‌ها را تنظیم می‌کند اما زمانی که فرد هورمون مردانه‌ تزریق می‌کند، سطح هورمون‌ها در بدن او افزایش پیدا می‌کند و هیپوتالاموس مغز او با تصور اینکه ترشح هورمون‌ها از بیضه افزایش یافته، سعی می‌کند با ترشح هورمون‌های مهارکننده بدن را به تعادل برساند و با ترشح این هورمون‌ها بیضه‌ها کوچک می‌شوند و حتی ممکن است تا جایی ادامه پیدا کند که منجر به نازایی شود. پس یکی از عوارض مصرف این هورمون‌ها از بین رفتن منشا ترشح این هورمون در بدن است و اولین آسیب تخریب بیضه‌ها توسط هیپوفیز خود فرد است.

نارسایی کلیه و عوارض مصرف کراتین

انجو عنوان کرد: ماده دیگری که استفاده بسیاری در بین وزرشکاران دارد، کراتین است. کراتین ماده اصلی عضله‌سازی است درواقع هورمون موادی که می‌توانند تبدیل به عضله شوند را تبدیل به عضله می‌کند و از طرفی با مصرف کراتین مواد اولیه را در اختیار هومون مورد نظر قرار می‌دهند تا نتیجه زودتر حاصل شود. تجزیه پروتئین وظیفه کلیه است و نیتروژن اوره تولید می‌کند و زمانی که نیتروژن اوره در خون افزایش پیدا کند، علامتی از نارسایی کلیه است؛ آسیب دیگری که مواد مورد استفاده در بدن‌سازی به بدن افراد وارد می‌کنند، نابود شدن کلیه است. کلیه توانی برای پالایش خون دارد و زمانی که در خون فردی بیش از اندازه کراتین و مواد اولیه ساخت پروتئین وجود داشته باشد، کلیه باید کراتین اضافی را دفع کند و در این صورت دچار مشکل شده و کراتینین خون افزایش پیدا می‌کند و کار به دیالیز و نارسایی کلیه می‌رسد و حتی ممکن است تا نیاز به پیوند کلیه ادامه پیدا کند.

کوتاهی وزارت بهداشت

این متخصص اخلاق پزشکی در پاسخ به این سوال که این موضوع چقدر نشات گرفته از کوتاهی نهادهای نظام سلامت در آگاهی‌بخشی به مردم است، گفت: واضح است که اگر خطری مردم را تهدید می‌کند، نهادهای مختلف نظام سلامت باید به وظیفه ذاتی و تعریف شده خود عمل و جامعه را آگاه کنند. اولین واژه در وزارت خانه ما بهداشت است و بعد درمان اما در بخش پیشگیری و بهداشت آنطور که باید عمل نمی‌شود. از نظر انسانی هم اگر آگاهی ندهیم و انسان‌ها مریض شوند، مسئول هستیم و حتی اگر کرامت انسانی هم بی‌اهمیت باشد و پول در اولویت، می‌توان محاسبه کرد که این جوان که عمرش به هدر رفته چقدر می‌توانست کارایی اقتصادی داشته باشد. وظیفه ذاتی وزارت بهداشت اول پیشگیری است.

او ادامه داد: علاوه بر این هر معاونت بهداشتی یک معاونت فرهنگی و دانشجویی دارد که معمولا تصور از دانشجویی بحث تغذیه و خوابگاه است و در فرهنگی بیشتر توجه به کانون‌ها و تشکل‌هاست، درحالی که بخش فرهنگی ضمیمه قسمت دانشجویی وزارت خانه نیست بلکه وظیفه رسیدگی به فرهنگ سلامت را برعهده دارد. وزارت بهداشت نهاد عظیمی از نظر تعداد پرسنل است و از آنجایی که یکی از بازوهای پیشگیری اطلاع‌رسانی است، معاونت فرهنگی باید به مسائل فرهنگ سلامت رسیدگی کند. وزارت به عنوان نهاد حاکمیتی مسئول فرهنگ سازی و آگاهی بخشی است اما نهادهای صنفی مثل نظام پزشکی، پرستاری و انجمن‌های علمی هم وظیفه پیشگیری و آگاهی بخشی دارند.

به گزارش ایسکانیوز، تمایل نوجوان‌ها و جوان‌ها به استفاده از باشگاه‌های ورزشی اتفاق مثبتی است اما ماجرا جایی پیچیده می‌شود که مسئولان برخی از این باشگاه‌ها و مربی‌ها یا از سر ناآگاهی یا به دلیل منفعت شخصی پا در مسیری می‌گذارند که نتیجه‌اش قربانی‌شدن جوانان است و آن توصیه و فروش داروها و هورمون‌هایی که با تصور عضله‌سازی به نوجوانان و جوانان ارائه می‌دهند، غافل از اینکه چه عوارضی در دراز مدت در انتظار آن‌ها خواهد بود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1131293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      1 1
      سپاس از گزارش خوب خانم خلعتبری